Jag har sett den första säsongen av
Time Bandits (2024) som går att finna på Apple TV.
Som namnet antyder är det här en serie baserad på Terry Gilliams film med samma namn från 1981. Det är en film jag är uppväxt på, farsan hade spelat in den på VHS och jag såg den ett otal gånger som barn. Den var weird, spännande, cynisk och var, nu när efterklokhetens glasögon sitter på, förmodligen drivande i att sätta igång mitt historieintresse. Premissen är, mycket grovt och spoilerfritt, att en brokig skara äventyrare samt en random unge tidshoppar från historisk plats till historisk plats, och de historiska platserna befolkas alltjämt av ett stort skådisnamn som gör en cameo till publikens stora glädje (originalet hade Sean Connery, John Cleese, Shelley Duvall, David Warner, Michael Palin, etc). Hoppa till nästa plats, rinse repeat.
Detta koncept översätts rätt bra till en TV-serie, då vi får en 40 minuter episod med cameo från diverse kändisar som spelar viktiga historiska roller, exempelvis Con O'Neill, Mark Gatiss, Jermaine Clement och Lisa Kudrow. Min favorit är definitivt Gatiss, som gör en fantastisk insats som
The earl of Sandwich.
Med det sagt var jag supertaggad på att se vad Taika Waititi kunde göra med världen. För mig är Waititi en man med höga höjder och låga dalar och han splittrar folk - folk älskar Jojo Rabbit och andra hatar den, folk älskar hans inflytande på Thor-filmerna, andra ogillar dem starkt. Jag älskar What we do in the shadows.
Första och andra avsnitten var "okey" men jag, som var mycket mer entusiatisk än min partner, begärde
bara en till episod och det var väl beslutat, för efteråt drar tv-serien igång och hamnar helt klart på nivå med What we do in the shadows.
TV-serien går upp flera varv och blir väldigt rolig och, precis som originalet, sådär lagom cynisk. Min största oro var just att cynisismen skulle tvättas bort, att det skulle bli lite glättigt, men exempelvis huvudkaraktärens föräldrar är sådär mundant fruktansvärda, precis som originalet.
Bäst är precis allting med Pure evil, precis som originalet.
Jag rekommenderar den varmt.
4/5. Min man, som var mindre nostalgiabaited än jag, gav den en stark 3/5.