Nekromanti Tvångsprivatisering av skolan [Edit]

Feliath

Swashbuckler
Stopp ett tag nu

Tibble gymnasium i Täby har skänkts bort till rektorn och en ekonomilärare
Skänkts bort? Ursäkta? vad är det de får gratis, exakt? De ska hyra lokalerna, och de upphandlar om priset på skolans befintliga materiel; det framgår tydligt av den ena artikeln. Det torde vara uppenbart att det är det nybildade företaget och inte kommunen som ska betala lärarnas löner etc.
Så: Vad är det som givits bort gratis? Vad finns det för skäl att tala om att de fått något alls till skänks?

För övrigt är jag för all privatisering. Staten ska inte äga ett skit utöver lagapparaten (inklusive polismyndigheten).

/Feliath — tja, om medborgarna vill går det bra med sjukvård, räddningstjänst och skola också, bara privata alternativ är tillåtna

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Stopp ett tag nu

Men alltså... jag är för privatisering. Men jag vill nog vara statligt anställd officer ändå. Legoknekteri är sådär.

Feliath

Swashbuckler
Lagapparaten, furirjävel!

Eller vad du nu är för nån grad. Jag räknar hursomhelst militären till de lagen upprätthållande myndigheterna. Så även i min föredragna värld kan du gott förbli offentliganställd tills det börjar verka lockande att röja runt lite i Darfur.

/Feliath — Or whatever it is the legos do for amusement these days

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Så: Vad är det som givits bort gratis? Vad finns det för skäl att tala om att de fått något alls till skänks?"

Det är en väldigt stor skillnad på att starta en friskola ifrån grunden och att ta över en befintlig skola. Startar du ny verksamhet så måste du:

* Anställa lärare
* Jaga elever och dessutom få ihop så många att verksamheten kan bära sig vilket inte är det lättaste. En ny skola måste dessutom börja från årskurs 1 eftersom man inte kan starta upp en skola och hoppas på att sno åt sig elever som redan är mitt inne i en utbildning.
* Jaga lokaler och köpa in utrustning.

Jämför detta med att få ett företag med en etablerad kundkrets, en full orderstock, ett inarbetat varumärke och kvalificerade anställda gratis. Även om du får betala hyra för lokalen och löner till lärarna så är det ju eleverna som du tjänar pengar på.

Nu kommer sannolikt en del av de här fördelarna att försvinna eftersom det verkar finnas mycket bråk kring övertagandet. Personalen verkar till stora delar sluta. Men en stor del av eleverna kommer säkert att vara kvar om inte annat så för att de är mitt inne i sin utbildning. Även om man inte är emot själva privatiserandet så får de orättvisa konkurrensfördelar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vad de får gratis

Affärsmöjligheten och det upparbetade kundunderlaget. Och det framtida kundunderlaget.

Sånt som tar företag som inte får sånt gratis av kommunen år att bygga upp.

Typ det är det de får gratis.

Sen kanske ingen annan ville ha det, men det är en annan saga.

/M

Storuggla

Champion
Re: Lagapparaten, furirjävel! [ANT]

"Or whatever it is the legos do for amusement these days"

Irak.

Storuggla, teleportera taliban

Eksem

Champion
Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)

"Jamen... det är väl ändå ett problem som förekommer även i kommunala skolor?"

Nja, nu ska man inte dra några långtgående slutsatser av det här, men ett exempel är någonstans i norrland där en högstadiefriskola gav sina elever för höga betyg, vilket ledde till att de fick problem när de senare skulle gå på det kommunala gymnasiet. Jag skulle däremot inte påstå att det här är regel.

"Så friskolor har alltså lägre betyg och sämre studiemiljöer än kommunala skolor."

Njä, jag skulle inte säga att de har lägre betyg, för så är det inte, men en friskolas elever har sämre förutsättningar vad det gäller studiemiljö och lärare än vad en kommunal skola har.

"Jag trodde problemet med friskolor var att vissa ungar fick gräddfilslösningar på grund av deras föräldrars förmögenhet."

Det är en stor skillnad mellan privatskolor och friskolor. Friskolor är inte alls nödvändigtvis något som lockar till sig förmögnas barn. Gräddfilsproblematiken ser jag inte alls. Det problem jag ser är att vinstintresset inte går ihop med en likvärdig skola för alla.

