Nekromanti Themight inlägg

Cissi

Up to no good.
Jag har låtit det här leva sitt eget liv men vill bara lägga in en tanke.

Ovanstående inlägg är det mest nyanserade som setts i diskussionen hittills och tar i princip upp allt jag tänker.

Men jag funderar på en sak. Det som Thermight skriver i sitt startinlägg är en teori så god som någon, även om jag tycker den är barock och nått utav det dummaste jag läst.

Det jag tycker är intressant är att ingen kille på det här forumet reagerat på bilden av män som målas upp i den här teorin. Mannen som lurad och utnyttjad av kvinnan, mannen som, helt utan att kunna styra sitt eget öde eller sin sexualitet blir beroende av kvinnan och på grund av att kvinnan styr mannen med det sexuella urvalet och att mannen, eftersom han inte kan hantera detta, då svarar med att förtrycka kvinnan.

Jag har hört ett liknande resonemang en gång tidigare. en Imam som försökte förklara för mig varför han ansåg att kvinnor ska skyla sig. Det var för att kvinnan inte skulle locka mannen med sin sexualitet och lura honom att synda. Meh, vänta nu.

Bilden som målas upp av män då är ju att de inte har någon form av kontroll utan helt styrs av instinkter. Jag tycker det är kränkande, inte bara mot kvinnor som skuldbeläggs, utan mot män som framställs som hjärndöda drönare som måste skyddas från att göra misstag.

Jag kan inte se att denna beskrivning passar in på någon av de män jag känner och undrar varför ingen kille här reagerade på att indirekt bli anklagad för att vara helt besatt av kvinnans sexualitet och inte kunna hantera detta på annat sätt än begränsa henne?

/Tjavva

Troberg

Sinister eater
Tjavva said:
Ovanstående inlägg är det mest nyanserade som setts i diskussionen hittills och tar i princip upp allt jag tänker.

Men jag funderar på en sak. Det som Thermight skriver i sitt startinlägg är en teori så god som någon, även om jag tycker den är barock och nått utav det dummaste jag läst.
Dito.

Tjavva said:
Det jag tycker är intressant är att ingen kille på det här forumet reagerat på bilden av män som målas upp i den här teorin. Mannen som lurad och utnyttjad av kvinnan, mannen som, helt utan att kunna styra sitt eget öde eller sin sexualitet blir beroende av kvinnan och på grund av att kvinnan styr mannen med det sexuella urvalet och att mannen, eftersom han inte kan hantera detta, då svarar med att förtrycka kvinnan.
Jag brydde mig inte om att bemöta den eftersom den var så dum att jag inte tog den på allvar.

Naturligtvis finns det en liten kärna av sanning i den, naturligtvis kan kvinnor styra män med sex, till en viss del. Vi har dock fortfarande en hjärna, så vi kan tänka själv också.

En liknelse: Om en man vill gå norrut, så kan kanske en kvinna via sex få honom att gå, typ, nord-nordväst. En liten stund kanske han kan gå söderut, men då tröttnar han fort och återgår till nordlig riktning. Om det är någon han verkligen älskar, kanske väst-nordväst, men då finns det antagligen en ömsesidighet i "kontrollen", ett samtycke som gör att man knappast kan kalla det för "kontroll" eller "styre".

Dessutom, tro inte för ett ögonblick att det omvända inte gäller. Kvinnor är precis lika påverkbara av sex som män är.

Så, som jag ser det så har han tagit en liten, liten kärna av sanning, och blåst upp den till en stor osanning.

På det hela taget är det det som är så farligt om man gör biologin till den allenarådande förklaringen. Man kan inte bortse från hjärnan och sociala normer. På samma sätt kan man inte bara se på hjärnan eller bara på sociala normer. Allt väger in, och beroende på person i olika grad.

gizmo

temporary sunshine
Tjavva said:
undrar varför ingen kille här reagerade på att indirekt bli anklagad för att vara helt besatt av kvinnans sexualitet och inte kunna hantera detta på annat sätt än begränsa henne?
/Tjavva
Min svarstolkning är: för att de inte går upp i flammor av något dumt någon postar någonstans. För att de helt enkelt INTE kände sig vara direkt eller indirekt anklagad av detta. Jag kan relatera till det. Det är ju just det - jag förstår generellt inte varför någon av sidorna i sådana diskussioner tar allt så otroligt personligt, och här menar jag både saker som inte var menade personligt och sådana som må ha varit det.

Krille

Super Moderator
Tjavva said:
Det jag tycker är intressant är att ingen kille på det här forumet reagerat på bilden av män som målas upp i den här teorin.
I mitt fall, för att det är en genusdiskussion. Jag följer tråden för att jag är moderator och för att min erfarenhet av genusdiskussioner är att de alltid ballar ut och att tråden därför behöver bevakas.

Men jag tänker inte hjälpa den att balla ut.

Nässe

Myrmidon
Tjavva said:
Jag har låtit det här leva sitt eget liv men vill bara lägga in en tanke.

Jag har hört ett liknande resonemang en gång tidigare. en Imam som försökte förklara för mig varför han ansåg att kvinnor ska skyla sig. Det var för att kvinnan inte skulle locka mannen med sin sexualitet och lura honom att synda. Meh, vänta nu.

