Vintern börjar gå mot sitt slut och därmed även årets första animesäsong.
Jag hade skyhöga förhoppningar och började följa 20 anime vid årets början.
Nu är jag nere i 3 stycken, vilket är bottenrekord.
De tre jag fortfarande tycker är bra har en sak gemensamt: de är INTE nya anime, utan de är säsong 2, säsong 2 och säsong 5.
Så även om jag rekommenderar dem ska ni alltså inte börja se den nuvarande säsongen, utan säsong 1 av respektive serie.
#
Nagatoro
Ijiranaide, Nagatoro-san
Don't Toy with Me, Miss Nagatoro
Please don't bully me
2:a säsongen
Handling:
En nörd (Naoto Hachioji), som bara tycker om att måla, går andra ring på gymnasiet.
En dag hamnar han bredvid skolans 4 tuffa tjejer som går i första ring.
En av de tuffa tjejerna (Hayase Nagatoro), får se ett par av hans teckningar och börjar reta honom, och fortsätter att reta så det nästan liknar mobbing.
Många blev arga när serien kom: hur kan man göra en anime om mobbing?
De har fullständigt missat poängen med serien.
Den tuffa tjejen Nagatoro uumgås normalt med de tuffa killarna i skolan - och hatar dem. De är dumma idioter som beter sig som svin.
Den blyga killen i årskursen över henne (han är hennes senpai, eller som hon säger: paisen) är däremot jättesnäll och målar jättevackert - det enda problemet är att han är så töntig, så han måste tuffa till sig lite!
Det är alltså inte en berättelse om mobbing, utan om två unga människors första förälskelse där de bägge är för blyga att ta första steget (Nagatoro använder sin tuffhet för att dölja att hon egentligen är ganska blyg).
#
Bofuri
Itai no wa Iya nano de Bougyoryoku ni Kyokufuri Shitai to Omoimasu
I Don't Want to Get Hurt, so I'll Max Out My Defense
2:a säsongen
Handling:
Skoltjejen Kaede Honjō övertalas av sin bästis att börja spela nytt datorspel, ett VRMMORPG som heter NewWorld Online.
Eftersom Kaede aldrig spelat datorspel tidigare gör hon väldigt konstiga val i spelet. Sånt vi skulle kalla för nybörjarmisstag. Problemet är att hennes "misstag" istället visar sig utnyttja buggar i spelet - så hon blir den mäktigaste karaktären i hela spelet, utan att ens kunna spela.
Det här är en komedi som driver med datorspel och enligt mig den roligaste animen sen KonoSuba.
Den handlar också om gulliga tjejer som gör gulliga saker mitt bland massor med läskiga monster - så jag tänkte på den här tråden:
Något jag tycker mig ha märkt hos många rollspelare är att gullighet är ett av de säkraste sätten att polarisera folk. Vissa människor står absolut inte ut med gulliga varelser i spelvärldar – ska något som verkar gulligt förekomma så behövs det en subversion där det egentligen är obehagligt...
www.rollspel.nu
#
DanMachi
Danjon ni Deai o Motomeru no wa Machigatteiru Darō ka
Is It Wrong to Try to Pick Up Girls in a Dungeon?
5:e säsongen
Att en anime får en 5:e säsong, utan att kvaliteten sjunker och utan massor med bröst, bilder på trosor och annat sexuellt material är ganska ovanligt. Man skulle kanske kalla den för en harem anime, d.v.s. den manliga huvudpersonen är omgiven av massor med vackra flickor/kvinnor.
Det här är antagligen av de bästa fantasyanime som finns just nu - och det är INTE en isekai.
Handling:
I fantasystaden Orario finns världens alla mäktiga äventyrare.
Anledningen är att i Orario finns tornet Babel, som är byggt ovanpå "The Dungeon".
The Dungeon är "levande" på så sätt att nya monster hela tiden "spawnas" som äventyrarna måste ta hand om.
The Dungeon har flera våningar, "levels" - jag tror det nämns att någon äventyrare har varit nere på level 50.
I Orario finns även de flersta av världens gudar, men eftersom de är i "vår" värld och inte i himlen är deras gudomlighet kraftigt begränsad.
Gudarna kommer från grekisk, nordisk, keltisk, indisk och japansk mytologi - och följer inte mytologierna så noga: nordiska Loke och grekiska Hefaistos är bägge kvinnor.
Gudarna har dock en förmåga: de kan "välsigna" äventyrare så de blir mäktiga och går upp i level.
Vanliga människor som inte fått en guds välsignelse kan inte jämföras med riktiga äventyrare.
Äventyrarna runt en gud kallas gudens "familia".
Huvudpersonen, Bell Cranel, är föräldralös och har uppfostrats av sin farfar.
När Bell är 14 år dör farfar och Bell bestämmer sig för att gå till Orario för att bli äventyrare.
Bells farfar har sagt att det bästa sättet att ragga tjejer är att rädda dem i The Dungeon - och det är var Bell tänker göra.
Men det går inte så bra för Bell i början. Först är det ingen familia som vill ta emot honom - för ingen vill ha en spinkig fjortis.
Till slut tar den grekiska gudinnan Hestia emot honom, men hon bor i källaren i en övegiven kyrka, extraknäcker i ett gatukök för att ha råd att leva, och Bell är hennes enda äventyrare i hennes familia.
Men nu är han äventyrare och får äntligen gå ner i The Dungeon.
Men inte ens nu går det som han tänkt: istället för att rädda vackra kvinnor som förälskar sig i honom blir det tvärtom: han räddas av den vackra 16 åriga äventyreskan Ais Wallenstein och blir själv blixtförälskad.
Någonstans här händer något med Bell: förutom Hestias välsignelse verkar han ha fått ytterligare en välsignelse som gör honom mäktig - exakt vad tänker jag inte säga, för det är en spoiler.