Mycket trevligt initiativ
Dogma-regler av olika slag för rollspel/äventyr finns det ju ett gäng av, men att köra igång en tävling för att få folk att aktivera sig är helt suveränt. Gillar även att det ska vara mini-rollspel, är stort fan av sådana. Förhoppningsvis får vi se många bra rollspel, att döma av de bidrag som lagts ut hittills så är det väldigt lovande.
Personligen hoppas jag att det inte blir så många humorspel, då det finns väldigt många sådana på
www.rollspel.nu redan, och att folk tar sig tid att göra bra layout och stavningskontroll på spelen. Vad jag menar är att det inte bara ska vara genomarbetat som spel, men även som "produkt" så att chansen att de faktiskt spelas blir så hög som möjligt.
Ska själv försöka damma av något av alla gamla koncept som jag har liggande, nåt bör nog passa, eller kanske rent utav att jag tar mig tid att hitta på något nytt.
Kan påpeka att spelen får så mycket serverplats som de behöver, det är sånt här som jag vill främja med
www.rollspel.nu ju! Jag ser gärna att vi får lägga upp en artikel som beskriver tävlingen och länkar in alla rollspelen, som jag också gärna ser att de dyker upp under Gratis rollspel.
Å på tal om GPL-licensen så vill jag påpeka för alla som tror att de skulle släppa ifrån sig kontrollen att det är helt felaktigt. Vad det innebär är att alla andra fritt får kopiera spelet, själva får ändra och lägga till i det, så länge GPL-licensen och författarens namn står kvar samt att det i sin helhet ges ut gratis (så att du som originalförfattare själv kan ta del av ändringarna). Själv får man göra precis vad man vill med det hela, sälja det, skriva om det, ge ut det under en annan licens eller vad man nu skulle känna för. Man har alltså lika stor kontroll som tidigare över verket, förutom att man begränsar möjligheten för andra att sno spelet och sälja det under eget namn.
Däremot tycker jag det är dumt att tvinga någon att använda en viss licens, fast iofs så kan man ju välja att inte vara med i tävlingen också.