Oooooooooooo så jäkla bra avsnitt! Gah!
Bristen på harfötter är så klart under all kritik, men jag är beredd att förlåta dem för det. Jag undrar om de tänker sig att de avslutar serien med fullt fokus på harfötterna? Jag misstänker i så fall att alla de där som gnällde och rasade över att PJ inte gjorde det i filmerna kommer rasa och gnälla om de gör det här (Damned if you do...) =D
Jag blev mer och mer säker på att Halbrand inte var Sauron genom hela avsnittet fram tills att Adar frågar honom "Vem är du". Nu är jag övertygad om att han är Sauron och det här helt jäkla awesome! Först trodde jag att jag skulle avsky en "Sauron försöker vara snäll"-plot, men nej! Sauron med en dröm om ordning och fred (oavsett hur många han måste döda för att nå dit), misslyckas (mer eller mindre) att uppnå den makt han strävade efter. Och inte nog med att han misslyckades, han blev huggen i ryggen av en av sina närmaste! Lämnad att dö, men inte död (så viss framgång med sin magi trots allt, jag gissar att han har något i sin lilla kungapung som så småningom kommer smidas om till en ring) så överger han sitt tänkta rike.
Tills han träffar på Galadriel. Och den mörka låga som brinner i hennes hjärta ger än en gång fyr till hans egen! De är två sidor av samma mynt, hopförda av ödet. Det är så ostigt att det inte är sant, men det här är sagan om ringen så det är helt jäkla perfekt! Och nu föds Mordor, och snart kommer Sauron bli varse både mithril och Celebrimbors smedja, och hans plan kommer födas.
Gåshud!
Andra intressanta saker: jag tror det här är första gången jag lagt märke till Arondirs rustnign. Hur jäkla cool är inte den!? Hittills har jag av någon anledning tänkt att han mest är klädd i trasor, men icke! Dubbeltumme-upp-i-kvadrat i betyg på den!
Även mycket spännande att vi fick reda på att Sauron är "the master of the secret fire", med tanke på att vi även vet att Galdalf (i alla fall i framtiden) kommer vara "a servant of the Secret Fire". Lite sköna jedi/sith-vibbar här och det grumliga vattnet kring Halbrad/mannen i grått börjar sakta lägga sig och sikten klarnar.
Någon sa att för att ett mysterium ska vara bra måste allt vara logiskt i slutet när man ser tillbaka på det. Vi börjar närma oss slutet och logiken börjar falla på plats.
Sjukt jäkla spänd på kommande två avsnitt, och när de två avsnitten väl är på plats ser jag verkligen fram emot att se om hela serien från början till slut. Eller om det kanske är något jag ska göra _inför_ sista avsnittet? Ta en hel maratonhelg? Vi får se vad tiden tillåter =)