Nekromanti Trobergs Dogmautmaning 2004, inlämningsdags

L337

Warrior
Re: All work and no play makes Mask a dull boy

Och hur ska man spela det där då? :gremlaugh:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En mindre version

Samma spel, fast så litet att det går att bifoga som en fil. (Jag vill inte utmärka mig genom att stå för halva storleken på den slutliga filen med alla spel.)

/tobias

Zaphod_UBBT

Swordsman
(BIDRAG) Soptippen

Jag har inte gjort något bidrag till Trobergs Dogmautmaning 2004...

... men jag gjorde ett till utmaningen förra året, och det kom tyvärr in en smula för sent. (Läs allt om den saken här.)

I och med att bidraget inte tidigare har deltagit i utmaningen ger jag nu det äldsta bidraget till Trobergs Dogmautmaning 2004; Soptippen!

Soptippen
Rollformulär

En kort beskrivning också (100 ord, som var maxgränsen förra gången):

I Soptippen kan du få gestalta en spionerande fluga, en skränande fiskmås, en klipsk ormvråk, en bepansrad skalbagge eller någon annan av soptippens alla invånare. Du kan spela en arbetarmyra och göra revolt mot myrornas överstrukturerade och opersonliga samhälle. Du kan få vara en lömsk maffiaråtta för en stund och sätta skräck i soptippens invånare. Soptippen är ett annorlunda rollspel med betoning på den sociala biten. Djuren i spelet har mycket gemensamt med människorna; de blir kära, arga, ledsna, är smartare än man kan tro och intrigerar ständigt. Det enkla, kortbaserade regelsystemet skapar en lagom blandning av slump och kontroll.

(Hoppas att det går in regelmässigt även i årets utmaning, för det är ju trots allt gjort efter förra årets regler.)

Zap

Troberg

Sinister eater
Reglerna verkar vara en trasig fil? [NT]

NT = No Text (Ingen text)

CGH

Warrior
Upprepningar

Nu så här i efterhand märkte jag att jag upprepade mig lite mycket i början av texten. "rollspel är" kommer med fem sex gånger i inledningen :gremooo:

Jag kanske skulle låtit texten vara ett dygn innan jag skickade in den. Det var ju inte brottom direkt. :gremcrazy: Annars är jag ganska nöjd. Layoten kanske är lite väl neutral. :gremgrin: Nån som tycker nått annat?

Eller jag märker väl vid röstningen iofs. Om det kommer några andra bidrag vill säga...

Jade

Warrior
(BIDRAG) Pollux

Vårt multiversum består inte bara av vår värld, utan av oräkneliga antal världar, universa och dimensioner. I en av dessa utvecklades en planet mycket lik vår, men där hästdjuren blev de högsta varelserna. Deras samhälle har utvecklat sig, man har tämjt den vilda energin, telepatin och magin. Och nu vill man vidga och erövra. En grupp utforskare skickas till en annan värld.

Men det är en värld utan magi, och plötsligt är de strandsatta. De har hamnat i vår värld, Tellus, och det är här berättelsen tar vid... Anta rollen som en hästhövdad pollux och överlev i den nya, främmande världen.

----
(P.S. Läste någonstans att man fick ett dubbelsidigt A4 att disponera rollformulär på? Så det gjorde jag... Om detta nu är en grov missuppfattning från min sida så säg ifrån och det skall ändras (eller så ignorerar man helt enkelt de tomma formulären..))
----

Troberg

Sinister eater
Re: (BIDRAG) Pollux

(P.S. Läste någonstans att man fick ett dubbelsidigt A4 att disponera rollformulär på? Så det gjorde jag... Om detta nu är en grov missuppfattning från min sida så säg ifrån och det skall ändras (eller så ignorerar man helt enkelt de tomma formulären..))
Nejdå, det är korrekt. Dubbelsidigt A4, minst fyra formulär.

Bunny

Crazy like a fool
(Bidrag) Skepp ohoj och en flaska med rom!

Aldrig någonsin så kommer Dogmautmaningen att bli så här dogma. Detta är verkligen ett rollspel att spela i parker och vid badstränder på sommaren, på arbetsplatsen eller på krogen på vintern, av Bosse och Frasse utanför Mariatorgets systembolag året runt - och det kräver väldigt få förberedelser!

Vissa saker i det här rollspelet är unika, de har aldrig gjorts förut. Regelsystemet sammanfattas i en (1!) regel, och inga rollformulär behövs, inte heller behövs saker som papper, penna och radergummi. Inte ens den A4 som här bifogas behöver finnas med vid speltillfället

Det blir inte mer dogma innanför ramarna av trobergs regelverk, tro mig.

(ett litet förbehåll dock, Skepp ohoj och en flaska med rom! är för mogna personer, som väl kan avväga konsekvenserna av deras handlande)

Skepp ohoj och en flaska med rom!
Ett rollspel om vad piraternas gyllene era egentligen handlade om.

Nightowl

Champion
Arrr! Mer pirater!

(ett litet förbehåll dock, Skepp ohoj och en flaska med rom! är för mogna personer, som väl kan avväga konsekvenserna av deras handlande)
Vad synd, då kommer jag aldrig att kunna spela det! :gremgrin:

Erik, omogen

Bunny

Crazy like a fool
Re: Jag tar tillbaka det om pirater... [ANT]

Det står faktiskt uttryckligen att om en regel inte passar, ta bort den - du kan ju alltid friforma...

Zaphod_UBBT

Swordsman
You were right.

Mycket riktigt. Det var en korrupt fil. Bifogar en riktig, inklusive rollformulär.

Zap

Mörker

Warrior
Re: (BIDRAG) Frostbiten

Jag skulle vilja säga som så att detta troligen för min röst i någon kategori.
Känns riktigt riktigt härligt och jag ser fram emot att få spela det...