Från vilken version "rättade" de det i Drakar och Demoner?Min grupp bytte aldrig från version två till version tre av Fantasy! OSG. En av ändringarna i trean var nämligen att lägga till en femte grundegenskap. Fem grundegenskaper, vad är det för dumheter undrar då vän av ordning? Alla vet väl att man ska ha ett jämnt antal grundegenskaper!
Jag minns ärligt talat inte hur det var i DoD, om det någonsin var fel eller blev rättat. Har knappt rört DoD sedan -91 års version fick mig att tappa intresset.Från vilken version "rättade" de det i Drakar och Demoner?
Nyskrivna system med THAC0 då?Rulla under-system som hanterar svårighetsgrader genom att ge modifikationer till färdighetsvärdet.
Jag kom på en till grej som är trivial och som fått mig direkt avtänd på flera spel:Målade och tecknade bilder i spel som har riktiga bilder i massor att ta av som senaste Star Trek-rollspelet.
Visste inte att det fanns såna. Argh! Varför!Nyskrivna system med THAC0 då?
Blir lite intresserad av vad du lägger in i "Gonzo kombinationer". Inkluderar det t.ex. space 1889, castle falkenstein och the laundry eller är det mer det absurda och löjliga som du inte gillar.Gonzo kombinationer ... Dinosaurier i en fantasysetting, Alver med lasersvärd, Vampyrer efter undergången.
Det är generellt sett mycket avtändande för mig, ja. Ingen regel är dock absolut - jag älskar tex Dread, och tycker att Fiasco är helt okej, men generellt för mig är tärningslöst något som hör hemma i one-shot-rollspel, inte maffiga, kampanjfokuserade spel som är vad jag egentligen föredrar.Gör detta att du även avstår från spel som bygger på kort istället för tärningar, tex Falkenstein?
Ja! Ja! Ja!Gör detta att du även avstår från spel som bygger på kort istället för tärningar, tex Falkenstein?
Jag kan hålla med dig. Jag slår dock tärningar i Kult ändå.Att spelledaren inte får slå tärningar är en major avtändande faktor för mig i alla spel med sådana system, tex Symbaroum, Kult, Apocalype Wörld. Jag vill slå fucking tärningar när jag spelar rollspel, oavsett vilken sida på bordet jag sitter.
Räknar du på inflationen så kommer du fram till att 300kr på 90-talet motsvarar 483kr idag.Jag börjar känna mig gammal när jag tittar på rollspelspriserna och klagar. Ska jag alltså betala 1200-1500 för D&D? Jag lever kvar i att 300kr är vad en rollspelsbok eller box "ska" kosta. Rent värdemässigt har jag inte kollat hur det egentligen ligger till. När jag köpte rollspel i tonåren hade jag studiebidrag på 750kr men tyckte jag fick valuta för pengarna med det jag köpte. När jag senast jobbade hade jag ungefär 10000 kvar efter mat, hyra och sånt men 400-500kr för en 200 sidig bok är för mycket.
Samtidigt ser jag misstänksamt på gratis produkter. Det ska kosta om det är bra.
Därav att GURPS Castle Falkenstein har existensberättigande för den som vill begagna smutsiga slumpgeneratorer för osofistikerat folk.Ja! Ja! Ja!
Vanliga spelkort får inte användas som randoma generatorer i rollspel! Fy, Falkenstein, fy!