---

Fast det stora problemet EGENTLIGEN är decentraliseringen av skolan, samt skolpengen. Det som har hänt är att kommunerna tog över skolansvaret, för att sedan tröttna på att ta ansvaret för skolan och därmed börjat lägga över ansvarat på privata bolag, som konkurrerar med "fel" saker. Utarmningen av betygen är ett problem som drabbar både privata och kommunala skolor.

Storuggla

Champion

"Njä, jag skulle inte säga att de har lägre betyg, för så är det inte, men en friskolas elever har sämre förutsättningar vad det gäller studiemiljö och lärare än vad en kommunal skola har."

Har du räknat in saker som motiverade elever och studiero?

Storuggla, varför har paleontologer alltid skägg?

Eksem

Champion

Nej, jag räknade ju in studiemiljö och lärare, inte motiverade elever och studiero. En kommunal skola och en friskola har ju samma förutsättningar för motiverade elever och studiero.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Varför då?"

Tja, de har färre lärare, sämre utbildade lärare, mindre kringpersonal (kuratorer, skolpsykologer, skolsköterska etc) och mycket mindre tillgång till bibliotek.

Sedan är det säkerligen inte de minst motiverade eleverna som väljer friskolor och de flesta friskolor i alla fall på gymnasienivå är studieförberedande och riktar sig till elever som vill plugga på samhällsprogrammet, media och olika former av entreprenörsutbildningar.

Storuggla

Champion

"En kommunal skola och en friskola har ju samma förutsättningar för motiverade elever och studiero."

I en kommunal skola går du för att du måste. I en friskola går du, oftast, för att du gjort ett aktivt val. Stor skillnad.

Storuggla, eller pastamonster

Eksem

Champion

Om du har missat det, så går man både i friskolor och kommunala skolor för att man har valt att göra det.

Eksem

Champion

Hade ju varit bra om du hade läst resten av tråden, men what the hell. Du har ju fått svar nu, right?

Nightowl

Champion

Tja, de har färre lärare, sämre utbildade lärare, mindre kringpersonal (kuratorer, skolpsykologer, skolsköterska etc) och mycket mindre tillgång till bibliotek.
Är det automatiskt så?

(Om allt är sämre än en del av de kommunala skolor jag jobbat på är det illa. Med undantaget av lärare då. De flesta lärare har varit mycket skickliga, om än överarbetade.)

Erik

Edit: Och de har knappast haft problem för att de är offentligt drivna skolor - de har haft ont om resurser, och ibland konstigt fördelade resurser. Knappt om stålar och korkade administratörer finns i den privata sektorn också.

krank

Går ondskans ärenden

Om du har missat det, så går man både i friskolor och kommunala skolor för att man har valt att göra det.
Framförallt vad gäller gymnasiet.

Som det ser ut idag så har man rätt god valfrihet inför gymnasiet i sverige, även inom det statligt ägda. Gymnasiet är dessutom en frivillig skolform öht. Så - vad gäller gymnasiet är "valfriheten" redan på plats i existerande alternativ.

krank

Går ondskans ärenden

För övrigt är jag för all privatisering. Staten ska inte äga ett skit utöver lagapparaten (inklusive polismyndigheten).
Det här är en grundståndpunkt jag har ganska svårt att egentligen förstå, tror jag. Konkurrens är ju som bekant en ganska socialdarwinistisk process. Fast du kanske är socialdarwinist, vad vet jag?

Själv är jag för allt förstatligande, förutsatt att det kombineras med att vi inför demokrati i Sverige, istället för den urvattnade skendemokrati vi har idag.

Eksem

Champion

I teorin gäller det dock allt från förskola till högskola, även om föräldrarna normalt är de som gör valet i de lägre åldrarna.

Eksem

Champion

"Är det automatiskt så?"

Kombinationen att ha samma summa pengar som en kommunal skola, men med vinstintresse, leder lätt till den situationen. Så, även om det inte är så per automatik så uppmuntrar nuvarande sitaution det läget.

Jag vet annars att t.ex. Vittra-skolorna har satt i system att nästan bara anställda nyutexaminerade lärare. Då får man entusiastiska lärare med lärarexamen till ett lågt pris. Fantastiskt, vad? Erfarenhet och rutin spelar förstås mindre roll i det sammanhanget.