Nekromanti TMNT - Runda 2

Cissi

Up to no good.
Men jag vill veta vad vi har att vinna på det? Vilka fördelar finns för byn att outa på sikt? Vilka nackdelar?

LJSLarsson

Hero
Konrad Konvalj said:
DTF´s vinstvillkor: Fimpa alla millers 1,2 eller flera. Överlev tills spelet är slut.
DTF som fimpar millers? Det gör mig kallsvettig.
Vi får se vad som händer med Spidde (om vi inte röstar ut honom förstås). Fast jag tror inte innerst inne att han är miller utan bluffande ulv-

Xyas said:
Men alltså kontentan av mitt resonemang blir ju att jag inte tror att det var DTF som hade ihjæl Tyr.
Vad skulle det annars vara? Stilistiskt självmord? Eller talar vi om en skillnad mellan dtf och vigilante? Har vi någon definitionsskillnad här på forumet. Är det det du menar?

LJSLarsson

Hero
Recca said:
LJSLarsson said:
Fick en idé. Jag är som sagt för namnoutande istället för förmågeoutabde, men det finns folk i byn med andra åsikter. Herr ordförande Vimes, kanske man kan ha en omröstning (med deadline) om vad som skall outas? Då får vi igång något, inläggen rinner inte ut i sanden och man kan sedan analysera vad folk valde.

Godkänner du mitt förslag, Vimes?
Jättebra idé.
Skall vi vänta på Vimes godkännande, eller tror du att du och jag kan få byn att gå med på detta?

Sen vill jag testa en sak:
Paxen - Om jag säger att jag tycker du var spammig i förra rundan och bör tänka dig för när du skriver, vad gör du då?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Förmåga: passiv/aktiv är ju också en väg att gå om vi snaskar outning.

Jag lirar rollspel men är åter senare ikväll.

anth

Vetefan
Brynolf said:
anth said:
Jag tolkar det mer som att någon har ett rykte i stil med: "Bakom namnet Shredder döljer sig i själva verket hjälten Donatello".
Ok... det här är ju inte heller samma sak som det du sa tidigare om insta-mord. Hur ska du ha det egentligen? Kan du förtydliga ditt rykte på nåt mer lättförståeligt vis? Och oavsett, går det att tolka ditt rykte som att turtlarna har fått fasta alias?
Mitt exempel var ett svar på KK svamlande om insta-win.
Jag tror inte att någon har insta-win, det skulle betyda att spelet skulle kunna ta slut efter en runda - och Vic skulle inte konstruera något så dumt om vi är 18 deltagare.

Jag ger ett annat exempel: säg att en av ulvarna har ryktet "Shredder är siare" - outar någon att denne är Shredder kommer ulvarna försöka nattmörda den personen - det kallar jag för insta-kill.
Även det första ryktet, att Donatello döljer sig bakom Shredder ser jag som ganska säker hängning av en sköldpadda.

Det tydligaste sättet jag kan formulera mitt rykte på är nog:
"Det finns spelare som, om de får reda på vem i motståndarfraktionen som är en specifik karaktär, kan göra dåliga saker mot denne."

Ryktet är dock så allmänt att man inte kan utläsa vilka fraktioner som är inblandade.
Och nej, jag tolkar det inte direkt som att turtlarna har fasta alias - men det skulle kunna vara så och att någon av byborna vet vilket alias någon ulv döljer sig bakom.

Jag hoppas det blev tydligare nu.

Recca

Femme Fatale
Tjavva said:
Men jag vill veta vad vi har att vinna på det? Vilka fördelar finns för byn att outa på sikt? Vilka nackdelar?
Fördel: Fånga ulvar.
Nackdel: Outa power-roller på ett potentiellt fejk rykte.

Vimes

Sillkung
Hej alla,

Sorry att jag inte skrivt något sedan igårkväll, jag har haft fullt upp hela dagen. Tyvärr är det jävligt körigt ikväll också, eftersom jag har en grej som ska lämnas in. Men jag har skummat diskussionen.

Jag tänker såhär: tänk om Tyr var ulv? (hade han inte dött hade vi diskuterat honom och Spider nu).

För, om vi har en vigilant som har som vinstkriterie att döda vissa personer (och kanske kan döda flera vid samma tillfälle: jag tänker mig att vigilanten har begränsat med giftampuller, och kan inte riskera att slösa dem på folk som inte ingår i målet) stämmer det bra med xyas info. Men, det vore förtvivlat svårt för byn att både försöka vinna mot fyraulvar och en väldigt potent vigilant. Därför är en del av namnen vigilanten vill döda ulvar. Detta balanserar vigilanten så att den inte bara är ytterligare en svårighet för byn. För att ytterligare balansera ut det här skulle Vico kunna ge ulvarna info om att vigilanten finns och att hen har en dödslista där en del av deras namn figurerar. Detta gör att ulvarna måste arbeta med byn, samtidigt som byn har nytta av vigilanten, och vigilanten har nytta av byns jakt på ulvarna. Det vore coolt.

Det gör att,OM vi ska outa namn ska vi INTE massouta. De som är mest misstänkta ska pressas på sina namn. För om vi får ulvarna att outa namn så kan vigilanten knäppa dem åt oss.

