Nekromanti Tvångsprivatisering av skolan [Edit]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)

Storasyster ser dig och ska uppfostra dig med fast hand om du inte "sköter dig".
Medan Storebror redan hjärntvättat dig att tro att du "vet bäst själv" när du i själva verket bara agerar Storebrors nickedocka...

Självklart är folk inte redo att ta ansvar för sina egna liv. Mänskligheten idag är en motsvarighet till ett stort gäng tre- till femåringar. Individerna är inte redo att ta fullt ansvar för sig själva. Det kommer inte att ske innan vi har ett samhälle utan samhällsklasser, diskriminering, kapitalism, nationalism, nyliberalism, etc etc. När vi vuxit ifrån såna barnsjukdomar, som får oss att konkurrera (ytävla) och ha socialdarwinistiska ideal - då är vi redo.

Visst är ungen fri att göra som den vill, men helst ska den inte slå de andra barnen eller sätta handen på plattan. Fattar den inte själv att det är dumt, så får man försöka få den att fatta att det är dumt - och så får man sätta upp regler och normer.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)

Är det bättre att ordning och uppförande smygs in i de vanliga ämnesbetygen istället? (Som när jag gick i skolan.)
Rimligen kommer ordning och uppförande snarare finnas i båda - medan det i själva verket inte hör hemma på ett betygsdokument överhuvudtaget.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)

Fast du kanske är en så'n där som hävdar att det kapitalistiska samhället inte blir helt pefekt innan man helt forslat bort Statens roll, så att man istället får en fullständig socialdarwinistisk situation?
Nej.

Rimligen besvaras "vem" med "folket", men nu har vi ju ännu inte demokrati.
Ah, Rosseau och le volonté génerale. Jo, det där resonemanget har jag hört förr. Dit kommer man nog aldrig, för "folket" har aldrig en enhetlig uppfattning.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna

Kanske Lärares kunskap? Jag upplever nämligen att den slår hål på flummyten.
Den har jag inte läst, men jag känner att jag borde...

Den jag tänkte på var Det Pedagogiska Kulturarvet, som (enligt mig) visar ganska snyggt att kristdemokrater och folkpartister helt enkelt utgår från en mycket förvirrad historiesyn när man uttalar sig om skolan.

Fast att kristdemokrater och folkpartister inte har någon nämnvärd historiakunskap kommer väl kanske inte som någon nyhet...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Tre eller fem

Självklart är folk inte redo att ta ansvar för sina egna liv. Mänskligheten idag är en motsvarighet till ett stort gäng tre- till femåringar.
Är du en treåring eller en femåring? :gremwink: (Inlägget har en sådan kvalitet att jag inte kan bemöta det seriöst.)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)

Bra.

Låt oss säga såhär: Mitt uttalande var ett principttalande, som i praktiken stämmer in på vårt samhälle idag till stora delar. Det finns saker som är illegala (anses kontraproduktiva), som mycket riktigt folk i görbarast möjliga mån hindras från att pyssla med. Möjligen kan jag invända mot specifika saker som illegaliseras (att jag anser att copyrightlagstiftning t.ex är kontraproduktiv).

Dit kommer man nog aldrig, för "folket" har aldrig en enhetlig uppfattning.
En bra början vore en decentraliserad direktdemokrati med värdegrund baserad kring sekulariserad humanism... Lite som Schweiz, fast bättre...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Tre eller fem

Jag är nånstans i mitten, antar jag.


Så eftersom jag inte håller med dig om att individer idag är öar, helt löskopplade från samhället, och är fullständigt redo att i alla lägen fatta egna beslut så tycker du inte att min åsikt är värd att ta på allvar?

Trevligt att veta vart du står, i varje fall.

Jag tänker anta att du är den förste att föreslå upplösande av stat och poliskår... De hindrar ju individer från att fatta sina egna beslut. Jävla förmynderi, ska man inte få slå ihjäl folk nu ens en gång?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Lugn i klassen!

