Troberg
Sinister eater
Re: Äh, vad långsamma ni är...
Det är lätt att tro att det är lättare att göra ett minimerat rollspel, men det är helt fel. Det är svårare. Man måste verkligen tänka till. Man kan inte bara dölja missar genom extraregler och några sidor ordbajseri. Man kan inte ha massor av specialfall, enkla regler måste funka till allt.
Nejdå, du behöver inte vänta. Med den här takten borde du kunna ställa upp med cirka 60 bidrag!Äh, jag blev ju precis färdig med mitt första dogmarollspel... Ska jag behöva vänta då? Jaja...
Du har ju tid att putsa på det...Reglerna blev überkorta och kanske något sämre än vad jag skulle velat
Jo, jag tror att även något som man har tänkt göra stort är nyttigt att börja i liten skala. Man måste tänka genom vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt.Jag måste säga att det var riktigt utmanande och roligt att skapa rollspel på det här sättet. Man får verkligen koncentrera sig stenhårt på själva konceptet man vill åt och inte ödsla en endaste centimeter på något ovidkommande. Det gör att man verkligen fick lära sig att prioritera och försöka göra bästa möjliga av utrymmet man har. Något som säkert är nyttigt även när man har många sidor att arbeta på.
Det är lätt att tro att det är lättare att göra ett minimerat rollspel, men det är helt fel. Det är svårare. Man måste verkligen tänka till. Man kan inte bara dölja missar genom extraregler och några sidor ordbajseri. Man kan inte ha massor av specialfall, enkla regler måste funka till allt.
Mina rekommendationer var gränserna, inte rekommenderad utformning. Min tanke var egentligen att man skriver ut ett ex, viker det och stoppar det i fickan. När det är utslitet skriver man ut ett till. Det är fördelen med mindre omfångsrika spel, de är lätt ersättningsbara. (För att inte tala om hur billigt det blir om man vill ge alla spelare en egen regelbok!)För övrigt kan jag säga att jag använde nio punkters storlek på brödtexten, rikligt med mellanrubriker, stor fin rubrik med spelets namn, en halv A4 stämningstext(!) och mycket generösare marginaler än vad du föreslagit (särskilt i vänsterkant. Om det inte kan hålslås så är det ju inte särskilt portabelt, då man inte kan stoppa det i en pärm utan krångel med plastfickor).
Självklart. Det är inte tävlingen som sådan som är det viktiga (vilket du borde kunna lista ut med tanke på det fantastiskt dyra priset till vinnaren...), det är skapandet och skaparglädjen. Hur skulle en begränsning av antalet bidrag kunna öka skaparglädjen?Kan man få delta med flera bidrag?