Jag väntar fortfarande på att ni isekai tittare ska recensera BBC:s klassiska isekai-serie Narnia.
Helt ärligt är vi "isekai-tittare" väldigt trötta på isekai just nu.
När det kommer c:a 20 nya anime per kvartal och hälften är isekai så borde någon sätta ner foten och säga STOPP.
Problemet är att "någon" antagligen är en japan och japaner är tokiga i isekai.
Man inser hur stora problemen är när en av de största fantasyanime just nu, DanMachi som just avslutade sin 5:e säsong, beskrivs som:
"
Den är som en isekai, fast huvudpersonen kommer inte från en annan värld."
Men vad i h***e! Det är ju samma sak som att säga att det är helt vanlig fantasy jue!
Med det sagt, det skulle vara kul att gå igenom västerländsk portalfantasy.
Narnia har filmatiserats flera gånger.
Första gången 1967 (svartvit)
Andra gången 1979 (tecknat)
Tredje gången 1988 (BBC)
Fjärde gången runt 2005 (Disney gör tre storfilmer)
Det finns även obekräftade rykten att Narnia ska bli serie på Netflix.
Jag såg någon som tyckte att Harry Potter var portalfantasy och när jag tänker efter ligger det något i det.
Harry är en helt vanlig pojke som bor i en städskrubb under trappan när han en dag möter en halvjätte som säger "Harry, you're a wizard!"
Det är väl 8 Hogwartsfilmer, det räknas väl som en serie?
Vad finns det på svenska förutom Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta (som bägge filmatiserats)?
Räknas Huset Silfvercronans gåta?
En otidsenlig historia om resor i tiden och äventyr i det förflutna. På ett slott i Sverige finner Lasse (P Dyme) och Lisa (B Sundberg) en väg till det förflutna och hamnar i olika epoker av den svenska historien på jakt efter en skatt.
www.svtplay.se