[Utmaning] Köpfritt 2025

entomophobiac

Low Prep High Play
Målet är att spela mer genom att konsumera mindre!

Citerat från @Christoffer i den ursprungliga utmaningen:

- Inga rollspel eller brädspel får köpas om de inte ingår i listan som du själv sätter upp med undantag (max tre st)
- Spel som undantas måste vara rätt specifika och kan inte gälla en hel linje av spel
- Det är själva transaktionen av ett köp som räknas, så en gammal kickstarter som droppat ner eller en beställning som ligger och väntar på att den ska bli komplett för att skickas räknas inte
- gratisspel eller gåvor är såklart undantagna om det inte sätts i system att köpa och ge bort spel till varandra

Har misslyckats fundamentalt med Köpfritt 2024, så jag väljer helt selektivt att inte länka till den tråden. Men nu jeflar. Det är allvar 2025. Inga spelköp--mer spel av spel!

luddwig

Lawful evil
I sann rollspelsanda kör jag med husregler. Köpfritt lär det inte bli 2025. Jag kommer heller inte att lista tre undantag. Däremot har jag som ambition att sälja fler spel än jag köper, och bara köpa sånt som ligger bra till för att faktiskt bli spelat eller åtminstone läst. När jag tänker efter finns det heller inte så mycket jag vill köpa. Zone Wars har dock letat sig in på önskelistan efter att jag testade det med @Bifur på spelkongressen.

Rangertheman

Myrmidon
Jag misslyckades också rätt gruvligt, men nästa år blir det bättre. Några saker vet jag att jag kommer att köpa/backa:

• Arkand och magiboken till DoD23
  • Luvataans hemlighet (också DoD23)
  • Dunderdagars kommande KS (gissa till vilket spel 😄)

Det kan eventuellt komma fler tredjepartsprodukter jag vill köpa.

Utöver DoD23 är det inte helt otänkbart att jag köper Daggerheart när det kommer till svenska butiker. Kanske nöjer mig med PDF.

Christoffer

It's all pig.
Ja, 2024 var en paus för mig men tror faktiskt jag nog lyckades ducka undan och inte köpte så mycket rollspel ändå, blev kanske några stycken ändå? Krigsspel och brädspel däremot, det barkade lite. Men, men, konsumtionshobbyn har ju inte dött än så axlar gärna ansvaret och gör något som kan skada den i ren... ondska/folkbildningsanda.

Så, yes, noll rollspel förutom de på min undantagslista. Och som vanligt är det en poäng med att posta listan för att synliggöra för sig själv och andra hur mycket en sådan lista förändras över tid, jag tror ingen som sätter upp tre spel i början av 2025 kommer ha samma spel som undantag ett halvår eller tio månader in på året.

Undantag:
1. Ars Magica Covenants och Hedge Magic (tror det är Hedge Magic ialf? En bok med lite alternativa magisystem?) - Slår ihop dem som ett och samma för vet inte om jag ens behöver något av dem. Men kommer ialf titta på om någon av dem kunde passa bra till nästa års spelande av Ars Magica 2nd ed. Har någon dem begagnade så skrik till om ni vill sälja.
2. Space Master - Dyker de här gamla grejerna upp så vill jag kunna slå till! Gäller alltså grundbox/grundböckerna.
3. Daredevils

Har några krigsspel jag kommer tillåta mig själv att köpa ändå, får se vad och när och om de ersätter undantagen eller om jag fuskar lite och ser dem som något annat.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Räknas det som att det blir köpfritt om en är för fattig för att köpa nya spel kommande året?
Om jag sponsrar en produkt som du köper vem har då misslyckats? En motprestation som att du hjälper mig vinna pris på Varulsgalan är så klart rimlig

Gangleri

The People's Republic of Hornstull
Det som jag kommer inhandla blir det Fria Ligan kommer släppa till Drakar och Demoner.

En förtydligande/fråga, hur ställer ni er till julklappar och födelsedagspresenter i det här sammanhanget?

