En bra sak med e05 är att vi i alla fall får litet reveals. Mindre lyckade reveals visserligen, men ändå. Celebrimbor och GGs plan, vad tanken med smedjan var och varför det var så bråttom. En extra stark "in" för Annatar när väl, får man anta, Mithril-planen fallerat. Tre av de fyra huvudspåren är i position att komma i kontakt med varandra. Jag tycker det hela är vekt, men det rör sig i alla fall. Och apropå att röra sig får vi till slut kontexten kring Harfootarnas resande - det är en årlig tour över de produktiva ställena för ett samlarsamhälle, och det är inte orimligt.
Isildur är en idiot, men som tur är för honom är Kemen en ännu värre idiot. Eärien är obegriplig - vad är tanken att hennes motivation ska vara? Hur har du uppfostrat dina barn till att bli sådana nötter egentligen, Elendil? (Det gäller för all del Pharazon också.)
Tyckte väldigt mycket om att vi fick se kartan över Harfootarnas vandringar. Meteormannen blir allt svårare att placera (jag utgår från att grejen med månen bara är ännu mer av obfuskeringen de tycker så mycket om i serien, att så falska och vilseledande ledtrådar). Hans magi verkar handla om att få magiska effekter genom att kanalisera in ondska och korruption i levande varelser. Inklusive sig själv, men då kan han utsöndra den igen senare i form av kyla. Passar det här mot något hos Tolkien? Ser ut som ett "nej", tycker jag.
Skulle jag mycket hellre se en serie om Harfootarnas vandringar och utan Tolkien-innehåll? Svar ja.