Mekanurg said:
Någonstans där emellan. Förslag som skulle kunna resultera i konkreta förändringar.
Eftersom jag inte har tillgång till Expert och det var så länge sedan, så får jag dra till med den vanliga raddan grejer jag brukar dra upp vad gäller äldre svenska spel (t.ex DoD 91 och Mutant Chronicles):
- Stridsrundor och handlingar per stridsrundor funkar inte; strider blir orealistiska samtidigt som de blir klumpiga. Jag gillar reaktiva system, där man hela tiden bara reagerar på det som kom innan; mellan två spelare blir det då mest att man turas om, men även det kan göras spännande...
- Uppluckring av vad en "handling" är. Ta ett steg åt sidan och hugga med svärdet, till exempel, bör inte vara två handlingar utan en.
- Antingen göra HP till ännu mer abstrakta och säga att de handlar om övertaget i striden, eller göra dem mer specifika och göra dem till sår. Hursomhaver göra reglerna väldigt snabba och enkla.
- Minska antalet matematiska operationer och tärningsslag. Det håller inte, tycker jag, med 5-6 slag bara för att se om ett anfall lyckades och hur mycket skada som gjordes. med lite eftertanke kan man konstruera system där "hur mycket skada man gör" blir relaterat till "hur bra man träffade" (en koppling som helt saknas i de flesta spel med variabel vapenskada) och ändå ha färre tärningsslag. Sedan gäller att vara eftertänksam med vilka matematiska operationer man använder - de tar olika lång tid att utföra i huvudet, ju. Jämförelser är mina favoriter, de kan man göra jättesnabbt. Sedan kommer addition, subtraktion, multiplikation och division i tur och ordning. Själv brukar jag försöka undvika allt utom jämförelser och addition, men då är jag kass på huvudräkning också.
Annars gillar jag gamla DoD-utgåvors relativt långsamma förbättring och "börja som grisodlare, sluta som hjältekung"- spelstilen tilltalade mig både då och nu. Jag vill inte spela en megajätteball superhjälte från första spelmötet.
Med reservation, som sagt, för att jag inte alls minns hur mycket av ovanstående som går att applicera på Expert.