Nekromanti Uppdatera

Helmgast
Hur går det med modularbetet? Kommer Offensiv verkligen ut i juni? Våren är slut (snart), och det har utlovats en del moduler; tidsplanen kommer nog inte hålla, men neo kan ju ge en aktuel lägesrapport. Hemsidan bör uppdateras åtminstone en gång i månaden.

Och till Krille: Båda våra äppelträd blommar, och har så gjort ett bra tag. Är våren sen i Skövde?

Krille, Marco eller CJS borde veta hur läget är, och jag vill gärna veta. Tack på förhand.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.

Vindhand

Myrmidon
Vad är meningen med det?

Vad får dig att tro att nästa version av releasedatumen skulle vara bättre än alla de tidigare?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Uppdatera OT

Tror nog våren nått Skövde eftersom det i köldhålet Smara (nio mil till tokholmen mot roslagens sköna kust) har blommande äppelträd. Men det säger inget eftersom äppelträd är lika lite pålitliga i blomningen som vädret.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast

Krille

Super Moderator
"Hemsidan bör uppdateras åtminstone en gång i månaden."

Klart den bör, men eftersom ni tjôtar så förskräckligt på de därninga modulerna så måste vi ju jobba på dem, och då blir vi tvungna att skita i hemsidan. Inte blir det bättre av att Calle har fått en kotte också - den lilla nattsömn som han nu skulle råka få över ska inte behöva gå åt till att lyssna på gnäll från fanatiska groupies eller hacka HTML.

Tag det lugnt. Saker och ting är lite struliga just nu, men det kommer så småningom. Men det går inte fortare av att ni tjôtar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Glacius

Veteran
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Tag det lugnt. Saker och ting är lite struliga just nu, men det kommer så småningom.<p><hr></blockquote><p>Det är just den attityden som gör att man tvivlar på Neogames som ett seriöst företag.
Det finns en sak som kallas deadline som används ganska flitigt inom många branscher, är det inte på tiden att även Neogames börjar använda sig av det?
Självklart kan saker och ting strula, jag vet själv hur det är... texter saknas, texter är inte korrade, bilder saknas, redigerarna sitter och äter chips osv. Men när det gäller Neogames är för sena moduler snarare regel än undantag.
Om det jämt är så mycket som strular får ni helt enkelt räkna in det i tiden det tar att få en modul färdig, och planera era releasedatum efter det!

/Max

Vindhand

Myrmidon
Om det jämt är så mycket som strular får ni helt enkelt räkna in det i tiden det tar att få en modul färdig, och planera era releasedatum efter det!

Eller inse att det är någon fanatisk Kheletaar-spelare som lagt en förbannelse över "Offensiv" så att den aldrig kommer att komma ut. Rollspelare kan göra sådant... de lär sig magi när de spelar!

(nej, jag är inte seriös /images/icons/wink.gif)

Krille

Super Moderator
"Det finns en sak som kallas deadline som används ganska flitigt inom många branscher, är det inte på tiden att även Neogames börjar använda sig av det?"

Deadlines hjälper föga när ungar föds, distributörer går i konkurs med mera externa händelser.

"Men när det gäller Neogames är för sena moduler snarare regel än undantag."

Vilket beror på att undantagen har varit regel för Neogames. Det är inte många företag som kan planera för att deras distributör går i konkurs, och ungar skiter fullständigt i deadlines. Är du intresserad av den fullständiga historien så har jag postat den förut vid ett flertal tillfällen - den ligger antingen här eller i Neotech-forumet någonstans långt bak i historien. Leta själv.

"Om det jämt är så mycket som strular får ni helt enkelt räkna in det i tiden det tar att få en modul färdig, och planera era releasedatum efter det!"

Det man inte kan förutse kan man inte planera för. Så enkelt är det.

- Krille

Glacius

Veteran
Det låter som det här med försena moduler från Neogames är något nytt påfund, vilket det verkligen inte är...
Dessutom, ungen har ni vetat om i nio månader (nåja).
Att distributören gått i konkurs är olyckligt givetvis, men enligt mig är det ingen ursäkt, då får man skaffa en ny distributör.
Jag vill inte klaga på Neogames, ni gör bra spel och bra moduler som jag gladeligen köper, men samtidigt måste ni inse att ni har problem när det gäller att ge ut moduler i tid, och det måste ni göra nånting åt!

