Nekromanti Trobergs dogma-utmaning

Dusty

Veteran
Andra "begränsade" spel

Ett liknande arrangemang med namnet 24 Hour Game hölls på The Forge för ett tag sen. Där var dock begränsningarna att det skulle vara totalt 24 sidor och vara gjort på endast 24 timmar. Det är ju naturligtvis helt olika förutsättningar, men som inspiration kan det vara värt en titt.

Kolla här.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag är själv inne på att dra ner det till A5 med 6 punkters text. Man får plats med en massa innehåll på en A4...

Tvinga istället konstruktören att bifoga en komplett spelvärld tillsammans med reglerna, på A4:at. Plötsligt får du mycket mindre utrymme, och spelen blir dessutom roligare att läsa än om man tvingas bedöma en massa ensidas regelsystem.

Man Mountainman

Storsvagåret
Varför måste man ha ett separat system för strid?

Separat och separat. I mitt Tokiga Landet används samma regler för strid som för övrig handlingsresolution. Ett stridssystem är det dock likväl.

Troberg

Sinister eater
Tvinga istället konstruktören att bifoga en komplett spelvärld tillsammans med reglerna, på A4:at. Plötsligt får du mycket mindre utrymme, och spelen blir dessutom roligare att läsa än om man tvingas bedöma en massa ensidas regelsystem.
Å andra sidan så är jag en sådan som tycker att värld och system är separata bitar. Dessutom tycker jag att en färdig värld är hämmande för fantasin.

Det finns dessutom en risk att man skulle bli mer eller mindre tvungen att göra ett nutida spel, eftersom fantasy, SF, alternativa världar och historiskt spel skulle kapa ner för mycket på regelutrymmet.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hah, enkelt!

Hah! Enkelt! :gremwink:

Klockren idé! Jag ska genast sätta igång. Dra ner tiden till två veckor för att speeda på folk lite så att de inte skjuter upp det och glömmer bort det.

/Niklas - som precis fick tillbaka skaparglädjen

Snow

Swashbuckler
Jag håller med Dnalor. Spelvärlden måste vara med. Den kan heller inte blir speciellt färdig med tanke på att man har så lite plats.

Jag håller med om att spelvärld och regler är separabla. Därmed inte sagt att bara ett papper med komprimerade regler är intressant. Ett rollspel är komplett endast när det innehåller både värld och regler....

Om man måste ha andra böcker (innehållande spelvärld) med sig, kanske tillochmed andra rollspel så faller ju hela poängen med att distribuerade det på en enskild a4. Då kan man ju lika gärna referera till reglerna också. Och ha många tärningar med sig :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Det finns dessutom en risk att man skulle bli mer eller mindre tvungen att göra ett nutida spel, eftersom fantasy, SF, alternativa världar och historiskt spel skulle kapa ner för mycket på regelutrymmet.

Hah, vänta bara tills du får se mitt spel. Det kommer att omfatta spelvärld, spelledarkapitel, kompletta regler för rollpersonsgenerering, handlingsresolution och strid, en monsterlista, ett introduktionsäventyr och en metaplott!

Dusty

Veteran
Stridssystem, trädklättringssystem och rollspel

Separat och separat. I mitt Tokiga Landet används samma regler för strid som för övrig handlingsresolution. Ett stridssystem är det dock likväl.
Javisst, lika mycket som det är ett trädklättrarsystem, ett låsdyrkningssystem, ett skomakarsystem eller ett system för någon annan handling man kan simulera med systemet. Eller misstolkar jag dig?

Alltför många rollspel inkluderar regler för strid utan någon som helst eftertanke – även om spelet inte handlar om strid – bara för att »det ska vara så«. Jag tycker jag dock inte att ett rollspel behöver innehålla ett separat stridssystem. Jag tycker faktiskt inte heller att ett rollspel behöver innehålla någon möjlighet att behandla strid öht, om detta ligger helt utanför spelets »scope«. (Jag kan exempelvis tänka mig ett rollspel där man spelar substanslösa spöken som inte har någon möjlighet att strida öht, och där all konflikt är social.) Huruvida ett spel innehåller ett stridssystem eller inte spelar, IMHO, ingen som helst roll för hur komplett det är som rollspel. Men Krille verkade tycka annorlunda, och därav kom min undran.

