Nekromanti Trobergs dogma-utmaning

Troberg

Sinister eater
Re: Mycket trevligt initiativ

Däremot tycker jag det är dumt att tvinga någon att använda en viss licens, fast iofs så kan man ju välja att inte vara med i tävlingen också.
Senare i diskussionen så har jag lättat på det kravet till en rekommendation. Precis som du säger så är det för att skydda upphovsmannen, inte för att ta ifrån honom några rättigheter. Jag plockade helt enkelt med det kravet för att jag inte ville att någon skulle bli blåst på grund av min lilla tävling.

Troberg

Sinister eater
Re: GPL-kravet

Skojar du eller? Det finns ju hundratals produkter ute som använder OGL. Och då har den ändå bara funnits i två och ett halvt år.
Jag pratar alltså om produkter som uttryckligen är under OGL, inte sådana som utnyttjar material som är under OGL.

Genesis

Ni dés ni maître
10-punkters text

10 är ju grotestkt stort, speciellt som formatet nästan kräver flera spalter.
Groteskt stort? Mitt rollspel är skrivet i 10-punkters text. Jag tycker att det är lagom. En del människor har problem med att läsa liten text, vet du...

Troberg

Sinister eater
Re: 10-punkters text

Groteskt stort? Mitt rollspel är skrivet i 10-punkters text. Jag tycker att det är lagom. En del människor har problem med att läsa liten text, vet du...
Det är till stor del en fråga om layout. Titta på texten i telefonkatalogen eller en dagstidning.

Troberg

Sinister eater
Re: GPL-kravet

Det gör jag också. Hundratals.
OK, då hade jag fel. Jag trodde att bara WotC använde OGL. I vilket fall så är det en småsak jämfört med GPL.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: 10-punkters text

En del människor har problem med att läsa liten text, vet du...
Men ännu fler människor har problem med att klämma in ett rollspel på en A4 om de måste skriva i 10 punkter.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Typsnittsjämförelse ...

Här kommer en jämförelse mellan olika typsnitt, alla satta i 14 punkters grad.

Som ni ser varierar storleken en hel del. Detta beror på att måttet »14 punkter« avser den s.k. Hp-höjden (avståndet från den högsta stapelns överdel till den lägsta stapelns underdel).

Beroende på vilket typsnitt man väljer kan 10 punkter kännas onödigt stort, lagom eller alldeles för litet.

Troberg

Sinister eater
Re: Typsnittsjämförelse ...

Beroende på vilket typsnitt man väljer kan 10 punkter kännas onödigt stort, lagom eller alldeles för litet.
Vilket var en av anledningarna till att jag valde att också specificera Arial 7 punkter som referens, inte bara 7 punkter. Den andra anledningen var för att undvika utrymmesfixande genom löjligt smala typsnitt (eftersom det är mycket större skullnad på bredden än på höjden mellan olika typsnitt).

Som du ser så har jag som vanligt tänkt på allting (och glömt det igen...).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ett bidrag till

Jag var tvungen att låta bli att läsa de andra inskickade bidragen tills jag skrivit ett själv, så jag gjorde det. Konceptet är inte helt originellt och endast ett fåtal av orden är lästa efter det att jag skrev dem, så det finns stor risk att det finns fel, inkonsekvenser eller obegripligheter på vägen, men det är sådant som version 1.1 är till för att rätta.
Nu ska jag ta och läsa de andra bidragen, så fort jag får tid.

/tobias

Rising

Vila i frid
one question...

"Vad händer egentligen med någon som dör i helvetet? Blir själen utplånad? Dyker han bara upp i helvetet igen? Vad?"

Hmm, det är en rätt bra fråga... Jag vill att spelarna skall göra nya rollpersoner iaf, men jag ska hitta på någon smart lösning för att göra det hela trovärdigt. (Förmodligen så kommer det finnas någon sorts "devachan" (=ett vänteplan) där själen stannar när den inte kan manifestera sig någon annan stans.

