Nekromanti Vad är det mest oinspirerande du kan tänka dig i ett rollspelsäventyr?

Robert

Warrior
Rymdhamster;n121264 said:
Överlag en väldigt bra lista, men jag måste fråga om det verkligen ska smälla pojkar och flickor. Kan det inte vara bomber och granater istället? ;)
Nä, alla ska smälla...boom!????

Ape of Wrath

DOWN WE GO
krank;n121234 said:
En tanke:

Det finns system där man slumpar fram sin rollperson. Utifrån de givna förutsättningarna får man sedan bygga sitt intressanta karaktärskoncept. I andra system är man starkt beskuren i vilka rollpersoner man överhuvudtaget får skapa med systemet; i Mutant City Blues får man bara skapa CSI-poliser till exempel.

Så; utifrån givna förutsättningar (begränsningar) bygger man en intressant karaktär.

Jag kan inte för mitt liv komma på vad som är skillnaden mellan att först slumpa fram en karaktär och sedan hitta på en intressant personlighet utifrån de siffror man fått från den processen, och att först super-opta sin rollperson så att den blir så systemmässigt överlägset bra som möjligt, och sedan hitta på en intressant personlighet utifrån de siffror man fått från den processen.

Utom möjligen att man i det senare fallet har möjlighet att hitta på en kompetent rollperson och inte bara något mähä med under 10 i alla grundegenskaper.

Du får säga till om jag övertolkar dig här, men det känns som att ditt huvudsakliga problem är spelare som inte hittar på intressanta personligheter till sina rollpersoner snarare än spelare som fokuserar på att optimera sina rollpersoner... Och det problemet lär ju dyka upp även bland folk som inte optar, utan bara skapar gråtråkiga mähän.
Nja alltså jag tror att om jag väljer att fokusera på ett element så fokuserar jag automatiskt mindre på ett annat. Hence, om jag lägger ner energi på att kombinera feats och opta och ha mig så kommer jag automatiskt att ha mindre energi till att fundera över personlighet.

Jag vet inte, det är inte jättegenomtänkt.

Sen föredrar jag ju alltid point buy-system där åtminstone jag har klart för mig innan vilken typ av koncept jag vill spela.

RollforFumble

Veteran
Nu blir jag ju nyfiken, kan du hitta en fungerande bild?
Det var en random bild från internet, men tanken var en dungeon full av tomma korridorer i slumpvis riktning och i undantagsfall små rum med random stuff. Alltså en dungeon som lika gärna skulle kunnat vara skapad av en gelekub på strövartåg.

Det jag menar är att det måste finnas någon eftertanke som gör grottan "rimlig" på något sätt. Någon har byggt eländet.

Evil Peter

Hero
RollforFumble;n121271 said:
Det var en random bild från internet, men tanken var en dungeon full av tomma korridorer i slumpvis riktning och i undantagsfall små rum med random stuff. Alltså en dungeon som lika gärna skulle kunnat vara skapad av en gelekub på strövartåg.

Det jag menar är att det måste finnas någon eftertanke som gör grottan "rimlig" på något sätt. Någon har byggt eländet.

Jag håller med, men det faller väl in under faktumet att allting kan göras dåligt? Gör man en dålig dungeon så blir det förmodligen inte roligt grottröj där. Gör man en ologisk intrig blir intrigspelandet antagligen tråkigt. Och så vidare.

Sedan kan man ju alltid ha en förkärlek för vissa saker som gör att man har lite lägre krav på dem än man har på andra saker som inte ligger en lika varmt om hjärtat. Det kan såklart fungera åt andra hållet också, där djupare kunskap i ett ämne gör att man ställer högre krav just där. Då kanske man får någon som muttrar över att spelet innehåller dumheter som nitläderrustningar men kanske inte bryr sig om att förekomsten av magiker inte haft någon rimlig påverkan i hur samhället är format.

Rhodryn

Hero
Ape of Wrath;n121270 said:
Nja alltså jag tror att om jag väljer att fokusera på ett element så fokuserar jag automatiskt mindre på ett annat. Hence, om jag lägger ner energi på att kombinera feats och opta och ha mig så kommer jag automatiskt att ha mindre energi till att fundera över personlighet.

Jag vet inte, det är inte jättegenomtänkt.

Sen föredrar jag ju alltid point buy-system där åtminstone jag har klart för mig innan vilken typ av koncept jag vill spela.
Men blir inte det bara ett problem om man får en begränsad tid på sig att skapa sin karaktär?

Jag brukar ju veta åtminstone i förväg om jag ska göra en ny karaktär till ett spelmöte, vilket oftast ger mig mycket tid till att tänka på karaktären... både på karaktärens uppbyggnad, och dess personlighet. Och när jag väl sitter där och gör karaktären så är det mesta redan klart i mitt huvud. Så klart så kan ju saker förändras rakt up och ner, pga inspiration, eller pga av att man slog något specifikt, men man har ju fortfarande större delarna av grunderna till karaktären kvar ändå.

Sen faktumet att jag näst intill alltid är sist klar med min karaktär, trots att jag antagligen lagt ner långt mycket mer tid på den redan jämfört med andra (ibland veckors värt av tid i extrema fall)... ja det är en helt annan grej. XD

Conan

انتفاضة
Det är för att man ska kunna undvika alla ovan nämnda schabloner som man ska supporta fler köpäventyr. Men såna verkar rollspelseliten se ner på eftersom de tror de kan skriva lika bra äventyr på egen hand.