/Max

Krille

Super Moderator
Läs vad jag skriver

"Det låter som det här med försena moduler från Neogames är något nytt påfund, vilket det verkligen inte är...
Dessutom, ungen har ni vetat om i nio månader (nåja).
Att distributören gått i konkurs är olyckligt givetvis, men enligt mig är det ingen ursäkt, då får man skaffa en ny distributör.
Jag vill inte klaga på Neogames, ni gör bra spel och bra moduler som jag gladeligen köper, men samtidigt måste ni inse att ni har problem när det gäller att ge ut moduler i tid, och det måste ni göra nånting åt!"

Hade du läst den fullständiga historien så hade du insett vilket enormt intryck konkursen av Top Games gjorde.

Vid tillfället (ca två år sedan) fanns inga andra speldistributörer i Sverige. Det fanns alltså ingen annan att leta upp. Ingen. Nada. Zip. Null.

För att Neogames skulle överleva över huvud taget var företaget alltså tvunget att bygga upp en ny och helt egen säljorganisation. En omstrukturering av den magnituden tar tid och kostar pengar - förutom att det tog bortåt ett halvår att bygga upp samma kundkrets som tidigare så försenade det produktionen med ännu mer. Detta har gjort att hela produktionen påverkats, och konkursen av Top Games påverkar fortfarande.

Ungen är iofs ett relativt nytt problem, men det där med att ungar föds efter nio månader är en myt. Det är snarare fyrtio veckor plus minus ett tag, och det går inte att planera för, vilket man snabbt inser om man är på väg att bli förälder själv eller lever i nära vänskap med blivande föräldrar.

Återigen, leta upp den fullständiga historien och läs den, så kanske du inser vidden av konsekvenserna av konkursen.

- Krille

hatten

Swashbuckler
Väx upp och skaffa lite tålamod Neogames har skött sig bättre än vad Targetgames eller Lancelotgames någon sin gjorde..

Att sen Neogames har varit sena ofta är inte så farlig specielt inte när de har orsak DE VILL SÄLJA KVALITE..
Och jag tycker det är bättre om man får kvalite framför kvantitet..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det låter som det här med försena moduler från Neogames är något nytt påfund, vilket det verkligen inte är...
Dessutom, ungen har ni vetat om i nio månader (nåja).<p><hr></blockquote><p>Tja men tanke på att det inte alltid märks de första veckorna så i teorin kanske man först får reda på att modern är gravid i början på 2 månaden..
Sen om ungen beslutar att besöka våran värd i förtid så kan det där kan det bli för tidigt född har själv en kusin som var så nyfiken att hon föddes tre månader i förtid..

sist av allt så ungar gör en stor förändrig Neogames har antagligen försökt ge ut modulerna i tid under hennes gravititet men inte hunnit på grund av olika saker som exempel dålig kvalite som gjort att saker måste skrivas om frilansare som bråkat eller avsvurit sig det de höll på med,,
dåliga postförbinndelser bortapade mail osv..
SÅ varför klaga så mycket att ett spädbarn skriker och klagar är naturligt men vi är väl ändå mer hårdhudad än dom är ELLER ?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Att distributören gått i konkurs är olyckligt givetvis, men enligt mig är det ingen ursäkt, då får man skaffa en ny distributör.<p><hr></blockquote><p>De hade problem när deras distributör gick i KK och det tog tid att hitta en ny men som du Glacius tycker kanske de bara skulle springa ut greppa första bästa distributör som de hittar skita i om evenuela Priser skulle ha ökat eller andra problem..
OM man söker efter en distributör så vill man ha en som kan hålla det man SJÄLV lovar man vill inte att kunderna ska behöva betala onödigt mycket eller att distributören ska vara sen NÄR de gör sitt jobb.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag vill inte klaga på Neogames, ni gör bra spel och bra moduler som jag gladeligen köper, men samtidigt måste ni inse att ni har problem när det gäller att ge ut moduler i tid, och det måste ni göra nånting åt!<p><hr></blockquote><p>Så klaga inte kom med ideer om HUR de ska få ut modulen i tid !
NÄ väx upp är allt jag säger..
Istället för att omoget klaga vill jag nu förklara grattis till kotten som ligger jollrar glatt..../images/icons/cool.gif

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Glacius

Veteran
Re: Läs vad jag skriver

Nej, jag tänker inte leta upp någon gammal tråd och läsa den.
Jag är fullständigt ointresserad av massa bortförklaringar! Driver man ett företag har man ett ansvar gentemot kunden, punkt slut.
Den dag DN inte kommer ut på en vecka eftersom chefredaktörn fått barn och det blev lite problem med tryckpressen ska jag äta upp allt jag sagt...

