Nekromanti Trobergs dogma-utmaning

L337

Warrior
Re: Mitt bidrag: Hjälten Gegg

Kartan är mest bara där för att visa hur spelvärlden ser ut

Nightowl

Champion
Re: Spelformat...

Jag hade planer på ett system där det blev ett himla kryssande på rollformuläret (jag är inte säker på det än)
och tänkt man kanske kunde ha rollformulär + regler på en sida, och bakgrund på en sida, på en inplastad hårt A4 (A5?).

När man gör en RP kladdar man med tuschpenna; det torkar man av när man gör en ny RP. Man kan ju skriva av om man vill spela mellan tågluff och scoutläger och de Hultsfredska Mysterierna.

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Mitt bidrag...

Jag har vissa planer på att utveckla en baksida också, behövs det?
Du har en A4 för regler och en kvarts A4 för rollformulär, båda dubbelsidiga. Spendera dem som du vill eller lämna tomt utrymme om du vill.

Troberg

Sinister eater
Att posta bidrag

Ni får gärna posta bidrag här för påseende, men spara dem och var beredda att posta dem igen i en separat tråd när vi närmar oss färdigdatum. Det är enklare om alla finns i samma tråd på ett strukturerat sätt.

Om ifall att serverutrymmet skulle vara begränsat så kan någon admin höra av sig så kan vi till dess göra upp om andra lösningar (tex hostning på min server) behövs.

Troberg

Sinister eater
Gjorde du det för att fjäska för mig?

Du har lyckats!

Gillade temat, gillade den anti-Israeliska vinklingen, gillade utförandet. Håller alla bidrag sådan klass blir det här en höjdartävling!

Troberg

Sinister eater
världen är bara påtänkt, men har redan en liten intro text skriven.
jag kommer behöva hjälp med att göra om det till PDF.
Maila den när du är klar så fixar jag det (det gäller alla som har samma problem). Jag kommer att vara borta bitar av nästa vecka och dessutom ganska upptagen, så jag kanske inte kan fixa det på stubben.

GPL kravet kan du glömma, jag kör på PublicDomain som jag brukar.
Det är OK för mig, användaren får inte mindre rättigheter. Du utsätter dig däremot för stöldrisk, men det kanske inte är så viktigt (det är det inte för mig i alla fall, jag tycker bara att det är kul om folk använder mina ideer).

Troberg

Sinister eater
Re: Håller med

Dessutom är det väl inget som hindrar att man gör ett rollspel på A5 ändå?
Nejdå, du får göra dem på ett frimärke om du vill.

L337

Warrior
Re: Mitt bidrag: Hjälten Gegg

kom på att jag glömde skriva att de tar 1 tur i strid att använda en läkningsgrej.

Troberg

Sinister eater
Re: GPL-kravet

Nej, OGL är till för verkligheten och GPL för de som föredrar att stoppa huvudet ner i sanden... eller något annat mörkt ställe
Snack. Titta på acceptansen. OGL används av en produkt, GPL av tusentals. Det borde säga en del.

Troberg

Sinister eater
Re: Hah, enkelt!

Är man tvungen att skriva in någon liten fotnot om det i dokumentet om man vill att ens rollspel ska vara GPL? Eller räcker det med att säga det i inlägget där man lägger upp det?
Formellt sett så räcker det nog att det finns i tillhörande dokumentation.

Troberg

Sinister eater
Innebär "ett styck" att man enbart får använda en tärning till alla slag, eller att man kan göra till exempel slag på 3T8, bara man konsekvent använder T8?
Det innebär att man bara ska behöva ha en tärning med sig. Man kanske slår den flera gånger, men det är ju lite omständigare.

En kantig plastbit alltså.

Troberg

Sinister eater
Re: om tärning

Så det är just att det ska vara en tärning som är grejen? Man kan alltså använda sig av en T8 men nyttja den som både T8, T4 och T2? Eller "fuskar" man då?
Det är väl OK, men jag misstänker att folk betraktar det som mindre spelbart då.

Troberg

Sinister eater
Re: Spelformat...

Jag hade planer på ett system där det blev ett himla kryssande på rollformuläret (jag är inte säker på det än)
och tänkt man kanske kunde ha rollformulär + regler på en sida, och bakgrund på en sida, på en inplastad hårt A4 (A5?).
Så länge som totala arean för respektive del är inom ramarna så får du disponera den fritt över pappren.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
man skulle kunna tro det men...

gillade den anti-Israeliska vinklingen
Misstänkte att du skulle gilla den, men det var inte för din skull. Jag är själv inget större fan av Israels politik.

Kul att du gillade det!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Mitt bidrag...

...är inte helt och hållet klart än. Dock har jag fixat ett rollformulär. Jag har vissa planer på att utveckla en baksida också, behövs det?
Jag gillar det! Vad sägs om att bara linjera baksidan så kan man skriva vad man vill där. Känns dumt att inte utnyttja allt utrymme.

Morgoth

Swashbuckler
Åh, jaaaa, jag blev jättesugen...

Vem kan motstå denna jordnära inställning till helvetet? Inte jag iallafall. Och där spelvärlden är suverän är konceptet (att bonka ner folk och ta deras plats på terapimötena) ännu bättre!

What's with the name?

Mogge brydde sig dock inte om att läsa efter rubriken "Byråkrati" (gäsp?), utan gav sig av för att bygga vidare på det själv och åt precis så mycket inspiration han behövde för att bli mätt.

Gardener

Champion
Mycket trevligt initiativ

Dogma-regler av olika slag för rollspel/äventyr finns det ju ett gäng av, men att köra igång en tävling för att få folk att aktivera sig är helt suveränt. Gillar även att det ska vara mini-rollspel, är stort fan av sådana. Förhoppningsvis får vi se många bra rollspel, att döma av de bidrag som lagts ut hittills så är det väldigt lovande.

Personligen hoppas jag att det inte blir så många humorspel, då det finns väldigt många sådana på www.rollspel.nu redan, och att folk tar sig tid att göra bra layout och stavningskontroll på spelen. Vad jag menar är att det inte bara ska vara genomarbetat som spel, men även som "produkt" så att chansen att de faktiskt spelas blir så hög som möjligt.

Ska själv försöka damma av något av alla gamla koncept som jag har liggande, nåt bör nog passa, eller kanske rent utav att jag tar mig tid att hitta på något nytt.

Kan påpeka att spelen får så mycket serverplats som de behöver, det är sånt här som jag vill främja med www.rollspel.nu ju! Jag ser gärna att vi får lägga upp en artikel som beskriver tävlingen och länkar in alla rollspelen, som jag också gärna ser att de dyker upp under Gratis rollspel.

Å på tal om GPL-licensen så vill jag påpeka för alla som tror att de skulle släppa ifrån sig kontrollen att det är helt felaktigt. Vad det innebär är att alla andra fritt får kopiera spelet, själva får ändra och lägga till i det, så länge GPL-licensen och författarens namn står kvar samt att det i sin helhet ges ut gratis (så att du som originalförfattare själv kan ta del av ändringarna). Själv får man göra precis vad man vill med det hela, sälja det, skriva om det, ge ut det under en annan licens eller vad man nu skulle känna för. Man har alltså lika stor kontroll som tidigare över verket, förutom att man begränsar möjligheten för andra att sno spelet och sälja det under eget namn.
Däremot tycker jag det är dumt att tvinga någon att använda en viss licens, fast iofs så kan man ju välja att inte vara med i tävlingen också.