Nekromanti Trobergs dogma-utmaning

Troberg

Sinister eater
Re: Äh, vad långsamma ni är...

Äh, jag blev ju precis färdig med mitt första dogmarollspel... Ska jag behöva vänta då? Jaja...
Nejdå, du behöver inte vänta. Med den här takten borde du kunna ställa upp med cirka 60 bidrag!

Reglerna blev überkorta och kanske något sämre än vad jag skulle velat
Du har ju tid att putsa på det...

Jag måste säga att det var riktigt utmanande och roligt att skapa rollspel på det här sättet. Man får verkligen koncentrera sig stenhårt på själva konceptet man vill åt och inte ödsla en endaste centimeter på något ovidkommande. Det gör att man verkligen fick lära sig att prioritera och försöka göra bästa möjliga av utrymmet man har. Något som säkert är nyttigt även när man har många sidor att arbeta på.
Jo, jag tror att även något som man har tänkt göra stort är nyttigt att börja i liten skala. Man måste tänka genom vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt.

Det är lätt att tro att det är lättare att göra ett minimerat rollspel, men det är helt fel. Det är svårare. Man måste verkligen tänka till. Man kan inte bara dölja missar genom extraregler och några sidor ordbajseri. Man kan inte ha massor av specialfall, enkla regler måste funka till allt.

För övrigt kan jag säga att jag använde nio punkters storlek på brödtexten, rikligt med mellanrubriker, stor fin rubrik med spelets namn, en halv A4 stämningstext(!) och mycket generösare marginaler än vad du föreslagit (särskilt i vänsterkant. Om det inte kan hålslås så är det ju inte särskilt portabelt, då man inte kan stoppa det i en pärm utan krångel med plastfickor).
Mina rekommendationer var gränserna, inte rekommenderad utformning. Min tanke var egentligen att man skriver ut ett ex, viker det och stoppar det i fickan. När det är utslitet skriver man ut ett till. Det är fördelen med mindre omfångsrika spel, de är lätt ersättningsbara. (För att inte tala om hur billigt det blir om man vill ge alla spelare en egen regelbok!)

Kan man få delta med flera bidrag?
Självklart. Det är inte tävlingen som sådan som är det viktiga (vilket du borde kunna lista ut med tanke på det fantastiskt dyra priset till vinnaren...), det är skapandet och skaparglädjen. Hur skulle en begränsning av antalet bidrag kunna öka skaparglädjen?

Rising

Vila i frid
Pariadox (Dogmarollspel)

Oukej, här är det. I en icke korrläst version.

Den ställer jag inte upp med i någon tävling, utan den vill jag gärna ha respons på från er andra. Jag tycker det känns rätt fattigt nu när jag läser vad jag själv har skrivit, även om jag gillar tidslooparna. Jag känner själv att man skulle behöva mer kött på benen angående lexarna (olika förmågor och sorter), och att jag borde skriva om alla exempel så att de handlar om -grupper- med rollpersoner som utför saker, och inte bara enskilda individer.

Wellwell, för att ha tagit så kort tid att göra så är jag rätt nöjd. Den mesta tiden gick ut på att brottas med Word som jag inte är riktigt van vid att arbeta med, och jag fick texten ändå inte att linjera. Nåja, nästa version monterar jag upp i InDesign.

/Riz
som skall gå i det tåg med snyggast tjejer i, i morgon.

entomophobiac

Low Prep High Play
Gor sahar: Skriv ett inlegg der du krever resultaten om en manad/tva veckor eller vad som nu bestems. Jag kommer legga upp mitt bidrag vid det tillfellet.

PDF, formulersbladet - bla bla.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Pariadox (Dogmarollspel)

Kudos till det fyndiga namnet. Jag har inte läst igenom spelet tillräckligt ordentligt för att kunna ge vettiga synpunkter än, men allt som inkorporerar tidsresor och mysko utflykter i pseudoverkligheter intresserar i alla fall mig.

Dock tror jag att du lider av en allvarlig psykisk åkomma; tärningsanalfabetism, för hur jag än letade kunde jag inte hitta vilken tärning man skulle använda.

Rising

Vila i frid
Re: Pariadox (Dogmarollspel)

"Dock tror jag att du lider av en allvarlig psykisk åkomma; tärningsanalfabetism, för hur jag än letade kunde jag inte hitta vilken tärning man skulle använda. "

Oj, det verkar vara något jag klippte bort till förmån för exempel... Eller så tänkte jag inte på det, eftersom jag hade siktet inställt på T6. Jag är så van att göra brädspel, och då räcker det liksom med "slå en tärning!" för folk i gemen är inte så vana vid andra sorter än de sexsidiga.