/Max

Vindhand

Myrmidon
Det man inte kan förutse kan man inte planera för. Så enkelt är det.

Det krävs dock inte _så_ mycket övernaturliga förmågor för att helt enkelt göra beräkningen: "så här stor kvantitet moduler m.m. brukar vi lyckas få ut under ett år så vi låter releaseschemat reflektera det"

Tittar man på releaseplanen så förväntar sig NG att i år ge ut nio moduler till eon och neotech, plus att de skall ge ut det nya spelet phobia och kanske även det nya spelet Terra one. Är det verkligen en rimlig förväntning givet tidigare utgivningstakt?

Glacius

Veteran
Det här handlar inte om tjat på moduler utan om Neogames attityd... Jag tycker Vindhand satte huvudet på spiken där, nio moduler och ett, ev. två, rollspel detta år kommer Neogames inte hinna!
Jag kan tyvärr inte ge något mer uttömmande svar eftersom jag är sen till ett möte, men du ska få ett sen hatten .

/Max

Krille

Super Moderator
Re: Läs vad jag skriver

"Driver man ett företag har man ett ansvar gentemot kunden, punkt slut."

Visst har man! Det är precis därför som Neogames ansträngde sig för att omstrukturera sig, så att kunderna över huvud taget kunde få några produkter alls!

Det finns inom juridik, speciellt det som har med avtal och ansvar att göra, något som kallas "force majeure", eller översatt till svenska "högre makt". Bland dessa hamnar bland annat naturkatastrof, blockad, lockout, regeringsingripande och andra saker som man 1) inte kan förutse och 2) inte kan skydda sig emot. Vid dessa tillfällen upphör de vanliga reglerna att gälla. För ett så litet företag som NeoGames, som är så beroende av den enda distributören som finns iom att de få anställda faktiskt lever på jobbet, så är en konkurs förödande, och kan mycket väl stoppas in under force majeure. Neogames kunde inte förutse händelsen och kunde inte skydda sig mot den. Så i din liknelse skulle "det lilla problemet med tryckpressarna" snarast vara motsvarande att en jordbävning käkat upp dem och att det var det enda tryckeriet i landet. Det är den magnituden av katastrof vi talar om.

Efter en sådan smäll måste man bygga upp en fungerande organisation igen. Det tar tid. Det innebär följdproblem. Det innebär i sin tur förseningar.

Fast iofs, alternativ fanns: Calle kunde ju ta de pengarna som fanns i Neogames och innestående krav i konkursboet, sluta upp med rollspel över huvud taget, leta upp ett riktigt IT-jobb med tjugofem papp i månaden och skita helt i kunderna. Han kunde ju också stressat igenom produktionerna och strunta i säljorganisationen och gå i konkurs några månader senare, för att produkterna inte kunde nå ut till kunderna. Därmed skulle han bli sittande med en mycket stor tryckräkning och ingen inkomst, eftersom ingen distribuerar produkterna och ingen köper dem på grund av den anledningen.

Nu råkade han (och vi andra) gilla rollspel och kunderna så mycket, och det fanns en lösning inom räckhåll i form av total omorganisation, så vi gjorde vad vi kunde för att rädda företaget.

Så, vilket alternativ tycker du var mest ansvarsfyllt gentemot kunderna? Reda ut företaget först, skita i allt och sno pengarna, eller hoppas att det löser sig och fortsätta att skriva för att sedan själv kursa?

- Krille

Krille

Super Moderator
Attityd?

"Det här handlar inte om tjat på moduler utan om Neogames attityd..."

Och den attityden är vaddå?

Så som jag ser det är attityden ungefär som att försöka reda situationen ut en windjammer under storm. Man kan välja mellan att tillfredsställa passagerarnas behov och gå i kvav, eller rädda skeppet så att passagerarna kommer fram. Vi är nästan genom stormen, men det går fanimej inte att slappna av än, och varje vindby är fortfarande ett problem.

- Krille

Rosen

Myrmidon
<I>Eller inse att det är någon fanatisk Kheletaar-spelare som lagt en förbannelse över "Offensiv" så att den aldrig kommer att komma ut.</I>

<B>Möjligen</B> Wastelandsspelare (hej, frivilligreglerna inkluderar psionik..) men jag har lite svårt att se hur Khelataar och Neotech skulle konkurrera. (-:

--
Åke