Måste du alltid dra allting till extremer så till den grad att du inte ens själv tror på vad du säger? Det blir aldrig någon vettig debatt då, bara skyttegravskrig.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Ännu en anekdot

Min lillebror gick i en stökig klass i grundskolan. Grannklassen däremot var stabil och hade inga "problembarn". I årskurs 7 (tror jag) kom det en ny elev, en riktig värsting som sniffat lim och varit småkriminell.
Klasserna var indelade efter var man bodde geografiskt, och värstingen skulle normalt ha hamnat i brorsans grannklass. Istället sattes han i brorsans klass, den som redan hade problem.
Varför? Skolans så kallade tillsynslärare, den som hade ansvar för ordningen bland ungarna, hade bestämt att man inte skulle förstöra den goda stämningen i den stabila klassen. Att rehabilitera värstingar genom att sätta dem i en stökig miljö måste vara en ganska unik pedagogik.

Tillsynslärarens egen dotter gick nämligen i den stabila klassen.
Korruption!

Gordeg
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ve och fasa!

Jag loggar in idag och märker att min tråd har urartat mer eller mindre till krank mot världen där forumets liberala falang turas om att hålla i slagträet. :gremshocked:

Låt mig kommentera en del av påståendena som förts fram på olika ställen under gårdagen.

Det här med val och väljande är inte så okomplicerat som många tycks tro (med betoning på "tycks" för jag tror säkert att de själva inser att det är en betydligt mer komplicerad fråga). För att göra ett korrekt val krävs det korrekt information vilket inte alltid är särskilt lätt att komma över. Det som skolorna förser elever och föräldrar med är marknadsföring. Studievägledarna är oftast anställda av kommunen och har varken tid eller resurser att sätta sig in i alla alternativ eller förmedla dem vidare till samtliga elever. Mycket hamnar alltså på de enskilda föräldrarna.

Har de ett stort kontaktnät, har de tid, resurser och kunskaper så kan de lättare sålla ibland marknadsföringen, komma i kontakt med andra föräldrar och lärare. Då kan de märka fällor som konstig betygspolicy, bristfällig högskolebehörighet, dålig stämning på skolan och så vidare. Detta är saker som säkert duktiga och kunniga elever också kan klura fram även om det kanske tar lite längre tid.

Man kan tycka att alla föräldrar borde ha möjlighet och intresse av att ge sina barn den bästa tänkbara utbildning. Men så är inte fallet, det finns föräldrar som struntar blankt i var deras barn går, det finns massor av barn som gör rena kompisval. Även de mest pålästa föräldrar kan ha svårt att vaska fram hur undervisningen verkligen bedrivs och skilja på vad som är beprövade teorier och vad som är sätt att spara pengar på undervisningen. Jag har sett mer flum, konstig pedagogik och slapphet under min kontakt med friskolorna än vad jag någonsin har gjort i den kommunala skolan.

Sedan tror jag att många i efterhand överdriver betydelsen av de har gjort ett val. Deras barn har hamnat i en bra friskola med en och annan dålig lärare istället för att gå i en lika bra kommunal skola med en eller annan dålig lärare och de gratulerar sig själva till sitt genidrag fastän barnets utbildning hade varit lika mycket värd på båda ställena. För många tycks det vara en principsak att välja även om det egentligen inte föreligger något jättestort behov. För så dålig är inte den kommunala skolan och så bra är inte friskolan. Ingen av dem kan göra mirakel med elever som är skoltrötta och ointresserade.

Skolpolitik är lika mycket politik som allting annat och det finns en i mitt tycke orättvis och felaktig myt om den kommunala skolan skulle vara ett vänsterflumställe där eleverna bara blev dummare medan friskolan är en kunskapens högborg som lyfter eleverna till nya höjder. Märkliga skillnader trots att båda är beroende av samma lärarkår, samma styrdokument och samma betygskrav. Skilj på ideologi och verklighet. Det är sällan jag hör någon säga "min skola var ett bra ställe och lärarna ansträngde sig verkligen men jag var skoltrött och brydde mig inte speciellt mycket och därför fick jag dåliga betyg" däremot hör man ofta gnäll om att lärarna var dåliga, undervisningen var meningslös, skolmiljön ofräsch och så vidare. Lärare är inga trollkarlar och det finns inget säkert sätt att nå alla elever. Det handlar inte bara om att rättigheter men också skyldigheter och ansvar. Varför pratas det så lite om elevernas eget ansvar för sin egen framtid och sin egen utbildning?

Och för att anknyta till Mekanurgs kommentar om betyg. Ja, det stämmer att friskolorna i allmänhet har högre genomsnittsbetyg och högre meritvärde. Men det är inte liktydigt med att de har bättre undervisning och högre kvalitet. Det kan bero på att duktigare och mer motiverade elever söker sig dit och det kan också bero på lägre krav eller mer generösa lärare. Vi får komma ihåg att det fortfarande är en minoritet av alla elever som går i friskolor och att de främst existerar i storstadsregionerna. Något som betonas väldigt mycket i skolan idag är källkritik och ifrågasättande och där har resten av samhället också mycket att lära.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna

Efter att ha studerat lite av skolans historia (kan t.ex rekommendera Hartman, har skrivit en bra bok bars namn jag glömt), kan jag konstatera att bilden av den "tillflummade" skolan är tämligen överdriven - vilket också stämmer överrens med mina egna erfarenheter både som elev och som vikarie i högstadie och gymnasie.
Fast jag måste nog ändå mena att skolan är rätt tillflummad. Anledning tror jag ligger i skolans värderingar inte ligger i fas med samhällets. Den pedagogiktanke som varit gällande bygger på att elever är kunskapstörstande som goda personer vilka har en inboende drivkraft att lära sig saker i skolan. Något jag i stort kan hålla med om men att det nödvändigtvis inte behöver gälla just skolan. Vidare så finns det också en tanke om att skolan ska "förverkliga" eleven precis som om det var en klar människa. Att skolan skapar människan talas det aldrig om. Om skolan ska skapa så krävs det helt andra metoder än att leta fram och förstärka. Att det inte fungerar tycker jag att den ökade mängden diagnoser som kommit men även försvunnit, t.ex. DAMP, visar. Det är sätt för samhället och föräldrarna att slippa ta ansvar när det inte fungerar.

Politiker och samhällsdebatörer har dessutom haft en förkärlek för att använda skolan som lösning för en mängd olika samhällsproblem vilken den inte riktigt är utformad för att lösa, t.ex. barnfettma eller trassliga hemförhållanden. Problemet är då att skolan har en tendens att ändå försöka ge sig på detta problem vilket tar resurser i anspråk och förstör för den övriga verksamheten.

En annat argument är att skolan är skyldig att få ett visst resultat hos sina elever. De ska ha vissa värderingar och vissa färdigheter. Nu står det i läroplanen att även eleven har vissa skyldigheter som te.x. att göra sitt bästa men den delen kommer väldigt sällan fram. Samtidigt så har svensken i allmänhet mycket mer pengar än förut vilket skapat ett materiellt hets hos eleverna då det gäller att skaffa sig så mycket "stuff" som möjligt eftersom det ger status. Jag tror att det gör att de ser skolan som något de ska "få". Hela poängen är att med så liten insats som möjligt få så mycket det går. Det är grunden till betygshets. Att det läget börja försöka förverkliga en elev blir bara fel. Eleven och läraren möts aldrig.

Flumpedagogik är inte nödvändigtvis en dålig pedagogik men jag tror den inte fungerar i dagsläget. Då måste skolan först bli ett privilegium. I ett sådant scenario så kan den formen av pedagogik fungera bra och då bara så länge poängen inte är att försöka förverkliga eleven utan att poängen hela tiden är skapa denne.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
"Your honor, no further questions"

"The defense rests its case."

Mekanurg, som har sett alldeles för många courtroom dramas på teve.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ännu en anekdot

Vad era anekdoter visar är att det finns skrämmande dåliga skolor i Sverige, inte att friskolor skulle vara bättre eller sämre än andra skolor. Inget av era problem kan kännetecknas som typiska kommunala skolproblem. Det är inte svårare eller lättare att sparka dåliga lärare i den kommunala skolan jämfört med friskolor, ingen av skolformerna är immun mot inkompetens. Vad Mekanurg gör är utnyttjar sin möjlighet att välja en annan skola (som också är kommunal). Det ni alltså argumenterar för är möjligheten att välja skolor (välja bort dåliga) vilket är en helt annan sak än friskolor mot kommunala skolor. Friskolereformen leder till fler alternativ och antagligen till mindre skolor eftersom elevkullarna inte växer lika fort. Men fler alternativ skulle lika gärna kunna ha skapats genom regeringsbeslut (vilket det också har eftersom friskolereformen är en följd av ett regeringsbeslut) och vara kommunala.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ännu en anekdot

Helt rätt, det är möjligheten att välja skola som är den viktiga och där handlar det också om att möjligheten att välja olika inriktningar på skolan, bland annat sådana som kommunen inte är beredd att erbjuda.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Ännu en anekdot

"Helt rätt, det är möjligheten att välja skola som är den viktiga och där handlar det också om att möjligheten att välja olika inriktningar på skolan, bland annat sådana som kommunen inte är beredd att erbjuda."

