TV-serie klubben Q3 2024

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det finns en animerad långfilm ("The Guyver: Out of Control") och en rebootserie från 2005; vi får se om jag klämmer dem också. Som komplettist vill jag ju gärna göra saker ordentligt.
För nån dag sedan blev jag äntligen klar med Guyver: The Bioboosted Armor (2005). 26 avsnitt, som varje animeserie med självrespekt.

I allmänhet är den snyggare än originalserien i att den ofta har fler bildrutor i sin animation, plus att jag i allmänhet gillar den här periodens stil. Lite GitS, lite RahXenphon, lite så. Däremot är en del grejer tristare i sin design och mindre detaljerade – framför allt är det mindre slafsigt; bioroid-transformationerna känns mindre detaljerade och våldet mindre blodigt.

Plotmässigt är det typ samma huvuddrag med en del grejer omkringkastade. Samma spelpjäser och mestadels samma händelser, men mer utfyllnad och lite annan ordning på en del grejer. Till det bättre. Den här versionen stannar upp åtminstone lite längre vid saker som köper lite mer känslomässig investering – vi får se mer av huvudpersonens pappa och deras väldigt fina relation, efter att huvudpersonen dött och återuppbyggts från atomer av Guyver-rustningen så får vi åtminstone en stunds reflektion över vad det betyder för honom som person osv.

Däremot är det fortfarande för lite, och många intressanta frågor osv läggs ganska snabbt åt sidan. Grejen jag nämnde ovan t.ex. kan tyckas vara en ganska stor grej, men efter en stunds ångest är det liksom bortblåst resten av serien. Så är det med det mesta.

Det mest frustrerande är nog hur konsekvent kass Mizuki, huvudpersonens romantiska intresse är. Och hur illa hon behandlas. Hon gaslightas, ljugs för, och hanteras överlag värdelöst – och jag sitter hela tiden och väntar på att hon ska få något slags lite mer aktiv roll, tröttna på att vara ett skrikande offer i alla situationer. Men det händer alltid; hennes funktion in i det sista är att stå bredvid och tycka att allt är fruktansvärt och jobbigt. Vilket det är, såklart, och det är bra att det perspektivet finns – men det blir inte en speciellt intressant karaktär av det.

Nå; på det hela taget tycker jag om den här serien. Den hanterar Guyver-iPts teman osv bättre än de andra inkarnationerna jag sett. Det största problemet är väl att den inte riktigt har något avslut – när serien är slut känns det upplagt för en säsong 2 som aldrig kom.