Re: Hädelser
"Jag har iofs inte spelat det än, men plöjt igenom det från pärm till pärm och börjat bygga kampanj.
Och (vilket antyds av rubriken), jag gillar det! Hur hädiskt det än må låta så passar D20-systemet till Star Wars.
Över lag är SW3 (senaste utgåvan från WEG var ju 2nd Ed Revd&Expd - 2.1 - så detta borde bli tredje utgåvan) en fruktansvärt snygg produktion. Faktamässigt... tja, Bill Slaviczek tror sig i alla fall veta vad han talar om, och han är tillräckligt säker på sig själv för att lura alla utom de mest inbitna fanatiker."
Läste under Nebulon-B Frigate:
"Although Star Destroyers have the right firepower and fighter complement to handle just about any threat the Rebel Alliance can throw at the Empire, they suffer from a major drawback: cost. The Empire's answer was the Nebulon-B escort frigate, (sic!) packs nearly as much firepower,"
Ett antifighter-skepp som är 50 gånger mindre än ett tungt krigsskepp ska alltså ha nästan lika mycket eldkraft? Gee, I never knew...
"Genomgående i hela boken är att det är Star Wars-känsla!"
Visst var layouten snygg, men det är också IMO allt. Hade kul när jag gjorde karaktärer i SWRPG. När jag gjorde det denna gång blev jag förfärad över hur trist det var. Det intuitiva och ganska inspirerade system jag kände från SWRPG hade ersatts med sifferjonglering hit och dit utan större mening.
"Det är lite mer betoning på Phantom Menace än på den klassiska eran, men det har i alla fall inte jag några problem med. Boken tar upp spel i samtliga tre eror - Republikens sista dagar, Upprorets tid samt Nya Republiken - och har med lite specialregler för alla tre."
En stor förbättring, IMO. Jag har till exempel ingenting emot att använda delar av regelboken som referensbok. Skulle bara inte ta i regelsystemet med tång, men det är ju en annan sak.
"Regelmässigt, tja, det funkar! D20-systemet är verkligen jävelheroiskt, så det passar bra in i genren. Jag är inte så förtjust i klasser och levels, men det kan jag leva med, och det är en hyfsat snygg multiklassmöjlighet som dock är lite rörig att begripa sig på. Lite mer tips om hur man bygger fler klasser hade inte gjort ont."
Ett kadaver som på ett onaturligt sätt hållits vid liv. Det borde ha fått dö.
"Ett stort plus för åtskillnad av Wounds (faktisk skada) och Vitality (tur, småskråmetålighet, utmattning och hjältefaktor). Vitality beror på ens level, Wounds beror på ens Con. En vanlig träff minskar Vitality tills detta rasar ner på noll. Om Vitality är noll eller om det är en perfekt träff minskas Wounds, vilket gör att systemet faktiskt kan vara fruktansvärt dödligt med lite flyt, och trots detta vara snorhjälteaktigt."
Fortfarande AD&D - systemets oförmåga att bestämma sig om vad en hitpoint egentligen är för något. Står du över en vapenlös person och spetsar denne beror skadan på hur länge du varit ute och äventyrat.
"På det stora hela är det en Star Wars. Det har samma känsla som tidigare Star Wars, går förmodligen snabbare och har färre absurda sidoeffekter. Visst, man kommer sakna känslan av att spendera en Force Point och hälla ut ett tjugotal tärningar på bordet, men det går faktiskt bra så här med."
Jag saknar den enorma hastigheten, som jag försökt få upp med D20 - systemet men misslyckats med. Det största problemet är IMO att D20 inte är roligt. Det känns bara som en artificiell regelstruktur som klistrats på av ett företag som tar sig själva på alldeles för stort allvar.
Men det är ju också min alldeles egna åsikt.
--
Björn
"I think I speak for the whole NG when I say DIE INFIDEL! Sorry, I meant 'Welcome.'" ---C.S.Strowbridge