Märkligt nog har jag en lite högre uppfattning om dem än du.Gurgeh uttryckte sig lite spetsat mot människor som jag betecknar som trasiga; som sökt sig till religioner för att få såväl enkla som smickrande svar på frågor som övergår deras förstånd, och jag ansåg detta vara obefogat, då det i min mening är att sparka på de som ligger.
Det är därför det är så skönt att vara ateist. Man är fri.Men när man har köpt att Gud drar i trådarna brukar det följa med en uppfattning om hur vi skall leva också: inte ha sex före äktenskapet, inte vara gay, etc etc. Dvs, köper du världsbilden så köper du också ett knippe värderingar. Något motsvarande finns inte i din "tro" på vetenskapen.
Osakligt guilt by association-argument. Fullkomligt ovetenskapligt. Ett logiskt felslut.Tyvärr är "andlig" en eufemism för "hittar på dåliga fantasyberättelser och tror att de är på riktigt".
Osakligt guilt by association-argument. Det är som att säga att vetenskapen ofta kombineras med ett hänsynslöst förhållande till djur (eller judar, i Mengeles tappning). Det har inget i en diskussion om andlighet i sig att göra. Dessutom är det en oförnuftig självmotsägelse, eftersom det du själv skriver knappast kan kallas för ödmjukt.Den kombineras ofta med en olustig von oben-attityd:
Halmdocka. Att argumentera mot påhittade meningsmotståndare har inget i en verkligt vetenskaplig diskussion att göra."Eftersom jag inte bara har hittat på det här flummet, utan dessutom brister så i självkritik att jag tror att mina påhitt är på riktigt, är jag en lite bättre och 'andligare' människa än ni andra. Just nu befinner ni er på en annan 'andlig' nivå än jag, men en dag kanske ni kan lura er själva lika grovt som jag och vi kan alla förenas i den kosmiska knuten."
Det här är faktiskt ett helt ovetenskapligt uttalande. Dels är det bevisligen fel, och det finns hur mycket belägg som helst som kan vittna om hur andlighet haft positiv påverkan på massor av människors liv. Inte bara runt enskilda individer, utan också kring en hel del allmän forskning, såsom exempelvis kryptografin (där muslimernas bokstav-för-bokstav-analys av koranen inledningsvis var ett helt ovetenskapligt företag, och där man inte hade minsta lilla vetenskapliga anledning att påbörja insamlandet av data - utan strikt andliga drivkrafter)Det enda "andlighet" har tillfört samhället är ett antal dåliga tv-program där "andliga" personer vallas runt av okritiska journalister och misslyckas med att lösa mordfall och/eller förutsäga framtiden.
Von Oben, som sagt...Sådana småsaker står sig ju ganska slätt jämfört med förmågan att lista ut att jag vill ha kontakt med en manlig släkting vars namn börjar på J och som verkligen saknar mig...
Jag beskriver inte någon religion alls utan andlighet och gudsuppfattning generellt. Det finns i alla religioner. Det finns heller inget alls som pekar på att bokstravtroende är på frammarsch. Snarare så har fler "sverige-religiösa" börjat anse att det finns en abstrakt gudomlighet. Dessutom finns självklart "sökarna" alltså de som far runt och testar allt.tja, "de flesta" religösa har nog knappast lämnat det bakom sig.. tvärtom verkar ju de mer "back to the book-religösa" vara på frammarsch nuförtiden. Men märk väl att jag i huvudsak talar om västerländska religösa nu, jag har mindre problem med buddhism till exempel, som saknar gudar.. även om jag inte tror på den.
Det du beskriver än nog mer svensk "jag tror på något"-religion.
Men det är ju just det jag säger: Du skall berätta vad du tror och varför - och det räcker. Om du verkligen tror att det du presenterar besitter någon fördel över det Nestlé säger, så behöver du inte kalla dem puckon.Om Nestlé lurar mödrar i tredje världen att deras mjölkpulver är bättre än amning, ska jag då bara konstatera "vilka puckon!", eller ska jag berätta för de vad jag tror är bättre?
Det är bra att du tar upp den här sidan av diskussionen (jag försökte faktiskt gömma den), men jag tycker att vi är ute på farlig mark här.Men jag stampar gärna på de sim utnyttjar trasiga människor
Ger Gurgeh U på kursen och en cyberspark på pungen.Det är hur man ställer sig till fakta som avgör om man har en vetenskaplig grundsyn, inte hur raljant man skriver forumsinlägg.
Då är du både troende och har en vetenskaplig grundsyn. Troende när du skriver inlägg, och vetenskaplig när du förhåller dig till fakta.Det är hur man ställer sig till fakta som avgör om man har en vetenskaplig grundsyn, inte hur raljant man skriver forumsinlägg.
Många vetenskapstroende anser att de har mer rätt än mig för att de har Vetenskapen på sin sida och att forskning står över mänskliga lagar. DET är ett problem.Men många religösa anser att de har mer rätt än mig just för att de har Gud på sin sida, och att det gudomliga står över mänskliga lagar. DET är ett problem.
Oh noes! You have found out our secret!Och alla d20-spelare är morsgrisar som runkar till Lilla Sjöjungfrun.
Men något motsvarande finns inte i tron på diverse nyandliga spådoms- och läkemetoder heller. Många nyandliga förståsigpåare, vad de nu kallar sig, har ett normsystem (ofta ganska sunkig "envar sin lyckas smed" av slemmigt jänkarsnitt), men det spelar inte nödvändigtvis särskilt stor roll för den som lånar en bok om reiki-healing eller feng shui på Arvidsjaurs bibliotek.Något motsvarande finns inte i din "tro" på vetenskapen.