Jag har som grundvision att alla skolor ska vara likvärdiga, men detta är i praktiken ett omöjligt mål även om det är något som jag tycker att det ändå är värt att sträva mot. När det gäller möjligheten att välja mellan olika alternativ eller låta olika skolor få profilera sig eller specialisera sig så tycker jag att det verkar intressant och spännande. Även om detta främst är ett storstadsfenomen, har man bara en skola för varje åldersgrupp så är det svårt att nischa till det. Men jag hade hellre sett att man erbjöd detta inom ramen för den kommunala, offentliga skolan. Genom att bjuda in privata aktörer med vinstintresse så skapar man också andra problem.

En kommunal skola med budgetansvar som utsätts för konkurrens tror inte jag är ineffektivare än en friskola. Men vinstintresset som i alla fall finns hos de stora skolkoncernerna riskerar att leda till besparingar och effektiviseringar som leder till en sämre undervisningskvalitet. Vad som är logisk och bra ur en vinstmaximeringssynpunkt behöver inte vara logiskt och bra ur elev eller undervisningssynpunkt. Jag tycker att det har gått alldeles för fort.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Detaljfråga

Jag har sett mer flum, konstig pedagogik och slapphet under min kontakt med friskolorna än vad jag någonsin har gjort i den kommunala skolan.

Det slog mig för ett tag sen att "friskolor" omtalas som nånting rätt homogent i den här tråden, så bara för att klarlägga: Är det friskolor som haft någon uttalad inriktning - religiösa, Waldorf, Montessori - eller inte?

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Detaljfråga

"Det slog mig för ett tag sen att "friskolor" omtalas som nånting rätt homogent i den här tråden, så bara för att klarlägga: Är det friskolor som haft någon uttalad inriktning - religiösa, Waldorf, Montessori - eller inte?"

Jag har aldrig varit i kontakt med någon religiös friskola eller någon som anammar välkända pedagogiska inriktningar som Waldorf och Montessori. Jag har rätt dålig koll på dem överlag men jag har fått intryck av att just Waldorf och Montessori är riktade mot förskola och lågstadium och inte mot de äldre elever i högstadiet och gymnasiet som jag ska undervisa.

Det jag tänker på är det fokus på entreprenörsskap, hälsa och självständigt elev-arbete som många av de stora friskolorna säger sig ha. Överlag skulle jag säga att friskolorna är mycket bättre på att marknadsföra sig själva även om det ofta handlar om yta snarare än innehåll eller gammal skåpmat i ny förpackning.

Låt mig citera några rader ifrån John Bauers gymnasiets hemsida (John Bauer-skolorna drivs av utbildningskoncernen Ultra Education):

"IT

På JB använder vi den moderna tekniken genom att anpassa den efter yrkesrollens och utbildningens förutsättningar. Det betyder att tekniken genomsyrar alla våra utbildningar på många olika sätt, från informationsteknik, bärbara datorer och digitala videokameror till modern köksutrustning.

Hälsa

Vår hälsoprofil innebär att vi har täta band till elitidrotten samt att alla elever har möjlighet att läsa idrott och hälsa och idrottsfördjupning. I din skolvardag märks vår profil också genom att vi erbjuder en trygg miljö, bra skolmat, pauser i arbetet och möjlighet till nyttiga mellanmål.

Entreprenörskap

Företagsamhet är viktigt för dina möjligheter att lyckas i yrkeslivet. På John Bauergymnasiet lyfter vi fram entreprenörskapet på flera olika sätt - dels genom studier i företagande och projektledning, dels genom ett nära samarbete med näringslivet."




Det låter väl trevligt, men vad betyder det egentligen?



Såhär beskriver de sitt arbetssätt:

"Du arbetar med modern teknik där den bärbara datorn har en central roll. Arbetsdagen består av två längre arbetspass - ett ämne på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Du tillbringar din skoldag i hemklassrum eller i ditt programs egna lokaler vilket skapar en stark gemenskap och en kreativ studiemiljö.

De långa passen ger dig möjlighet att prova teorier i praktiken samtidigt som undervisningen blir mer varierad. Genom praktikperioder ute på företag binder vi samman skola och arbete. Praktiken förbereder dig också för det yrkesliv som väntar dig i framtiden.

