JohanL
Champion
De pushar ju hårt på just det, i alla fall...Kanske. Men vadan brådskan? Är det att Stjärnorna Står Rätt(TM)?
De pushar ju hårt på just det, i alla fall...Kanske. Men vadan brådskan? Är det att Stjärnorna Står Rätt(TM)?
Jag pratar om i serien, inte om böckerna. Jag trodde jag gjorde det tydligtNästan. Han kallar sig själv det, just eftersom han kommer med gåvor.
Det verkar vara ungefär så snabbt den goda sedan verkar - det tar 80 år mellan att Vita rådet har ett sammanträde om Necromancer-krisen i Mörkveden, och att de faktiskt gör något åt det.Som synes är det stora tidsrymder här. I vissa fall är det förklarligt genom att odödliga varelser inte har bråttom. Men varför tar det över 90 år från att alverna inser att Sauron har backstabbat dem till att krig bryter ut?
Fast det har det ju, en massa karaktärer används liksom övergripande intrig. Att då spekulera om och hur vissa element kommer att introduceras är väl inte så konstigt? Och som du kan läsa i sista meningen i det citerade inlägget så funderar jag på att de kanske skippar "Annatar-rollen" helt.vid vad böckerna säger, som om de har någon som helst betydelse för det här
Nej, det jag tycker är konstigt är att tro att något inte kan vara på ett sätt i serien för att det är på ett annat i boken =)Fast det har det ju, en massa karaktärer används liksom övergripande intrig. Att då spekulera om och hur vissa element kommer att introduceras är väl inte så konstigt?
Men det har jag väl inte skrivit? Alla inläggen kan väl ses som spekulation om Sauron som Annatar finns i serien? Sen vad folk vill se är en annan sak.Nej, det jag tycker är konstigt är att tro att något inte kan vara på ett sätt i serien för att det är på ett annat i boken =)
Jag ser inget i den tidslinjen som egentligen motsäger min teori om Halbrand.För att citera delar av Appendix B. Dels för att visa vad som "borde" hända...
Nej inte du =D Och inte strikt talat Bolongo heller, för all del.Men det har jag väl inte skrivit?
Sett den någonstans tidigare. Ja, det skulle vara en intressant och kreativ användning av en del av bakgrunden.att han blir The King of the Dead i The Paths of the Dead, efter att han på något vis återfått sitt kungaskap och svurit trohet till Gondor, men bryter det.
En medborgare höjd över varje misstanke! Hur skulle han inte bli välkomnad bland alver med öppna armar efter det =)Om Halbrand är Sauron, och väljer att rädda sin värsta svurna fiende från att drunkna, då spelar han 4D-schack på en nivå jag inte ens kan föreställa mig.
Det är något fuffens going on där dock, för i senaste avsnittet tex namedroppade de Ar-Menelos, namnet på huvudstaden i Numenor, som bara nämns i Silmarillion. Uppenbarligen har de någon sorts förmåga att använda viss Silmarillion-lore.Ah. Böckerna... jag förstår ärligt talat inte varför ni fortfarande klamrar er fast vid vad böckerna säger, som om de har någon som helst betydelse för det här =D. I synnerhet då seriens skapare inte har rättigheterna till Silmarilion, vilket en snabb googling säger är källan till information om Annatar.
Det är väl rätt så standard i fantasy tropes? "Högkulturer" lever i splendid isolation på något vis, trots att de historiskt har varit totalt beroende av handel.Om historiska jämförelser är relevanta så kan man ju undra hur Númenor uppnått den opulens de uppvisar om de lever i splendid isolation på sin (i och för sig rätt stora) ö. De har skurit av kontakt med alverna, och de har uppenbarligen inga kolonier i Midgård (som de skaffar sig rätt tidigt i Tolkiens version).
Det som blir lite konstigt är när serien lägger tonvikt på det - befolkningen är rädda att alverna ska sno åt sig deras handel. Men visst Numenor är stort och beskrivs som rikt även innan de börjar fara till Midgårds kuster på 1000-talet i andra åldern (enligt böckerna alltså).Det är väl rätt så standard i fantasy tropes? "Högkulturer" lever i splendid isolation på något vis, trots att de historiskt har varit totalt beroende av handel.
Jag har alltid utgått från att de var alla tre sakerna, och jag tror många andra tolkar texten på det sättet också.Han behöver väl inte vara en kung?
-------------------------------
Those who used the Nine Rings became mighty in their day, kings, sorcerers, and warriors of old. They obtained glory and great wealth, yet it turned to their undoing. They had, as it seemed, unending life, yet life became unendurable to them. They could walk, if they would, unseen by all eyes in this world beneath the sun, and they could see things in worlds invisible to mortal men; but too often they beheld only the phantoms and delusions of Sauron. And one by one, sooner or later, according to their native strength and to the good or evil of their wills in the beginning, they fell under the thraldom of the ring that they bore and under the domination of the One, which was Sauron's. And they became for ever invisible save to him that wore the Ruling Ring, and they entered into the realm of shadows. The Nazgul were they, the Ringwraiths, the Enemy's most terrible servants; darkness went with them, and they cried with the voices of death.
Man tycker ju att han borde dö i nästa säsong, dessutom.Jag hoppas Celebrimbor får lite mer screen time framöver. Det är ju ändå han som gör ringarna, men hitintills så känns det mest som en cameo. Hade varit coolt om de i säsongsbyte skiftade lite vilka karaktärer man följer mest.