Nekromanti Tvångsprivatisering av skolan [Edit]

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Sidospårsvarning

Jag är tvärtom. Jag är notoriskt misstänksam mot folk som automatanser att privatisering är fult, och att de offentliga alternativen är ouppnåeligt superba (eller oftast: var ouppnåeligt superba i en obestämd folkhemsk forntid). Det är ungefär som sådana där amerikaner man träffar på Internet som är övertygade om att de lever i friaste land för de har skjutvapen hemma, typ.

Å andra sidan ser jag knappast något självändamål i privatisering. Att grejer skulle bli automagiskt bättre av "konkurrens" är ytterst tveksamt när det bara finns ekonomiskt utrymme för ett enda företag, t.ex. Och bara för att folk tror att den offentliga sektorn är bra utan att reflektera betyder ju knappast att den är dålig.

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)

"Är det automatiskt så?"

Nej, jag kan inte uttala mig om hur det ser ut på enskilda skolor men sett över alla friskolor i hela landet så gäller det. Men det finns ganska många friskolor numera så det finns helt säkert undantag. Min gissning är att de framförallt är de stora utbildningsbolagen som driver friskolor nästan enbart i vinstsyfte som gör vad de kan för att klämma ut som mycket som möjligt ur så lite som möjligt. Vilket är helt logiskt om man driver skolor som företag.

Men det finns alldeles säkert också entusiaster som startat eget för att de vill ha mer frihet och för att de har ideér och pedagogiska upplägg som de inte får utlopp för i den kommunala skolan.

"Och de har knappast haft problem för att de är offentligt drivna skolor - de har haft ont om resurser, och ibland konstigt fördelade resurser. Knappt om stålar och korkade administratörer finns i den privata sektorn också."

Det kan vara riktigt stora skillnader mellan enskilda skolor också, vare sig de är kommunala eller drivs privat. Kvaliteten på de kommunala skolorna varierar väldigt mycket runtom i landet. Även kommuner sparar in på lärartjänster, skolmat, utflykter, lokaler och städning. Samtidigt så finns det kommunala skolor som har jättebra rykte och inte alls har några problem med att klara sig i konkurrensen.

Men det som är kusligast är att alla skolor tvingas in i ett marknadstänkande. Det blir konkurrens inte bara mellan friskolor och kommunala skolor utan mellan olika kommunala skolor också. Ta en liten kommun som Mjölby som inte ligger långtifrån Linköping, där är det klart att storstaden lockar med sitt större utbud av nöjen och shopping oavsett om utbildningen är bättre eller sämre där. Det blir mycket svårare att planera långsiktigt, att satsa långsiktigt, att anställa personal och så vidare om man inte vet ifrån ett år till ett annat hur mycket elever och därmed hur mycket pengar man kommer att få. Mycket mer tid och resurser måste läggas på marknadsföring vilket många skolor, kommuner och rektorer är ovana vid. Eleverna har egentligen bara makt när de ska välja skola, när de väl har valt så finns det inga garantier för att det ska finnas elevdemokrati eller medbestämmande.

Det här valet ger tidigare ganska marginaliserade grupper mycket mer inflytande. Studievägledarna var förr mestadels ganska oviktiga informatörer, inte sällan gamla lärare eller lärare på halvtid. Nästan alla är kommunalt anställda. Nu när alternativen är mycket fler och behovet av att informera eleverna mycket större så har också deras makt ökat, ibland med vissa märkliga följder. Jag minns min egen "opartiska" informationsstund med min studievägledare. Alla som kunde komma in på Natur skulle läsa det och resten var inte så mycket att ha.

Under min slutpraktik så hängde jag med på ett möte för en marknadsföringsgrupp som min handledare satt med i. Där kom det upp att studievägledarna avrådde eleverna från att välja deras skola för att de tyckte att entrén var ful och de inte bemöttes med tillräcklig respekt när de kom på besök! Kvaliteten på undervisningen och programutbudet spelade tydligen ingen större roll.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Min poäng är att "valfriheten" som vanligt bara finns för de bättre bemedlade - rika kan flytta eller har råd att försörja sina ungdomar på annan ort, eller kan på annat sätt se till att det blir rent ekonomiskt möjligt för barnen att gå i en viss friskola, säg. Vanliga svenssons och hela underklassen får däremot nöja sig med det lokala alternativet.
Jag har kanske ett väl snävt stockholmsperspektiv på saken. I Stockholm och de närmaste kommunerna finns en djungel av skolor att välja på, alla inom räckhåll för det skolkort man får om det ligger en bit bort.
Men om man bor på en liten ort med bara en enda skola som av någon anledning inte alls är bra, då är det inte lätt. Men det problemet har i sig inget med friskolor att göra.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Lite siffror ifrån skolverket

* I den kommunala skolan har 84,5 % av lärarna pedagogiskt högskoleexamen, i de fristående skolorna är siffran 61,8.
* Andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen är 79 % för den kommunala gymnasieskolan men bara 50 % för den fristående.
De där siffrorna var kanske de mest intressanta. Ni som vet, är lärare utan pedagogisk högskoleexamen lika med obehöriga lärare?
Undrar varför friskolorna anser att de kan klara sig med mindre formell kompetens. Eller har de bara misslyckats med rekryteringen?

Jag hörde en kille bli intervjuad på radio, han var obehörig lärare men omtyckt av sina elever och uppskattad av kollegorna. Att han saknade formell behörighet kommenterade han med "antingen kan man lära ut, eller så kan man inte". En märklig kunskapssyn från en som själv ska fungera som kunskapsförmedlare. Undrar om han anser att hans egna lektioner har någon effekt?

Gordeg
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,128
Location
Rissne
Jag har kanske ett väl snävt stockholmsperspektiv på saken. I Stockholm och de närmaste kommunerna finns en djungel av skolor att välja på, alla inom räckhåll för det skolkort man får om det ligger en bit bort.
Men om man bor på en liten ort med bara en enda skola som av någon anledning inte alls är bra, då är det inte lätt. Men det problemet har i sig inget med friskolor att göra.
Det är väl mest det att friskolorna accelererar problemet. Såvitt jag vet finns (fanns?) en regel om att man bara fick välja en annan skola än den närmaste om man valde ett program som inte fanns lokalt. Med friskolor finns då en högre flexibilitet, i och med att föräldrar i högre grad kan välja skola. Och flexibilitet leder, i ett klassamhälle, nästan alltid till ökade klassklyftor. "Är du lönsam lille vän", liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,128
Location
Rissne
Re: Lite siffror ifrån skolverket

Jag hörde en kille bli intervjuad på radio, han var obehörig lärare men omtyckt av sina elever och uppskattad av kollegorna. Att han saknade formell behörighet kommenterade han med "antingen kan man lära ut, eller så kan man inte". En märklig kunskapssyn från en som själv ska fungera som kunskapsförmedlare. Undrar om han anser att hans egna lektioner har någon effekt?
Låter mycket obehagligt, för mig som läser till lärare.
Jag kan acceptera att det finns obehöriga lärare som på annat sätt skaffat sig de didaktiska kunskaperna och ämneskunskaperna som behöriga lärare har - inte sällan handlar det om framförallt intuitiv kunskap vad gäller t.ex didaktik. Den där attityden, däremot, är farlig.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Lite siffror ifrån skolverket

"Ni som vet, är lärare utan pedagogisk högskoleexamen lika med obehöriga lärare?"

Jag skulle tro det, verkar rimligt. Men sedan är begreppet i sig förstås väldigt vagt, jag tror inte att det per automatik är samma sak som outbildad och okunnig. Ofta har de säkert åtminstone några högskolepoäng i de ämnen som de undervisar i och i många fall så kan det vara svårt att hitta kvalificerade lärare. Lärarutbildningen täcker inte in alla de olika ämnen som finns, särskilt när det gäller gymnasiet. Men 50 % är förstås riktigt dåligt, bättre än så kan de absolut.

"Undrar varför friskolorna anser att de kan klara sig med mindre formell kompetens. Eller har de bara misslyckats med rekryteringen?"

Jag tror att de tycker att det är viktigare att man är flexibel och köper deras undervisningsfilosofi än att man har formell lärarbehörighet (förutsatt att man åtminstone har vissa dokumenterade kunskaper i de ämnen som man vill undervisa i). Man sparar in pengar där man kan, unga, okvalificerade lärare är billigare, tacksammare och lättare att göra sig av med om det skulle behövas.

Jag har läst en del annonser från friskolor och varit på ett informationsmöte. Ofta är undervisningen ganska löst strukturerade med ett stort block på morgonen och ett på eftermiddagen. Eleverna arbetar fritt och självständigt, de har en dator men inga skolböcker och inget skolbibliotek. Läraren är en ständigt tillgänglig handledare och ska helst inte hålla i någon längre katederundervisning. Helst ska han kunna undervisa i så många ämnen som möjligt och entusiastiskt ta på sig en massa extrauppgifter i skolans uppstartsskede. Arbetstiden är den vanliga 40-timmarsveckan som alla andra har men eftersom man får jobba så mycket övertid för att hinna med allting så får man i slutändan lika lång semester som alla andra lärare.

Jag tror inte att många äldre och erfarna lärare tilltalas av att arbeta så.

"Jag hörde en kille bli intervjuad på radio, han var obehörig lärare men omtyckt av sina elever och uppskattad av kollegorna. Att han saknade formell behörighet kommenterade han med "antingen kan man lära ut, eller så kan man inte". En märklig kunskapssyn från en som själv ska fungera som kunskapsförmedlare. Undrar om han anser att hans egna lektioner har någon effekt?"

Jag hade skämts för att yrkesarbeta som lärare utan formell behörighet. Den där killen ogiltigförklarar i princip alla former av bildningsideal och utbildningar trots att han själv jobbar inom det området. Samtidigt så finns det en hel del knäppskallar även på lärarutbildningen och alla har vi säkert stött på fullständiga idioter som inte haft några större problem att klara av utbildningen eller att få jobb. Så en lärarutbildning är verkligen ingen garanti men det är ett bättre mått än svårfångade personliga egenskaper i alla fall.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Snubben på radio har i mångt och mycket rätt

Lärarutbildningens delar där man lär sig att lära ut är i mångt och mycket drygt teoretiserande, oftast är utbildarna inte ens människor med pedagogisk praktisk erfarenhet.

Sen finns det ett flertal personer som inte borde vara, eller ens kan bli lärare oavsett hur länge de utbildas, samtidigt som proffs typ min morsa (tio års som dagmamma i bagaget) hade kunnat kastas ut i skolan och fungera i princip full kapacitet på en gång.

En annan intressant statistik var ju antalet lärare per hundra elever. Är det så att man som lärare på friskola undervisar i fler ämnen, och att det därför blir skev statistik? Det känns inte som en direkt effekt av att skolan är friskola. Muchos intressantos! :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Det värsta exempel jag har att komma med var när en teaterlärare i mellanstadiet tvingade oss barn att sätta upp en teaterföreställning av Ronja Rövardotter

Där jag gick runt 79-80 handlade minst två av tre skolpjäser om kärnkraftens fasor... Det intressantaste brukade vara att se hur de skulle fx:a den termonukleära härdsmältan den här gången.

Innan dess handlade pjäserna mest om gruvarbetare, men jag gissar att det var rätt speciellt för skolor i Norrbotten.

--
Åke
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Lite siffror ifrån skolverket

Den där attityden, däremot, är farlig.
Dessutom är det ju helt irrationellt. Jag tror att hans ämne var träslöjd. Är inte 100% säker, men låt oss utgå från det.
Både pedagogik och slöjd är kunskapsområden, väl? Läraren i fråga ansåg att han inte behövde någon utbildning i pedagogik eftersom det egentligen bara handlar om någon form av naturlig fallenhet.
Då borde samma sak rimligen gälla för träslöjd. De elever som har fallenhet för träslöjd kommer att bli bra på det, de andra inte.
Dessutom - med det i åtanke, vad är det egentligen han snackar om när han säger att han kan "lära ut"? Antingen kan man ju, eller så kan man inte, var det inte så?
Det går runt, runt i skallen när man försöker sätta sig in i resonemanget...

Gordeg
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Snubben på radio har i mångt och mycket rätt

"Lärarutbildningens delar där man lär sig att lära ut är i mångt och mycket drygt teoretiserande, oftast är utbildarna inte ens människor med pedagogisk praktisk erfarenhet."

Korrekt, lärarutbildningen kunde och borde bli mycket bättre. Det är pinsamt att först få höra om alla pedagogiska misstag som vi som blivande lärare inte ska göra och sedan få se våra föreläsare upprepa dem ett efter ett.

"Sen finns det ett flertal personer som inte borde vara, eller ens kan bli lärare oavsett hur länge de utbildas, samtidigt som proffs typ min morsa (tio års som dagmamma i bagaget) hade kunnat kastas ut i skolan och fungera i princip full kapacitet på en gång."

Jepp, men det är väldigt svårt att på ett bra sätt fånga den medfödda eller erfarenhetsförvärvade pedagogiken. Ett betygsdokument ger i alla fall en lista över ämnen som du har läst och förvärvat ett visst betyg i. Innan man faktiskt har blivit anställd och fått arbeta ett tag så är det svårt att visa att man är en naturbegåvning. Och att du är en begåvad pedagog ger inte dig per automatik de ämneskunskaper som också krävs. En lärare som är väldigt social och trevlig men egentligen inte kan någonting är också en dålig lärare.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Typisk sossepropaganda

Själv gick jag i grundskolan 1978 till 1987 och kan inte minnas ett enda uppenbart exempel på sossepropaganda mer än ganska okontroversiella sanningar som att Hitler var dum, att oliktänkande spärrades in på mentalsjukhus i det socialistiska Sovjetunionen, att folk hade det fattigt och trist i det socialistiska Polen och att folk dog som flugor på grund av svält i det socialistiska Etiopien, men att allting var stort och häftigt i kapitaliststaten USA.
Låter som ganska klockrena exempel på typisk sossepropaganda. Själv blev jag istoppad under tidig grundskola att skillnaden mellan diktatur och demokrati var att i en diktatur levde människor i ett angiverisamhälle där alla "skvallrade" på varandra för att rädda sina egna skinn, att man visades propagandafilmer, samt att man inte vågade säga vad man tyckte. Koncentrationsläger nämndes givetvis också. Dessutom producerade man sådant som ingen ville ha och skapade "stora berg" av till exempel strumpor i fula färger, medan man hade för lite av strumpor i "fina" färger. En ganska okomplicerad bild som beskrevs av en visionär berättare, en förvisso obehörig, men en av de bästa pedagogerna jag någonsin har haft.

Under uppväxten blev man väl lagom munter när man började bli varse om hur livet kunde vara på "vår sida" i det oskuldsfulla "demokratiska" samhället med eget angiveri, spioneri, propaganda, övervakning av politiska tveksamheter osv. The botten is nådd var väl när uttalade "liberaler" började predika avlyssning, övervakning och allmän antiliberalism :gremlaugh:
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Typisk sossepropaganda

Låter som ganska klockrena exempel på typisk sossepropaganda.
Öhhh, nu hänger jag inte med. Är information om nazismens och socialistdiktaturers illdåd sossepropaganda?

Aha, nu fattar jag. Du vänder på steken och ser den så kallade sosseprogadandan som ett uttryck för det kapitalistiska västs motpropaganda mot det socialistiska östblocket. Ja, det ligger kanske något i det. Under hela kalla kriget var ju det "socialistiska" Sverige en västallierad nation, trots allt fint bullshit om den svenska neutralitet. Ungefär som min farsa brukade säga: Socialdemokrater är ingenting annat än arbetarförrädare.

Nåväl, hellre en uppväxt med USA-vänlig sossepropaganda än med kommunist- och fascistpropaganda.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Typisk sossepropaganda

Aha, nu fattar jag. Du vänder på steken och ser den så kallade sosseprogadandan som ett uttryck för det kapitalistiska västs motpropaganda mot det socialistiska östblocket. Ja, det ligger kanske något i det. Under hela kalla kriget var ju det "socialistiska" Sverige en västallierad nation, trots allt fint bullshit om den svenska neutralitet. Ungefär som min farsa brukade säga: Socialdemokrater är ingenting annat än arbetarförrädare.

Nåväl, hellre en uppväxt med USA-vänlig sossepropaganda än med kommunist- och fascistpropaganda.
Nej du hänger inte med. Alls. Vad jag menar var att man blev proppad en ganska oproblematisk skildring av gott och ont i världen. Svart och vitt.

Det är inte så enkelt, men det finns en politisk lättförtjänt vinst i att rätt tidigt "indoktrinera" barn med den typen av resonemang, eftersom det ofta ligger kvar i bakhuvudet och i ens värderingar för lång tid framöver. Samtidigt kan man komma undan med egna snedsteg, eftersom det inte är någonting i jämförelse på det stora hela.

Det var det jag menade.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
<3

...kunde du inte bara skrivit "Håller med. [NT]"? :gremgrin:

Jag håller iallafall med om ditt senare påstående. Man sorterar åtminstone ut de allra värsta skåpen (som tyvärr får undervisa ändå - det är ju ingen skillnad på att INTE HA LÄST en kurs och att ha MISSLYCKATS MED samma kurs i dagsläget, trots att misslyckandet i praktiken skvallrar mer om personens eventuella potential) genom att ha betygsdokument och kurser i utlärande, hur taffliga de än må vara..
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Typisk sossepropaganda

Vad jag menar var att man blev proppad en ganska oproblematisk skildring av gott och ont i världen. Svart och vitt.
Det var förmodligen därför jag inte hängde med, eftersom jag inte ser det som något typiskt sossigt att dela upp världen i svart och vitt. Går alldeles utmärkt även utifrån en borgerlig världsåskådning. Tycker nog att vi framför allt i dag lever i tidevarv där högern verkar ha första tjing på att dela upp världen i svart och vitt. Behovet av att betrakta världen som en enkel kamp mellan gott och ont är väl förmodligen en av orsakerna till att neokonservatismen inte bara har ett starkt fäste i USA utan även i Sverige. Se bara på SvD.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Typisk sossepropaganda

Det var förmodligen därför jag inte hängde med, eftersom jag inte ser det som något typiskt sossigt att dela upp världen i svart och vitt.
Att dela upp världen i svart och vitt är inte nödvändigtvis sossigt. Det som gör det sossigt är hur man delar in världen i svart och vitt - där det snälla Sveriges tredje väg är skyhumlans mycket bättre än kapitalismen som äter barn och offrar jungfrur och kommunismen som också äter barn och offrar jungfrur. Det ska vi tacka Hjalmar Branting för, alla barn!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Typisk sossepropaganda

Tjatet om Sveriges gyllene tredje väg kan man väl knappast se som ett uttryck för att dela upp världen i svart och vitt. Däremot kanske att ohämmat promota gråheten som alternativ, alltså kombinationen av både svart och vitt. Ingen solklar dualism i mina ögon.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Typisk sossepropaganda

Tjatet om Sveriges gyllene tredje väg kan man väl knappast se som ett uttryck för att dela upp världen i svart och vitt.
"Vi har rätt, alla andra har fel" - hur mycket mer svartvitt kan det bli? :gremgrin:
 
Top