Sjysst upplägg, det där Tokiga Landet, förresten. Inget stridssystem, binära egenskaper, sagobaserad värld... Smaskens! :gremlaugh: Låter lite som det system jag skissar på. Finns det mer att se?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Stridssystem, trädklättringssystem och rollspel

Finns det mer att se?

Ja och nej. Det *finns* mer, jag vill bara inte visa det för någon, än.

Jag ska dock skriva ned dig på min "intresserade av tokiga landet"-lista, så får vi väl se.

Troberg

Sinister eater
Re: Hah, enkelt!

Klockren idé! Jag ska genast sätta igång.
Kul!

Dra ner tiden till två veckor för att speeda på folk lite så att de inte skjuter upp det och glömmer bort det.
Det finns en djup och viktig anledning till att jag inte valde två veckor. Jag kommer att vara utomlands nästa vecka, så det skulle gjort det lite stressigt för mig.

Johan K

Gammal & dryg
Har aldrig skapat ett rollspel, men va´fasen !

Idéen verkar ju skithäfftig !!
Har som sagt aldrig satt tänderna i at skapa ett eget rollspel... Men vem fasen kan måtstå en sådan utmaning !! :gremsmirk:

Krille

Super Moderator
  • Ett sätt att avgöra en enkel handling (exempelvis dyrka upp en dörr).
  • Ett sätt att avgöra en motsatt handling (exempelvis försöka slå någon som inte vill bli slagen på).
  • Ett sätt att avgöra hur ont man får.

Krille

Super Moderator
"Bara om de finns tryckta på regelarket."

...bara det är ju en utmaning i sig: 52 spelkort plus tre jokrar på en A4... :gremwink:

Fast jag tycker det är lite orättvist till fördel för de som använder en tärning: varför ska inte de behöva inkludera en egen tärning på arket? Ska vi spelkortsfantaster klippa och klistra så ska fanimej vanligt tärningsfolk också göra det!

Troberg

Sinister eater
Hah, vänta bara tills du får se mitt spel. Det kommer att omfatta spelvärld, spelledarkapitel, kompletta regler för rollpersonsgenerering, handlingsresolution och strid, en monsterlista, ett introduktionsäventyr och en metaplott!
Du hörde biten om ett A4 i 7 punkters stil eller större?

Jag kanske ska tillägga att det inte räknas att skriva ut text i flera lager ovanpå varandra...

Troberg

Sinister eater
Därmed inte sagt att bara ett papper med komprimerade regler är intressant. Ett rollspel är komplett endast när det innehåller både värld och regler....

Om man måste ha andra böcker (innehållande spelvärld) med sig, kanske tillochmed andra rollspel så faller ju hela poängen med att distribuerade det på en enskild a4. Då kan man ju lika gärna referera till reglerna också. Och ha många tärningar med sig
Hur mycket spelvärld behöver man egentligen för något i stil med Die Hard-gladaction, psykopatskräck, thriller, mordgåtor, deckare, pulpaction och så vidare?

Dessutom så tycker jag i vilket fall att behovet att ha med en värld i den portabla delen av spelet är ganska litet. Iden här är att ha ett portabelt spel. Vill man i efterhand ha kampanjmoduler och världar så kan man hänga på dem utom tävlan om man vill.

Nej, jag betraktar nog den fortfarande som frivillig.

Troberg

Sinister eater
...bara det är ju en utmaning i sig: 52 spelkort plus tre jokrar på en A4...

Fast jag tycker det är lite orättvist till fördel för de som använder en tärning: varför ska inte de behöva inkludera en egen tärning på arket? Ska vi spelkortsfantaster klippa och klistra så ska fanimej vanligt tärningsfolk också göra det!
OK, en kompromiss. Om man får ha EN tärning utan att den räknas med på arket så är det väl inte mer än rättvist att man får ha ETT spelkort också? :gremgrin: