Dolda röster
Att rösta i doldo var intressant och jag skulle kunna tänka mig att prova det upplägget igen. Dock så tror jag att det kan behövas mer struktur för att maximera dess potential. Exempelvis så skulle rösterna kunnat presenterats så här; xyas: 1 + 2 + 1 + 1 + 1 + 2 = 8 röster. Då vet vi att 6 personer har röstat på xyas, hey det finns personer som kan lägga två röster och vi vet hur många som inte har röstat. Eller så här; 6 personer har röstat på xyas: 8 röster. Sedan mår nog upplägget bra av att inte ha allt för flexibla stopptider. Som det var nu så var det knappt någon poäng med att presentera rösterna överhuvudtaget.
Dolda fraktioner
Kul idé. Fungerade rätt bra t.o.m. Men med tanke på att man typ inte kunde lita på någonting i detta spelet så kändes detta som lite overkill. Det är skönt att ha något att lita på, och att få veta fraktionen på de som får lämna spelet brukar höra till det man kan lita på. Skulle vara kul att få se igen under andra omständigheter.
DTF
Det var häftigt hur DTF kunde vinna både tillsammans med byn och ulvarna. Dock så uppmuntrade rollen till mer ulvspel än den uppmuntrade till bybospel, så ulvarna hade lite numerärt övertag (relativt) i ett redan svårt spel. Rollen ser svår (men kul) ut.
Inläggstak
Jag väntade mig aldrig att detta formatet skulle bli en höjdare, men det var ett intressant experiment. Ett problem är att det är svårt att få till en sweet spot i hur många inlägg som ska krävas för en runda. För många variabler. Ett annat är de superflexibla rundavsluten. Mafia över forum tar tid av en anledning. Att två rundor ska kunna inträffa medan folk är i skola/jobbar är inte ok.
Rykten
Jag diggade rykten. På ett plan hade jag föredragit mer strukturer, men samtidigt så känns rykten som ett kompromiss mellan de som föredrar klassisk stil och de som gillar fluff. Jag spelade spelet utan att lägga allt för stor vikt vid rykten, men föredrar ändå rykten framför ett klassiskt spel.
Vigilante
Omdöme: Kul spel, men med lite för få strukturer för min smak. Aningens mer makt åt ulvarna, men inte så pass att det känns obalanserat. Många nya idéer. Bra spelmakat!
Avslutningsvis så spelade varulvarna skitbra. Den jag först började misstänka var KK redan i runda ett. Det kändes som samma "mellanmjölkspel" som han uppvisade i Infiltratör där han lurade brallorna av mig, men det var svårt att säga eftersom han påstods sig har varit borta så mycket i början. Jag hade planerat att analysera KK i runda två, men med all förvirring så är det tveksamt om det skulle gjort någon skillnad. Det var inte så att jag såg honom som självklar ulv. Nästa gång kommer han inte undan lika enkelt! Bekräftelsen kom när hans ord stod mot xyas. LJSLarsson var den första helröda ulven jag såg, och det kom som en blixt från klar himmel eftersom jag såg på honom som grön innan. Det var i runda 3 då han gick ut med att han var miller. Jag kunde knappt tro att han inte hängdes omedelbums för att ha väntat tills runda 3 med att gå ut med miller. Men nu lyckades han lura byn så bra jobbat! Med en annan förmåga hade jag trott du varit grön spelet igenom. Basse insåg jag inte att han var ulv förrän han började spamma och det var för sent. Basse i varulvsspel = 100% mer underhållande.