Nekromanti Världsbeskrivningar

ripperdoc

Myrmidon
Re: Fiktionslek krånglar till det

Det är snarare så att den information som behövs för att spela inte ska vara med, åtminstone inte helt, för det är främst genom att kräva komplettering och ifyllnad som en text engagerar läsaren.
Alltså, jag tror du förenklar saker snarare än krånglar till det. Din "modell för reception" kanske funkar på många, men inte på alla. Framförallt - alla världstexter saknar per definition information (annars hade de varit oerhört långa :gremwink: ). Sedan är det ju en smakfråga vad man ska utelämna, och hur man rent textmässigt gör det.

Att ha en lång lista med statistik över magiska föremål kan vara lika inspirerande som att i förbifarten hinta att det finns massor med magiska föremål. Skriver man detaljer om ett ämne tvingas man ju (med antagandet att textmängden är begränsad) skippa detaljer om ett annat ämne. Det handlar om att locka läsaren, ömsom med information, ömsom med luckor. Dessvärre säger ju detta väldigt lite om hur texterna faktiskt ska se ut :gremtongue:

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet

Ripperdoc said:
Alltså, jag tror du förenklar saker snarare än krånglar till det. Din "modell för reception" kanske funkar på många, men inte på alla. Framförallt - alla världstexter saknar per definition information (annars hade de varit oerhört långa ). Sedan är det ju en smakfråga vad man ska utelämna, och hur man rent textmässigt gör det.

Att ha en lång lista med statistik över magiska föremål kan vara lika inspirerande som att i förbifarten hinta att det finns massor med magiska föremål. Skriver man detaljer om ett ämne tvingas man ju (med antagandet att textmängden är begränsad) skippa detaljer om ett annat ämne. Det handlar om att locka läsaren, ömsom med information, ömsom med luckor. Dessvärre säger ju detta väldigt lite om hur texterna faktiskt ska se ut
Jag tror för min del att det finns väldigt mycket att lära sig (d v s inte bara gissa) om vilken verkan olika texttyper har på olika läsare, och att det går att utnyttja när man skriver om settingen i ett rollspel.

Hälsar

Christian

Big Marco

Läskig
Re: Troligen onödigt förtydligande

Fast problemet med katastrofen är att den märks på ett väldigt påtagligt vis, i en miljö där folk är obildade och borde vara rätt ointresserade av historian.

Vad för liknande händelser i vår egen historia skulle kunna jämställas?

krank

Går ondskans ärenden

Jodå. Men som exemplet Mutant visar så kan man aldrig skriva "helt rätt" för "alla". Väldigt många anser att M:UA har tillräckligt information om rätt saker - medan jag (minoriteten) anser att man haft med på tok för lite om vissa saker.

"Det går aldrig att göra alla nöjda", brukar det heta. Och det stämmer nog.