Kaoset i datorsalen
Jag hade en lång utläggning på IRC för några dagar sedan om lärarnas bristande kunskaper om och intresse för datorer samt det kaos som alltid blir följden av att eleverna slussas iväg till någon datorsal. Jag vet inte hur många gånger som "eget arbete" har inneburit att eleverna springer iväg till en datorsal (biblioteket är för töntar och plugghästar) där de sedan sitter och stimmar helt fördjupade i alla spel, musikvideos, bloggar och nyhetssidor som de kan hitta. Då och då gör någon en pliktskyldig google-sökning och klistrar ihop diverse texter om sitt ämne som de kan hitta. Mest arbete lägger de ner på framsidan (Wordart är mycket fascinerande) och på att hitta spektakulära bilder som inte alltid är kopplade till ämnet. I bästa fall så springer läraren runt som en skållad råtta och försöker få dem att fokusera, i sämsta fall så sitter han själv i sitt arbetsrum och brottas med sin mail, läser tidningen eller rättar gamla skrivningar. När en dag återstår börjar paniken sprida sig, eleverna skriker om mer tid och börjar tillämpa alla välkända knep för att få arbetet att bli så långt som möjligt. De har ingen aning om varifrån deras information är hämtad, hur man kritiskt granskar en källa eller hur man gör mer kvalificerad informationssökning. I slutändan så får läraren ännu mer arbete med att sålla bort de uppenbara plagiaten ifrån resten.
Allting gick fel så fort som eleverna hamnade i den okontrollerbara datormiljön helt utan den nödvändiga kunskaperna om hur de ska bära sig åt för att använda internet för informationssökning och med alla de distraktioner som också ingår. Lärarna, som själv ofta är okunniga och ointresserade, tror att bara för att eleverna vet hur man chattar och hittar den senaste Idol-videon på YouTube så kan de även allt om källkritik, källhänvisningar, sökord, informationsdatabaser och så vidare. Där har de fel så det skriker om det. Hela tanken med att eleverna ska ha obehindrad tillgång till datorer och internet i skolan tycker jag är fel, särskilt om det sker på bekostnad av vanlig undervisning och under överinseende av dåligt utbildade lärare. Jag förespråkar istället bättre utbildade lärare, bättre utbildade elever, mer restriktioner kring datoranvändande och någon form av mjukvara som åtminstone försvårar för rent nöjessurfande under skoltid. Däremot borde lärarna använda internet mer för att kommunicera, informera, i undervisningen, för att samla information etc.
Den här typen av problem tycker jag är ganska vanliga i skolan, de skapas av en kombination av faktorer (lärare, elever, fokus på teknik snarare än kunskap) och inte bara på grund av eleverna. Egentligen är de ganska förutsägbara men upprepas trots detta gång efter annan.
Jag hade en lång utläggning på IRC för några dagar sedan om lärarnas bristande kunskaper om och intresse för datorer samt det kaos som alltid blir följden av att eleverna slussas iväg till någon datorsal. Jag vet inte hur många gånger som "eget arbete" har inneburit att eleverna springer iväg till en datorsal (biblioteket är för töntar och plugghästar) där de sedan sitter och stimmar helt fördjupade i alla spel, musikvideos, bloggar och nyhetssidor som de kan hitta. Då och då gör någon en pliktskyldig google-sökning och klistrar ihop diverse texter om sitt ämne som de kan hitta. Mest arbete lägger de ner på framsidan (Wordart är mycket fascinerande) och på att hitta spektakulära bilder som inte alltid är kopplade till ämnet. I bästa fall så springer läraren runt som en skållad råtta och försöker få dem att fokusera, i sämsta fall så sitter han själv i sitt arbetsrum och brottas med sin mail, läser tidningen eller rättar gamla skrivningar. När en dag återstår börjar paniken sprida sig, eleverna skriker om mer tid och börjar tillämpa alla välkända knep för att få arbetet att bli så långt som möjligt. De har ingen aning om varifrån deras information är hämtad, hur man kritiskt granskar en källa eller hur man gör mer kvalificerad informationssökning. I slutändan så får läraren ännu mer arbete med att sålla bort de uppenbara plagiaten ifrån resten.
Allting gick fel så fort som eleverna hamnade i den okontrollerbara datormiljön helt utan den nödvändiga kunskaperna om hur de ska bära sig åt för att använda internet för informationssökning och med alla de distraktioner som också ingår. Lärarna, som själv ofta är okunniga och ointresserade, tror att bara för att eleverna vet hur man chattar och hittar den senaste Idol-videon på YouTube så kan de även allt om källkritik, källhänvisningar, sökord, informationsdatabaser och så vidare. Där har de fel så det skriker om det. Hela tanken med att eleverna ska ha obehindrad tillgång till datorer och internet i skolan tycker jag är fel, särskilt om det sker på bekostnad av vanlig undervisning och under överinseende av dåligt utbildade lärare. Jag förespråkar istället bättre utbildade lärare, bättre utbildade elever, mer restriktioner kring datoranvändande och någon form av mjukvara som åtminstone försvårar för rent nöjessurfande under skoltid. Däremot borde lärarna använda internet mer för att kommunicera, informera, i undervisningen, för att samla information etc.
Den här typen av problem tycker jag är ganska vanliga i skolan, de skapas av en kombination av faktorer (lärare, elever, fokus på teknik snarare än kunskap) och inte bara på grund av eleverna. Egentligen är de ganska förutsägbara men upprepas trots detta gång efter annan.