Vimes

Sillkung
Jag har hört att Rollspelseliten brukar låta lönnmörda äventyrskonstruktörer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Evokee;n121332 said:
eftersom de tror de kan skriva lika bra äventyr på egen hand.
Eller för att de lagt pengar på allt för många dåliga och schablonartade köpäventyr =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Evokee;n121332 said:
Det är för att man ska kunna undvika alla ovan nämnda schabloner som man ska supporta fler köpäventyr. Men såna verkar rollspelseliten se ner på eftersom de tror de kan skriva lika bra äventyr på egen hand.
Hela problemet för mig är att jag ju inte kan det. Eller att det åtminstone tar en helvetiskt lång tid att producera ett äventyr. Jag skulle ÄLSKA att se fler köpeävantyr som inte bara bestod av strid-exposition-strid-exposition-slutstrid. Jag köper gärna köpeäventyr och kampanjer till Gumshoespel som Mutant City Blues, Trail of Cthulhu, Ashen Stars och Night's Black Agents just för att supporta skapandet av äventyr som faktiskt är värda pengarna. Har blivit rätt... bränd av att läsa en del gammalt Mutant- och DoD-mög, trista CoC-äventyr och hyperlinjära gör-som-vi-tänkt-eller-så-kommer-du inte-vidare-Kultgrejer.

Köpäventyr är till större delen fyllda av dåliga, tråkiga schabloner, det är min erfarenhet. Mest för att sånt jag tycker är tråkigt, tycker tydligen andra är kul =)

Conan

انتفاضة
Har nån härinne konstruerat något eget äventyr som var bättre än de fördömdas sista hopp, regnsynd eller äventyren i sylfens vrede?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Evokee;n121391 said:
Har nån härinne konstruerat något eget äventyr som var bättre än de fördömdas sista hopp, regnsynd eller äventyren i sylfens vrede?

Jag har ingen aning om jag gjort det eller inte. Jag gillar inte fantasy, så antalet fantasyäventyr jag läst är ganska lågt. Jag har dessutom extremt svårt för Eons regelsystem, så jag lär åtminstone inte spelleda dem nån gång snart, vilket gör att min motivation att köpa på mig de där tre äventyren har tre starka anledningar att vara väldigt låg - oaktat äventyrens övriga kvaliteter.

Det finns bra köpäventyr. Det finns bara FLER som är riktigt dåliga.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Evokee;n121391 said:
Ja, inget av de där passar ju till shadowrun ;)

slanfan

Hero
Evokee;n121332 said:
Vilka är rollspelseliten? jag utgår kallt från att jag ingår, men jag gillar faktiskt vissa äventyr jag köpt.

Mogger

Hipsteranka
Ape of Wrath;n121207 said:
Nej, jag menar optning som enda syfte med att spela. Att spela för att hitta den ultimata builden.
Ja, det var typ det jag menade.

Mogger

Hipsteranka
Evokee;n121391 said:

Ja.

Genesis

Ni dés ni maître
Evokee;n121332 said:
Men äventyr skrivna utan kännedom om rollpersonerna kommer ju nödvändigtvis att bli frikopplade från rollpersonernas personliga berättelser och relationer. Och gillar man personligt drama, relationer och drivkrafter, vilket många rollspelare gör, så blir det ju naturligt att bygga äventyr utifrån rollpersonerna istället för att spela köpeäventyr. Eller spela utan förberedda äventyr alls. Jag tror att minskningen av köpeäventyrs popularitet delvis kan härledas till trenden med mer fokus på rollpersonernas mål, personligheter och relationer. Undantaget är ju OSR-folket, men där verkar ju också köpeäventyren fortfarande vara populära.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Måns;n121411 said:
Ja, det var typ det jag menade.
Ok.

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha sagt. Det enda jag gjorde var att berätta vad som var en turnoff för mig.

Det där om det skulle vara detsamma som att inte ha något intressant karaktärskoncept kanske var en smula överdrivet och jag är ledsen om det nu skulle vara så att du kände dig påhoppad.

Mogger

Hipsteranka
Ape of Wrath;n121420 said:
Ok.

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ha sagt. Det enda jag gjorde var att berätta vad som var en turnoff för mig.

Det där om det skulle vara detsamma som att inte ha något intressant karaktärskoncept kanske var en smula överdrivet och jag är ledsen om det nu skulle vara så att du kände dig påhoppad.
Oj. Nej, jag tror det blev något missförstånd. Jag gillar inte heller optning. Jag ville bara säga att termen "rules mastery" kan ha en positiv innebörd, som att lära sig ett svårt, men givande och balanserat, system. Om man gillar sånt.

Som sagt tänkte jag att det var onödigt att gå runt och tycka att det är samma sak.

Jag känner mig inte påhoppad och tycker inte att du har hoppat på någon :)

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Måns;n121428 said:
Oj. Nej, jag tror det blev något missförstånd. Jag gillar inte heller optning. Jag ville bara säga att termen "rules mastery" kan ha en positiv innebörd, som att lära sig ett svårt, men givande och balanserat, system. Om man gillar sånt.
Ok, då är jag med på banan igen!

Tack!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Evokee;n121391 said:
Ingen aning. De Eon-äventyr jag läst är Sorgernas brunn, Diamantäpplet och Jarla. De slog mig alla som rätt skräp, så jag har inte kännt någon vidare anledning att läsa de du nämner. Jag är övertygad om att jag är en ganska medioker äventyrsskribent, men jag är lika övertygad om att mina äventyr är bättre än minst hälften av alla andra som finns där ute ;) som krank sa så handlar det inte om att köpeäventyr alltid är dåliga, bara att majoriteten av dem faktiskt är det.