"Annars verkar spelet skitroligt, även om rollpersonerna inte verkar ha stora interaktionsmöjligheter under tidslooparna."

Åh, jag rådiggar tidslooparna själv. Det är skitklurigt att man lämnar en massa kopior efter sig, hela tiden. (Jag snodde det konceptet från ett gratisspel till playstation som följde med i någon tidning. Man var en snigel som skulle springa runt och samla mynt, och när tiden tog slut så började klockan om från början igen och man hade en kopia efter sig som gjorde exakt det man själv gjorde alldeles nyss. (Till slut blev det många kopior efter en) Man dog om man krockade med någon av ens kopior. Prylen var att för att öppna en dörr kanske man var tvungen att stå på en knapp någonstans, och då gällde det alltså att ställa sig där och vänta ett tag. När klockan började om så kom det en kopia efter en (som man fick hoppa över) och sen, när han ställde sig på knappen, så kunde man själv passera genom dörren.)

Det kan säkert bli liknande roligheter i det här rollspelet. På vägen TILL ditt mål måste du tänka på att du senare kanske måste ta samma väg tillbaka. Hur skall du göra för att förhindra att kopian på ditt NUVARANDE jag inte ser ditt KOMMANDE jag? Man kan prova alla möjliga sorters finurliga tricks. Till exempel stå i en korridor och ropa "nu kan du passera!" och sedan låsa in sig på toaletten i tio minuter med ögonbindel och freestyle på högsta volym. När man sedan ska gå tillbaka samma väg så kan man vänta tills man hör ens kopia ropa "nu kan du passera!" och sedan gå förbi toaletten där han sitter utan att han får reda på något.

Osv. Och tänk bara på alla roliga sätt man kan döda ens medspelare på...

/Rising

Feliath

Swashbuckler
OK, several questions

"devachan" (=ett vänteplan)
Hihi, jag har också fufflat med Kabbala :gremsmile: Jag tycker det låter riktigt smart. Om man nu ändå ska göra ny RP kan du väl lika gärna använda Devachan rakt av, alltså som vänteplatsen mellan inkarnationerna? Är man snäll på jorden kan man komma till himlen direkt, annars får man en chans att bryta inkarnerandet i helvetet. Fuckar man upp den får man sitta i devachan tills man är redo för en ny inkarnation.

Osv. Och tänk bara på alla roliga sätt man kan döda ens medspelare på...
Aha, man ska uppleva tidslooparna tillsammans? Men hur funkar det då, om rollpersonerna kommer från vilt skilda ställen på jorden? Eller om de levde vid olika tidpunkter? Om alla ska vara från samma område i rumtiden borde du nog skriva det tydligt, så man inte upptäcker problemet mitt i spelet...

/Feliath - Unrepentant Rabbi är ett bra namn på ett band :gremwink:

Klon

Hero
lyncspelet....

Ja, men då kan jag ju göra ett rollspel med kraftig lynchstämmning i då... en värld där knappt någon alls har något emot att delta i en lychmob om den som startarv den bara kommer med ett någorlunda bra argument till varför :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Ett bidrag till

Bra jobbat Gurgeh! Gillade den sista lilla inforutan bäst av allt :gremgrin:

qazrew

Veteran
Re: Ett bidrag till

jag ber så mycket om ursäkt för avsaknaden av förståelse men är det meningen att allla spelare ska göra var sin huvudperson eller ska dom spela reserver som tar över kroppen hela tiden.
kul ide.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
GPL-licens suger, då vågar man ju knappt ta i grejjerna.. BSD-licens är trevligare i så fall.

-- Egen uppföljning nedan --

Ett annat tungt vägande skäl för att skippa licens-kittet eller köra en enklare licens är att det är en icketriviell uppgift att faktiskt förstå vad den betyder. BSD-licensen läser man igenom på 30 sekunder och så funderar man i en minut och så vet man vad det handlar om. Skulle ju vara trist om man lägger ner mer tid på pappersarbete än på sitt spel. :)