Beastslayer
ROTN
Kul. Börjat med 1883 nyss. Välgjord men lite oengagerande är mitt omdöme om de första två avsnitten men då ska jag ge den mer tid.
Kanske ska du börja i andra ändan och gå bakåt i tiden?
Kul. Börjat med 1883 nyss. Välgjord men lite oengagerande är mitt omdöme om de första två avsnitten men då ska jag ge den mer tid.
För sentKanske ska du börja i andra ändan och gå bakåt i tiden?
Jag har en tes, och den tesen är att amerikaner inte kan göra realistisk spionfilm eller -tv.
Svinigt bra serie, Legendbyrån. Var ser du den nu?
Spännande! Finns den att se på någon av de vanliga streamingtjänsterna eller är det…internet…som gäller om man vill se den?Jag har sett färdigt Anne Rice's Interview with a Vampire (2022). Holy fucking shit. Det här är nog det bästa som har gjorts på temat "vampyr i modern setting". Gillar man vampire rollspelen är detta ett måste. Gillar man fantastiska karaktärsporträtt, intensiva och toxic relationer är detta ett måste.
De flesta känner nog till fenomenet som kallas för 'race-bending'. Summa summarum: En karaktär beskrivs i ett verk att ha en viss hudfärg/komma från en särskild plats, men i en senare version så byts denna till något annat. Det finns flera olika sätt att göra detta: det vanligaste är ett helt enkelt byta och sedan inte förändra någonting överhuvudtaget förutom just det. Att försöka göra så med Louis de Pointe du Lac, en plantageägare från 1700-talets USA skulle absolut inte funka. Därför förändrar man mer än bara så, och sätter hans personlighet och story i kontexten för miljon han växer upp. Att vara en svart person i 1910-talets New Orleans är extremt annorlunda än det är att vara vit landägare anno 1790.
Det är mycket väl genomtänkt och välgjort och känns inte överhuvudtaget som att det är gjort för att nå en viss demographic eller för att få brownie points.
Skådespelet är också synnerligen grymt. Det är kanske att svära i kyrkan men både Lestat (särskilt Lestat!) och Louis är visa överlägsna Tom Cruise och Brad Pitt i denna version.
Min enda biff med säsong 1 (det kommer fler, förr eller senare!) är att trots att serien först och främst behandlar personliga relationer, så är den då och då ganska så gory. Det låter kanske logiskt, iom. att huvudkaraktärerna är vampyrer, men våldet i somliga scener inkluderar att slå knytnävsstora hål i folks huvuden, att rycka av kroppsdelar och så vidare.
Nåja, det är en extremt bra serie trots detta.
Stark 4/5.
Spännande! Finns den att se på någon av de vanliga streamingtjänsterna eller är det…internet…som gäller om man vill se den?
Jag har sett den första (och för tillfället enda) säsongen av Poker face (2023). Rian Johnson ger sig på mysterie/detektiv genren igen med en TV-serie som följer Charlie (Natasha Lyonne). Charlie är en föredetta proffspokerspelare som besitter en närmast övernaturlig förmåga att avgöra när någon ljuger.
Rian Johnson har uppgett Peter Falks Colombo som en inspirationskälla, och man kan tydligt se varför. Serien handlar om mord och brott och hur Charlie utreder dom, men det är inte en 'whodunnit'. Det får vi se i början av varje avsnitt, snarare är det en 'howsolveit', där vi följer Charlie i hennes utredning. Eftersom Charlie inte är en polis utan en drifter så handlar det mycket mer om personliga relationer och riskfyllda utredningar än polisavspärrningar och rättigheter.
Eftersom avsnitten är ganska så fristående (pga omständigheter så är Charlie mer eller mindre permanent on the road) så har man också möjlighet att dra in en relativt stjärnspäckad cast. Skådespelet är därför utmärkt och även mindre karaktärer kommer med en vis gravitas. Det är också väldigt varierat när det gäller mordplatser, motivation och miljöer, ofta med nischade intressen som bakgrund (racing, SFX-arbete, musiker, teater, etc). TV-serien är rolig men jag skulle inte kalla den för en komedi.
Oavsett så är på det stora hela en mycket bra serie med en stark premiss och intressanta karaktärer.
Poker face får en stark 4/5.
Jag är jäkligt sugen på den här! Är Peacock en egen tjänst eller hur strömmar jag den?
Färdig med denna nu.Kul. Börjat med 1883 nyss. Välgjord men lite oengagerande är mitt omdöme om de första två avsnitten men då ska jag ge den mer tid.