Bilden som målas upp av män då är ju att de inte har någon form av kontroll utan helt styrs av instinkter. Jag tycker det är kränkande, inte bara mot kvinnor som skuldbeläggs, utan mot män som framställs som hjärndöda drönare som måste skyddas från att göra misstag.

Jag kan inte se att denna beskrivning passar in på någon av de män jag känner och undrar varför ingen kille här reagerade på att indirekt bli anklagad för att vara helt besatt av kvinnans sexualitet och inte kunna hantera detta på annat sätt än begränsa henne?

/Tjavva
En vän till mig bor i Marocko, och han berättar om ett helt annat, och för mig mycket främmande, sätt att se på i stort sett allting. Det innnebär inte att jag sätter mig inte på första bästa plan till Marocko för att propagera svensk kultur.

För att en diskussion ska vara meningsfull så krävs det att de som deltar i diskussionen är villiga att vara flexibla i sina åsikter, och nyfikna på vad den andre tycker. Annars är det bara propaganda eller maktutövande.

TheMight startade inte den här tråden, för övrigt. Och jag har svårt att tro att den startades för att diskutera, även om det är ett diskussionsforum.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tjavva said:
undrar varför ingen kille här reagerade på att indirekt bli anklagad för att vara helt besatt av kvinnans sexualitet och inte kunna hantera detta på annat sätt än begränsa henne?
/Tjavva
Jag tror att vi flesta har sett hans liknande inlägg tidigare, då har han fått mothugg men nu vänder nog de flesta ryggen till och vill inte ge han den uppmärksamheten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tjavva said:

/Tjavva
För mig finns det två aspekter på det. Notera att jag talar för mig själv, och ingen annan.

För det första, jag är van att bli indirekt och kollektivt anklagad för saker och ting. Förut blev jag lite mer upprörd, men sen bestämde jag mig för att inte tänka så mycket på det. Om det som jag som del av en grupp anklagas för inte stämmer på mig, så tar jag inte personligen åt mig.

För det andra, inlägget lade fram en teori om hur saker funkar som jag kände kanske hade några poänger men som på det stora hela inte höll hela vägen. Och teorin var för min del så generell att jag inte kunde relatera personligen till vad som stod i inlägget.

Och som ovan, om det som sägs inte stämmer på mig, så tar jag inte personligen åt mig.

MVH

/Magnus

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Magnus Seter said:
För mig finns det två aspekter på det. Notera att jag talar för mig själv, och ingen annan.

För det första, jag är van att bli indirekt och kollektivt anklagad för saker och ting. Förut blev jag lite mer upprörd, men sen bestämde jag mig för att inte tänka så mycket på det. Om det som jag som del av en grupp anklagas för inte stämmer på mig, så tar jag inte personligen åt mig.

För det andra, inlägget lade fram en teori om hur saker funkar som jag kände kanske hade några poänger men som på det stora hela inte höll hela vägen. Och teorin var för min del så generell att jag inte kunde relatera personligen till vad som stod i inlägget.

Och som ovan, om det som sägs inte stämmer på mig, så tar jag inte personligen åt mig.
+1

Cissi

Up to no good.
Klokt, jag ska inte peta i det här mer. Ville bara ställa frågan.
Tack för svar. :gremsmile:

Minimoni

Homelander
Hej hej.

Det du säger om att ingen reagerat är väl inte en helt rättvis observation. Jag och några med mig om jag inte misstolkat situationen har förklarat att teorin om en kvinnlig konspiration som löjlig, och inom den ramen borde väl det du talar om falla in?

När jag uttalade mig så var i alla fall även den delen du talar om med i det som för mig uppfattas som löjligt.

Bara ett förtydligande var jag står, annars intressant läsning :)

Minimoni

Homelander
Gillar verkligen det du säger om biologi och sociala normer. Det är så jag ser på det och därför egentligen ogillar när det blir en fundamentalistisk diskussion där biologi står mot sociala normer.

Min personliga uppfattning är att vår biologi sätter de ramar inom vilket de sociala normerna får utrymme att styra oss. Hur breda eller smala dessa ramar är har jag dock ingen stark uppfattning om då det vore en lögn att kalla mig kunnig på området.

ripperdoc

Myrmidon
Tjavva said:
Det jag tycker är intressant är att ingen kille på det här forumet reagerat på bilden av män som målas upp i den här teorin.
Fast - som andra påpekat - jag är glad att alla inte går runt och tar åt sig av vad som sägs om deras gruppering. Jag skulle säga att 99% av alla trådar som går fel beror just på folks förmåga att tolka in påstående om grupper som personangrepp. Jag är glad att många kan sätta sig över det - men det räcker som bekant med att en blir provocerad för att tråden ska börja ta in vatten.

För det andra - genusteorierna (eller deras motteorier, antar jag) - har en tendens att skriva folk på näsan, i och med att de beskriver "så här gör folk, och varför" - vilket sällan stämmer överens på enskilda individer även om det är en adekvat beskrivning av en folk i allmänhet. En klassiker är idén om kvotering av kvinnor, och de kvinnor som då och då säger "jag har ingen lust att väljas in på grund av en kvot, jag vill komma in tack vare min egen förmåga!". Och som du säger, ett exempel från motsatt sida är att killar inte förmår hantera sin sexualitet och aldrig skulle tacka nej till att ligga. I studien av grupperingar av människor tvingas man till generaliseringar, och det blir extra känsligt när man generaliserar folks anledningar, eftersom det implicerar brist på fri vilja.