Nåja, det finns många lärare därute som inte har koll på de faktiska kursplanerna. Jag har sett dem, och jag har sett en hel del riktningsmedel för t.ex nationella prov.
Riktmedlen för nationella prov är ytterligare en sån där avstämningsgrej. Där finns dessutom rätt goda råd och flertalet exempel på hur uppsatser kan tänkas se ut för olika betygsnivåer, vad man kan titta på, etc etc. Det finns många lärare därute som mest översatt IG-MVG till 1-5 eller för den delen de gamla bokstavsbetygen - något som såklart är helt sjukt, eftersom det bara är det system vi har nu som är det minsta vettigt eller rimligt upplagt.
Klart saker kunde klarifieras, men i stort är det ganska bra uttänkt.
(Artikeln är däremot väldigt bra som argument för ett tvåstegsbetygssystem, vilket jag oftast brukar argumentera för - tre av fyra (fortfarande rätt råkasst statistiskt underlag) tyckte att uppsatsen uppfyllde kraven för kursen. Längre än så behöver man inte gå. Antingen har man lärt sig det man ska lära sig i t.ex engelska A, eller så har man det inte. Vill man visa att man verkligen "är intresserad" eller kan mycket - ta nästa kurs.)
Riktmedlen för nationella prov är ytterligare en sån där avstämningsgrej. Där finns dessutom rätt goda råd och flertalet exempel på hur uppsatser kan tänkas se ut för olika betygsnivåer, vad man kan titta på, etc etc. Det finns många lärare därute som mest översatt IG-MVG till 1-5 eller för den delen de gamla bokstavsbetygen - något som såklart är helt sjukt, eftersom det bara är det system vi har nu som är det minsta vettigt eller rimligt upplagt.
Klart saker kunde klarifieras, men i stort är det ganska bra uttänkt.
(Artikeln är däremot väldigt bra som argument för ett tvåstegsbetygssystem, vilket jag oftast brukar argumentera för - tre av fyra (fortfarande rätt råkasst statistiskt underlag) tyckte att uppsatsen uppfyllde kraven för kursen. Längre än så behöver man inte gå. Antingen har man lärt sig det man ska lära sig i t.ex engelska A, eller så har man det inte. Vill man visa att man verkligen "är intresserad" eller kan mycket - ta nästa kurs.)