Christoffer

It's all pig.
En förtydligande/fråga, hur ställer ni er till julklappar och födelsedagspresenter i det här sammanhanget?
Står tydligt i reglerna högst upp vad avstampet är. Men det är är fritt fram att sätta sina egna regler om man vill haka på, andra har inkluderat alla former av spel och böcker, och vill fokusera på att hinna spela och läsa det man redan har, andra kanske bara rollspel eller mer säger att de försöker minska ner…

Rickard

Urverk speldesign
För Steam har jag devisen "Köp inget nytt förrän du spelat färdigt hälften av spelen du har". Det har faktiskt gjort att min mängd ospelade minskat drastiskt. Tror jag har 30% ospelade. Nu ska väl sägas att "spelat färdigt" inte innebär klarat, utan bara att jag känner mig färdig med det.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Okej, jag hoppar på. Jag kommer att misslyckas, men skämmas lite mer. Att gå med här ger i alla fall fördel på Räddningskast mot kickstarters och spontanköp.

Undantag:
- Barrowmaze.
- DnD2024 DMG
- DnD2024 MM

Men om jag landar i att dissa nya DnD så byter jag ut de två senare mot något annat. Kanske Monster Overhaul eller Drakar och Demoner eller Shadowdark.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har verkligen trappat ner hur mycket jag köper det senaste halvåret och borde teoretiskt sett klara utmaningen. Men vågar inte lova något...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag är på! Spelar nästan bara på konvent eller one shots senaste två åren, och då med eget material. Så det här kommer inte vara några problem när det gäller rollspel.

Däremot lägger jag mycket pengar på figurspel och pyssel nu för tiden. Pyssel (färg, penslar, lera/epoxy, pärlor, verktyg, etc) får köpas. Det ger så mycket mervärde för mig, mina barn, och andra ungar jag kidnappar från grannskapet nu och då.

Figurspel, däremot. Där är min utmaning att lyckas putta över barnen mer åt att göra grejer själva igen, som vi gjorde i början. Till mig själv köper jag nästan ingenting, men varje modellkit till barnen kostar flera hundra. Även här kan jag tänka mig ett undantag; jag kommer förhoppningsvis att testa några 3D-utskrifter under året, om jag någonsin blir klar med min modell. Det kan kosta ett par hundra kronor eftersom jag betalar någon annan för att skriva ut åt mig. Jag har ingen egen skrivare.

McKatla

Utan titel
I år har det blivit en hel del spel. Alldeles för många om jag skall vara ärlig – jag kommer inte att spela ens en tiondel av dem, kommer knappt ens att mer än bläddra i många av dem. Så jag är på (som jag skrev i -24-tråden; men den får väl anses ersatt av denna tråd, så jag upprepar min ambition). Undantag (allt som pdf:er; jag lovar härmed mig själv att inte köpa fler fysiska rollspel annat än i extrema undantagsfall; jag läser ju aldrig sådana längre, utan letar fram pdf:en istället och läser den):
- KULT-kickstartern som är på gång är ett absolut måste.
- Luna City Blues & nya Kutulu-relaterade prylar.
- Expansioner till Sagospelet Skräck (om inga kommer kan det få bli något annat).

EDIT: Tärningar undantages helt – jag kan helt enkelt inte låta bli att köpa fler sådana då och då. :t6b-6::t6r-6:

Last edited:

Formlexx

Betraktare
Jag börjar få slut på plats hemma så å sambons vägnar får jag anta denna utmaningen.
Mina undantag blir dock:
- Symbaroums nästa bok,
- The lesser key of the sandestin (Jag tänker räkna det som en bok), kommer den inte till svenska butiker så ersätter jag den med The lost and the jammed,
- Skyarna tjockna till askhem.
Sen det som händer på Gothcon stannar på Gothcon.
Om Svärdets sång kommer med en ny kickstarter så ger jag upp denna utmaningen