För, nu ska vi vara ärliga: det är bara mitt rykte som, om det är sanningsenligt, kan hjälpa oss att hitta ulvar via namnen. Är inte namnen till för något? Namnen kan vara ett bildspår rakt av, men det är ju en mycket mer intrikat balaserad och spännande lösning att namnens nytta balanseras mellan byn och vigilanten. Byn vill att vissa namn outas, vigilanten vill hitta alla på sin lista... Det är jättespännande. Och lägg därtill att ulvarna har vigilantens namn...

Så tror och hoppas jag att det är upplagt. Det vore en cool lösning och det är något att jobba på.

Antingen stryper vi all namnoutning, eller så pressar vi de som är misstänkta att outa sitt namn. Folk som är gröna bör under inga omständigheter outa namn i varje fall.

Vimes

Sillkung
Det finns inget som indikerar att outa passiv/aktiv förmåga är farligt. Vad jag vet. Jag är med på det.

Namnen tycker jag däremot bör outas enbart av sådana som är misstänkta. (Det finns några: anth, Brynolf... !paxen?).

Recca

Femme Fatale
LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
DTF´s vinstvillkor: Fimpa alla millers 1,2 eller flera. Överlev tills spelet är slut.
DTF som fimpar millers? Det gör mig kallsvettig.
Vi får se vad som händer med Spidde (om vi inte röstar ut honom förstås). Fast jag tror inte innerst inne att han är miller utan bluffande ulv-

Xyas said:
Men alltså kontentan av mitt resonemang blir ju att jag inte tror att det var DTF som hade ihjæl Tyr.
Vad skulle det annars vara? Stilistiskt självmord? Eller talar vi om en skillnad mellan dtf och vigilante? Har vi någon definitionsskillnad här på forumet. Är det det du menar?
Är det ens nån som sagt att det finns DTF? Varför tror vi att det finns DTF? Finns det andra förklaringar till vad som skett?

K.K's info är: En snubbe har eget intresse i spelet

Om det stämmer så finns det möjligtvis en dtf. Men är det nödvändigtvis så att Tyrs mördare är DTF för det?

Och vem tjänar egentligen mest på att vi sitter och diskuterar DTF's vara eller icke vara hela jävla dan? Turtles förstås!

Vi kommer ju ingenstans just nu. Antingen kör vi nån form av outning eller så röstar vi ut nån.

Konrad Konvalj said:
Absolut. Som ett första steg.

Brynolf

Dum fan
Konrad Konvalj said:
Låter som en najs kompromiss. Jag kan börja bums eftersom ingen gillar mig (om ingen opponerar sig och föredrar Vimes variant med namn. Jag föredrar aktiv/passiv).

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Det finns inget som indikerar att outa passiv/aktiv förmåga är farligt. Vad jag vet. Jag är med på det.

Namnen tycker jag däremot bör outas enbart av sådana som är misstänkta. (Det finns några: anth, Brynolf... !paxen?).
Im all for it. Min röst ligger redan på Brunolf oxo. ^^

Recca

Femme Fatale
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Låter som en najs kompromiss. Jag kan börja bums eftersom ingen gillar mig (om ingen opponerar sig och föredrar Vimes variant med namn. Jag föredrar aktiv/passiv).
Men herregud. Lyckas spendera två inlägg på outningen. Hur gör du det egentligen?

Möller

Hubert Hortlax
Okej, dethär med en vigilante som är halv-med på byns sida låter väldigt smart Vimes. Varför kom inte du på det, Recca? =)

Jag är självklart för outning av passiv/aktiv och hade inget emot att outa, men då Brynolf så graciöst erbjudit sig så.

Brynolf

Dum fan
Recca said:
Brynolf said:
Konrad Konvalj said:
Men herregud. Lyckas spendera två inlägg på outningen. Hur gör du det egentligen?
Jag gjorde det bara för att jag visste att du skulle dryga dig och framstå som en pajas med det där inlägget. Du får outa efter mig, så det så.

Jag har en aktiv förmåga.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag kikar in titt som tätt. Är det purgatorisk ordningsföljd eller? Ser ut som det på Brynolf.

Hojta så kastar jag in min förmåga vid tillfälle.

!Paxen

Swashbuckler
LJSLarsson said:
Recca said:
LJSLarsson said:
Fick en idé. Jag är som sagt för namnoutande istället för förmågeoutabde, men det finns folk i byn med andra åsikter. Herr ordförande Vimes, kanske man kan ha en omröstning (med deadline) om vad som skall outas? Då får vi igång något, inläggen rinner inte ut i sanden och man kan sedan analysera vad folk valde.

Jättebra idé.
Skall vi vänta på Vimes godkännande, eller tror du att du och jag kan få byn att gå med på detta?

Paxen - Om jag säger att jag tycker du var spammig i förra rundan och bör tänka dig för när du skriver, vad gör du då?
Inget, hurså?

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Jag kikar in titt som tätt. Är det purgatorisk ordningsföljd eller? Ser ut som det på Brynolf.

Hojta så kastar jag in min förmåga vid tillfälle.
Det är galet liten aktivitet. Bara ett gäng personer som skriver alls i tråden...

Kan inte w176/Laowai/Möller/Paxen/Lu-kaazh gå ut först? De har minst aktivitet så det kan va schysst om de skriver nåt. Ser ju att Laowai är inloggad t.om.

!Paxen

Swashbuckler
LJSLarsson said:
Recca said:
LJSLarsson said:

Jättebra idé.

Inget, hurså?

!Paxen

Swashbuckler
LJSLarsson said:
Recca said:
LJSLarsson said:

Jättebra idé.

Inget, hurså?