Re: Fiktionslek krånglar till det
Att ha en lång lista med statistik över magiska föremål kan vara lika inspirerande som att i förbifarten hinta att det finns massor med magiska föremål. Skriver man detaljer om ett ämne tvingas man ju (med antagandet att textmängden är begränsad) skippa detaljer om ett annat ämne. Det handlar om att locka läsaren, ömsom med information, ömsom med luckor. Dessvärre säger ju detta väldigt lite om hur texterna faktiskt ska se ut
Alltså, jag tror du förenklar saker snarare än krånglar till det. Din "modell för reception" kanske funkar på många, men inte på alla. Framförallt - alla världstexter saknar per definition information (annars hade de varit oerhört långa ). Sedan är det ju en smakfråga vad man ska utelämna, och hur man rent textmässigt gör det.Det är snarare så att den information som behövs för att spela inte ska vara med, åtminstone inte helt, för det är främst genom att kräva komplettering och ifyllnad som en text engagerar läsaren.
Att ha en lång lista med statistik över magiska föremål kan vara lika inspirerande som att i förbifarten hinta att det finns massor med magiska föremål. Skriver man detaljer om ett ämne tvingas man ju (med antagandet att textmängden är begränsad) skippa detaljer om ett annat ämne. Det handlar om att locka läsaren, ömsom med information, ömsom med luckor. Dessvärre säger ju detta väldigt lite om hur texterna faktiskt ska se ut