Finalen
"Det är en skugga i mitt mörka rum, den skrämmer mig så, skrämmer mig mer än en skugga någonsin brukar göra.
Mamma och pappa, varför kommer ni inte upp hit, varför, varför, varför kommer ni inte hit, hit och hjälper mig?"
Flickan kan inte göra annat med sina krafter än att gråta i sitt mörka rum.
---
Detta var mitt sista bidrag. (om jag inte får ett ryck och gör lite till, haiku är kul, till exempel.)
Det här skulle bli mitt bästa bidrag. Men det är inget som djupt och otäckt rotar i vårt innersta, det är faktiskt något väldigt väldigt enkelt, antingen något så simpelt som ett "monster" eller något så simpelt som skrämmande fantasi, som alla kan ha upplevt.
Ändå kände jag att det var så här utmaningen skulle bemötas som bäst.
Kan man verkligen skapa skräckkänsla i en så här kort novell? Handlar det inte helt om att komma in i berättelsen? Kan sådana här berättelser på sin höjd bli lite mysrysiga? Nu kanske vi inte ska ha diskussionen om ifall man ska bli skrämd på riktigt i rollspel igen, osv, men ingen av de här berättelserna skrämde mig riktigt, eller gav mig kalla kårar. Förmodligen kommer inte den här göra det heller, ni kanske till och med tycker att den är fånig, men det kändes ändå som något i den här stilen skulle vara det bästa efter att ha läst och skrivit de andra bidragen. Det här passar för tre korta meningar - Jag tyckte det var intressantast, och kanske effektfullast, att göra tre meningar utan att böja på dom allt för mycket. Risings och Mogges noveller kanske hade gjort sig bättre utan tremeningsbegränsningen.
Det här var ett lyckat expriment, Troberg. JAG lärde mig en del om skräck, som ni kan se. Det fanns intressanta likheter i de olika berättelserna, och så vidare. Som Han pekade ut så får berättelsen en mer krypande ton om man byter plats på första och tredje meningen, vilket också är intressant - De flesta börjar med en krypande stämning och avslöjar med chocken, som en punchline. Genom att börja med det skrämmande och övergå till det krypande får man en mer likgiltig och krypande stämning - Är det lättare att åtminstone göra berättelsen "creepy" då, kalla kårar?
Kanske ska göra ett försök med det också, om att vara vilsen eller liknande.
/Arvidos, som har skrivit långa, utläggande inlägg med fokus på fokus på sistone.