Tolkien och hans monster

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Sauron har kanske förbehåll mot att hans mäktigaste tjänare tar hans ring och hellre ser att den lilla hobbiten bär den till honom, villigt eller motvilligt.
Fast jag vill minnas att de senare kräver att han ska överlämna ringen till dem, eller åtminstone antyder det.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Det hade kanske hållit hyfsat för nazgulerna om det inte vore för Häxkungens stridande, men den delen är ju svår att runda.
Fast som sagt, Häxkungen använder stridsklubba. Dessutom mot vad han gissar är en vanlig ganska illa medfaren fotsoldat.

Så eftersom vapenbruk är ok (men inte föredraget), varför inte svärd?
För att de aldrig använder dina svärd för att slåss med. Så fort de ska använda någon form av våld byter de vapen. Eller, Häxkungen byter vapen rättare sagt. De andra använder vad jag kan minnas inte våld någon gång i berättelsen. Det finns inget i texten som tyder på att de skulle ha någon slags skicklighet i att hantera svärd.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
"Tre ringar för lockfåglarnas jakt högt i det blå,
sju för ankornas furstar i ankdammar av sten,
nio för ringduvorna som köttets väg ska gå,
en för Örnarnas herre i ondskans dunkla sken".

💍💍
//EvilSpook

JohanL

Champion
"Tre ringar för lockfåglarnas jakt högt i det blå,
sju för ankornas furstar i ankdammar av sten,
nio för ringduvorna som köttets väg ska gå,
en för Örnarnas herre i ondskans dunkla sken".
På många vis skulle det vara intressant om man hade en story där förstörandet inte var ett alternativ, utan det handlade om vem som skulle få makten, litet som att någon kommer att vinna Konfluxen - att avboka den är inte något som finns.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
På många vis skulle det vara intressant om man hade en story där förstörandet inte var ett alternativ, utan det handlade om vem som skulle få makten, litet som att någon kommer att vinna Konfluxen - att avboka den är inte något som finns.
Min röst hade gått till denne kandidat:

IMG_9712.jpeg

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag tänkte att man kunde diskutera Shelob lite. Här är det ju uppenbart att spindlar är inspirationen till hur hon ser ut. Därför är hon i princip rätt och slätt en stor spindel på många bilder och i PJ’s film vilket jag tycker är synd. Hon beskrivs ju faktiskt med vissa saker som spindlar mig veterligen inte har, exempelvis lysande ögon, horn och en giftig gadd. Framförallt de lysande ögonen gjorde intryck på mig när jag som liten läste böckerna. Såhär beskrivs hon på Tolkien Gateway:

Shelob had an out-thrust head with two great clusters of many-windowed eyes and great horns and a short stalk-like neck. Her head had a beak that dribbled venom. She had a huge body that looked like a bloated bag. Her body was black and blotched with livid marks with a pale and luminous belly. She had bent legs with great knobbed joints that were located high above her back. Her legs had hairs that stuck out like steel spines and had a claw at each of their lower ends. Shelob also had a sting.

Jag tycker det blir mest intressant att tänka mig henne som ett monster som liknar en spindel än en stor spindel. Denna bild gör ett rätt bra jobb med att visualisera detta tycker jag. Tyvärr finns de lysande ögonen inte med här.

IMG_9681.jpeg

erikt

Hero
Tolkien beskriver henne som "an evil thing in spider-form [...] for all living things were her food, and her vomit darkness [...] last child of Ungoliant to trouble the unhappy world".

Senare, när Sam får en ordentlig titt på henne så beskrivs hennes utseende som

"Most like a spider she was, but huger than the great hunting beasts, and more terrible than they
because of the evil purpose in her remorseless eyes. Those same eyes that he had thought
daunted and defeated, there they were lit with a fell light again, clustering in her out-thrust head.
Great horns she had, and behind her short stalk-like neck was her huge swollen body, a vast
bloated bag, swaying and sagging between her legs; its great bulk was black, blotched with livid marks,
but the belly underneath was pale and luminous and gave forth a stench. Her legs were bent, with
great knobbed joints high above her back, and hairs that stuck out like steel spines, and at each leg's
end there was a claw."
The Two Towers, "Shelob's Lair"

Hon är ju uppenbarligen inte bara en jätte-spindel, utan precis som du säger ett monster som liknar en spindel.
Ungoliant var ju själv inte en spindel utan någon form av ond ande som tog spindelform.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sauron har kanske förbehåll mot att hans mäktigaste tjänare tar hans ring och hellre ser att den lilla hobbiten bär den till honom, villigt eller motvilligt.
Jag har resonerat på samma sedan min ungdom. Häxmästaren med Ringen -- det skulle kunna en bli en story i sig, när den lojale underhuggaren gör uppror mot sin herre, med dennes egen makt..

JohanL

Champion
Hon är ju uppenbarligen inte bara en jätte-spindel, utan precis som du säger ett monster som liknar en spindel.
Ungoliant var ju själv inte en spindel utan någon form av ond ande som tog spindelform.
Det där var PJs helt rimliga ursäkt för att göra henne hemsk på vis som gick bortom spindlar.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Det där var PJs helt rimliga ursäkt för att göra henne hemsk på vis som gick bortom spindlar.
Gjorde han det? Tycker Shelob i filmerna känns som en stor spindel rätt och slätt och inte så mycket bortom det (utom gadden dårå).

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Vill minnas att WETA i extramaterialet till DVD:n berättade att de visste att Peter Jackson hade spindelfobi och gjorde vad de kunde för att skrämma honom. Så det blev en jättestor, realistisk nya Zeeländsk ”tunnel web spider”, snarare än ett mytiskt monster. Men hon verkade skrämma livet ur både Jackson och alla andra med arachnofobi.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Vill minnas att WETA i extramaterialet till DVD:n berättade att de visste att Peter Jackson hade spindelfobi och gjorde vad de kunde för att skrämma honom. Så det blev en jättestor, realistisk nya Zeeländsk ”tunnel web spider”, snarare än ett mytiskt monster. Men hon verkade skrämma livet ur både Jackson och alla andra med arachnofobi.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
Jo precis, det är vad jag också hört. Resultatet blev väl mer en spindel som liknar ett monster än ett monster som liknar en spindel, vilket jag personligen tycker är lite synd.

Här är en bild som jag tycker tar tillvara på det monsterlika hos Shelob på ett bra sätt, och de lysande ögonen får man med också. Inga horn dock:

IMG_9686.jpeg

Alan Lee har gjort en bra bild också. Även om man inte ser mycket av henne får man med det knotiga och hornen, samt att man får en känsla av att hon är medtagen och uråldrig och varit med om mycket:

IMG_9685.jpeg