Hmm, nåja, T6 är det som gäller. Fast urk, nu när jag tittar igenom reglerna ser de helt gräsliga ut. Jag kommer skriva om dem. Stay tuned...

/Rising
som tror på ett ensidesrollspel från Dnalor.

Feliath

Swashbuckler
This RULES! Just one question...

Vad händer egentligen med någon som dör i helvetet? Blir själen utplånad? Dyker han bara upp i helvetet igen? Vad?

Annars verkar spelet skitroligt, även om rollpersonerna inte verkar ha stora interaktionsmöjligheter under tidslooparna.

/Feliath - gillar

Man Mountainman

Storsvagåret
GPL-kravet

Skippa det, snälla. Jag tycker inte det känns så kul att skapa något om jag inte har kontroll över mitt verk, och jag har verkligen inte lust att sätta mig in i något dylikt som GPL-licensen bara för en liten tävlings skull. Så sjyssta, låt oss upphovsmän behålla full kontroll över våra verk. Det förhindrar ju inte en trevlig liten antologi, för de som är med på det.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: GPL-kravet

Ja, jag är nog helt och fullt på Dnalors sida i den här frågan. Utan GPL känns det säkrare att skriva på sina små projekt.

Feliath

Swashbuckler
Klagokör

Yah, ditto. Om jag bara hade träffat Richard Stallman skulle han vara en personlig fiende.

Fast det skulle mest bero på det där skägget :gremgrin:

Nä, skämt åsido, jag har heller inte lust att delta om det ska GPL:as. Inte för att mina prylar är särskilt bra, utan för att jag inte gillar att bara släppa kontrollen över saker jag gjort.

/Feliath - flubbrar

Klon

Hero
Kör i vind...

Det har blivit en held del på ett enda A4 förr, och nu får jag ju dessutom dubbelsidigt!! :gremlaugh:

skall inta vara allt för svårt att klara sig med.
du utemlämnde dock en tärning i något exempel längre ned... T100, den finns ju faktiskt som en enda täning så...

Troberg

Sinister eater
Re: Kör i vind...

du utemlämnde dock en tärning i något exempel längre ned... T100, den finns ju faktiskt som en enda täning så...
Fast i de flesta spelgrupper så innebär ett slag med en sådan en automatisk lynchning...

Troberg

Sinister eater
Re: GPL-kravet

Skippa det, snälla. Jag tycker inte det känns så kul att skapa något om jag inte har kontroll över mitt verk, och jag har verkligen inte lust att sätta mig in i något dylikt som GPL-licensen bara för en liten tävlings skull. Så sjyssta, låt oss upphovsmän behålla full kontroll över våra verk. Det förhindrar ju inte en trevlig liten antologi, för de som är med på det.
Jag kan mycket väl tänka mig att skippa det kravet, men tänk på vad det innebär. GPL är inte till för att släppa kontrollen, den är till för att behålla kontrollen trots att man sprider en produkt fritt. Den är där för att skydda upphovsmannen och produkten (till skillnad från OGL som bara är ett klassiskt "se bra ut trots att vi är profithungriga blodsugare"-trick).

Se punkten om GPL som en rekommendation.

Troberg

Sinister eater
Re: Spelformat...

Finns det några krav på hur spelets eget papper får se ut?
Ehm.. Hur menar du? A4, platt och fyrkantigt?

Genesis

Ni dés ni maître
Inspirerande…

Mycket inspirerande. Jag har redan totat ihop ett dogmarollspel och är mycket nöjd med resultatet. Måste vi vänta i en månad? Så lång tid. Nåja.

Utrymme var det faktiskt inga problem med. Jag har 10 punkters text, och till och med en illustration (!). Ska nog testa det på min spelgrupp där hemma när jag återvänder till Svea Rike.

Troberg

Sinister eater
Re: Inspirerande…

Mycket inspirerande. Jag har redan totat ihop ett dogmarollspel och är mycket nöjd med resultatet. Måste vi vänta i en månad? Så lång tid. Nåja.
Som jag sa till någon annan, det går bra att lämna in flera! Låt inspirationen flöda!

Utrymme var det faktiskt inga problem med. Jag har 10 punkters text, och till och med en illustration (!).
Ju mer jag tänker på det desto mer borde jag nog dragit ner det till A5. Nåja, det är försent nu.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Inspirerande…

Ju mer jag tänker på det desto mer borde jag nog dragit ner det till A5. Nåja, det är försent nu.

Med tanke på att, t.ex., de flesta av mina bidrag är ganska konceptuella, så tror jag att det hade varit en dålig idé. Då hade det inte blivit så värst mycket av dem.