Den här tråden har alltmer missvisande titel.
Med detta sagt, några saker jag har sett:
American Gods s03
Den här serien har levererat hela vägen, och jag undrar om inte att den trots allt blivit rätt obskyr är för att den gick på en skum kanal först. I säsong 3 gör serien min favorit från boken, den litet
väl idylliska staden i Wisconsin och dess mörka hemlighet. Det är bra skrivet och har utmärkt foto, och Ricky Whittle som Shadow Moon har skyhög star quality och borde ha en mycket bättre karriär än han har. Peter Stormare är som vanligt perfekt typecastad som Cernobog. Det märks hur viktig säsong etts showrunner är i tv-serier - här var det Bryan Fuller som etablera vissa kvalitetsbenchmarks.
Tyvärr är det här också den
sista säsongen, och det får den olyckliga effekten att serien slutar inte bara på en cliffhanger, utan på en cliffhanger som är en rejäl downer. Bara en säsong till hade kunnat sy ihop det här, men så blev det inte.
Ska man se? Om gillar konceptet och kan leva med att allt lämnas oavslutat, visst.
The Boys s04
Det här är inte jättebra, och jag står för att jag tycker att kvaliteten är jämförbar med
Gen V (som man för övrigt bör ha sett), med ett undantag - den här säsongen är
strukturellt vettig på ett sätt som
Gen V s01 inte var.
Gudarna ska veta att det här aldrig varit en subtil serie, men i s04 verkar man ha insett att man aktivt måste skriva folk på näsan för att de ska inse att den drivit med dem hela tiden. Det är spånigt men kul. Det är motiverad idiot plotting - Homelander är trots allt både korkad och en hel bukett neurotisk, men upplägget med Sister Sage räddar upp alltihop. Allt är uppsatt för en sista säsong nu. Man önskar att barnskådisen för Ryan faktiskt kunde skådespela sig ur en våt papperspåse, men man kan inte få allt...
The Boys blir långsamt svagare med tiden, men det här är knappast en jumping-off point för det.
Cobra Kai S06:II
Den mittersta trejdedelen av den sista säsongen har kommit, och nu är man på den stora internationella karateturneringen, och det var uppenbart från början att den skulle bli klar här. Det bra är att
Cobra Kai alltid har funkat bäst i karateturneringarna, och nu kan man vältra sig i det fem avsnitt på raken. Det dåliga är att det säger sig självt att den mittersta tredjedelen av den sista säsongen inte kan tillåtas resolva särskilt mycket, vilket den heller inte gör. Gunther stjäl varje scen han är med i, som någon som bara vill ordna en karateturning i ordande former medan alla andra håller på med sitt personliga nonsens.
Har man sett hit ska man fortsätta. Fem avsnitt kvar!
Agatha All Along s01
Spoiler: Den här serien har något så ovanligt som ett riktigt smart manus. Det märks inte i början - de första fem avsnitten är bara normalkvalitet, hyggligt underhållande men inget särskilt. Men i de sista fyra får vi förklaringen på vad det
faktiskt är vi har sett, och plötsligt blir det mycket intressantare i efterhand. Det är så himla ovanligt att det finns en Mystery Box som både är intressant och faktiskt genomtänkt från början så att det finns något att avslöja som faktiskt är sammanhängande (ta den, Damon Lindelof, det är så
här man gör!).
Serien gör också några
riktiga djupdykningar i Marvel - senast jag såg Jennifer Kale var i John Francis Moores
X-Force från nittiotalet! Det är också en serie som inte bara är till för att sätta upp nästa film, som nästan alla Marvel-tv-serier tyvärr varit, utan den står på egna ben (även om den är inkopplad till filmer - den manliga huvudpersonen kommer vi att få se i
Young Avengers nästa år).
En av de bästa Marvel-tv-serierna (i svag konkurrens...), och tveklöst den skickligast skrivna och konstruerade.