Målsättningen med vårt pedagogiska koncept är att skapa helhet och fördjupning i lärandet. Vi tror helt enkelt att du lär bättre när kunskapen sätts in i ett större sammanhang."


Hur fungerar detta tillsammans med kursuppdelning och olika ämnen? Är det ämnesövergripande undervisning? Finns det några andra resurser till det egna arbetet förutom den bärbara datorn?



Det här säger skolkoncernen Kunskapsskolan om sitt arbetssätt:

"Kunskapsgymnasiet är till för dig som vill ha en personligt utformad utbildning som utgår från dig, den du är och dina mål. En personligt utformad utbildning innebär tydliga kunskaps- och betygsmål som både du och skolan tar ansvar för att du når - inte betyg som bara är resultatet av hur det gått på olika prov. Det betyder också varierade studieformer - inte bara klassrumsundervisning som i den traditionella skolan. Dessutom innebär det ett personligt schema anpassat till vad du behöver - inte till vad din klass behöver. Sammantaget handlar det om ökad möjlighet att forma innehåll och upplägg på din utbildning och att disponera din egen tid."

Till att börja med så har den "traditionella skolan" långtifrån bara klassrumsundervisning och sedan undrar jag hur man rent praktiskt ska gå till väga med att personligt undervisa hundratals elever när man samtidigt har färre lärare än den kommunala skolan.

Varför är det ingen som berättar om sina välutbildade lärare, sina små klasser eller sitt fina skolbibliotek? Entreprenörskap, IT och Hälsa är mycket flyktigare begrepp som i princip kan betyda nästan vad som helst.

Men det är snygga hemsidor och bra marknadsföring, hade jag inte studerat dem ur en lärarsynvinkel och varit 16 så hade det låtit jättebra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Problemet med friskolor (och skolpengen!)

Är det bättre att ordning och uppförande smygs in i de vanliga ämnesbetygen istället? (Som när jag gick i skolan.)
Ärligt talat tycker jag att det är att sparka på de som redan ligger att ha med det, vara sig det är ett separat betyg eller inte. Varför, menar jag att det ska vara fritt fram? Nej, jag menar att det slår två gånger. En elev som lever rövare i klassen kommer inte att klara kursen lika bra, och därmed få sämre betyg för att han inte har de nödvändiga kunskaperna. Att sedan straffa en gång till för samma förseelse går stick i stäv med det rättsmedvetande vi vill ingjuta i eleverna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Re: Kommunala alternativ lika väl som icke-kommuna

Vidare så finns det också en tanke om att skolan ska "förverkliga" eleven precis som om det var en klar människa. Att skolan skapar människan talas det aldrig om.

...eller så är det lite samma sak...
Jag kan själv skriva under på att jag menar att eleven bör ges möjlighet att utvecklas i den riktning eleven tycker verkar mest intressant och att skolan bör uppmuntra eleven samtidigt som man upplyser om så många alternativa synsätt som möjligt.

Det är det jag menar med "förverkliga", ungefär.


Skolan har rent historiskt rört sig i den riktningen. Självklart finns det en hel del kvar från den skola vars främsta uppgiften är att "skola arbetskraften" som Ebba Grön så vackert sjöng, men den rör sig i en enligt mig vettig riktning. Att vi sedan t.ex behöver undvika stigmatisering genom "diagnoser" etc är en annan diskussion.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Alltså, öh...

Du har rätt i det. Jag gick i skolan 1966-78 och fick se hur bokstavsvänsteraktivisterna gasade på för att omskapa skolan efter sina sekteristiska önskemål.
Med risk för att åkalla Godwin, men Hitlerjugend är ett ännu bättre exempel. Idag så pumpas istället ungarna fulla av miljöpartistiska dogman.

Mormoner och scoutrörelsen -- intressant nyhet. Har du någon bra länk?
Nope, jag såg det i avsnitt 1, säsong 4 ('Boy Scouts') av 'Penn & Teller: Bullshit!'. Med tanke på att de inte blivit stämda än så finns det väl en viss substans i det.

Jag vill också påpeka att det handlar om amerikanska Boy Scouts. Girl Scouts och andra länders scoutrörelser är andra organisationer. Det intressanta är mest hur lätt det är att ta över en sådan organisation om man har lite kontakter.

Dessutom misstänker jag att det kan hända i Illuminati av Steve Jackson Games...
 
Top