Nekromanti Vad är det som är så kul med rollspel?

Grog

Swordsman
Re: Spel med förväntningar och mellan deltagarroll

Det hindrar inte att det är vanligt med avnarrativisering av äldre rollspel på olika vis (d v s inte bara i relation till narrativism i sträng forgebemärkelse) både här och i artiklarna på the forge.
Vilka spel, eller vilken tidsepok tänker du på? Förstagenerationsrollspelen var väl inte alls särskilt narrativistiska? Banka tennmonster på hexrutor var väl det man gjorde oftast. Framför allt på nittiotalet spelade fler narrativistiskt, fast jag tror det har aldrig någonsin egentligen dominerat, vare sig i Sverige eller utomlands.

Flurtis

Hero
Re: Tjolahoppsan?

Fan, vad fel det blev. Jag får be trådstartare om ursäkt framförallt. Jag var svintrött och grinig igår efter jobbet och tråden fick ta skiten för det. Uppriktigt Sorry för det.

Men jag ska väll inte sticka under stolen med att det ibland sticker till lite i hjärtat när man diskuterar rollspel. Det är ju trots allt en hjärtehobby. Hoppas att alla forumiter kan visa någon form av förståelse för det :gremblush:

//Flurtis, skäms

solvebring

Superhero
Skapandet!
På ett eller annat sätt skapar man ju alltid i rollspel.
Man skapar en historia tillsammans, man skapar en fantasiupplevelse, en film i skallen tillsammans. Man upplever spänningen utanför vardagen som man tillsammans har skapat, och det är underbart. Den fiktiva världen, så som i rollspel eller i en bra bok - det är underbart, det nya, det fiktiva, det gemensamma.
Och självklart utmaningen med det hela...

Skall försöka förklara:
En SL skapar t.ex. scenarion, platser, karaktärer, händelser, prylar, regelsystem, och en massa annat.
En spelare skapar sig en omgivning, karaktärer, en historia etc.

Jag älskar att skapa!
Jag skriver egna noveller, försöker nu med en bok. Jag skriver egna rollspelsvärldar, jag älskar att skapa intressanta RP's liksom SLP.
Att skapa egna fiktiva saker och få den så roliga och intressanta som möjligt, det tycker jag är underbart!!!
Det är ju liksom en utmaning, hur långt kan man pressa fantasin, och hur långt kan man gå och samtidigt behålla en sorts fiktiv trovärdighet och kvalitet?
Utmana sig hjärna på alla plan, och sedan kunna gå in i detta och vara där och göra det man skapat, det är fantastiskt.

Skapa, tänka, filosofera, klura... Smäll ihop det, för mig handlar rollspel mycket om det.
Sedan är det ju självklart så underbart att spela det man skapat:
Att skådespela en roll väl, att vara intressant för motspelaren och det, det är ju också underbart.
Kanske är jag inte killen som är så duktig på teater, jag kanske inte gråter så ofta etc. med en roll. Men jag försöker ändå att skapa något en bra, en trovärdig roll, med sitt beteende, sätt att tänka, känslor, egenheter etc. och att sedan försöka att så gott jag bara kan, vara den rollen. Dock är väl detta egentligen samma sak som jag sammanfattat allt detta - att SKAPA!
:gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Två saker:

1. Tilltuggen
2. Smäda D&D

Sedan så finns ju också sådant som problemlösning, fantasiutövande, kreativitetsutlopp, spänning och sånt, men det matchar ju inte de två stora anledningarna.

Mogger

Hipsteranka
Härligt! Du gillar verkligen det. Jag måste säga att innan jag läste tråden om hobby acts tidigare på forumet så hade jag aldrig tänktpå detta som en enskild viktig handling som kanske inte kan sägas vara fristående men iaf viktigare eller lika viktig som spelandet. Klart är att du uppskattar det mer.

En grej med Big Model är ju att Ron kallar detta för dysfunktionellt spelande. Det kan det ju inte vara om det är givande. Ännu en orsak att se sig om efter alternativa teorier och modeller.

Big Marco

Läskig
Re: En sak till ...

Ibland undrar jag om inte alla¹ här på forumet är en samling femåriga gnällspikar.

Det gäller tyvärr nästan alla onlinecommunity-platser. Tolerans går ned och aggression går upp. Lite som barn alltså.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är kul för att det är i förändring.

Hear hear!

Jag byter hobby vart tredje år sådär, men rollspelen har jag burit med mig i tjugo år nu. Hur vi faktiskt spelade de första tio åren har fallit i glömska, jag minns "vad", men inte "hur". Det som har hänt de senaste åren har jag dock lite bättre koll på.

Från att ha gått från tungt simulerande i Rolemaster gick jag till tunga tankar i Vampire, till gladaction i Höstdimma, och senaste revolutionen var när vi började spela Bläck, det förberedelselösa spelet. En spelform som jag redan har börjat ifrågasätta, efter bara ett halvår, i och med de osannolika mängder awesome som jag fått från mina omfattande förberedelser av TSOY-spelandet (finns tråd i skrytforumet om någon är nyfiken).

Nu när jag har kommit till insikt om min föränderliga smak och ständiga utveckling så ser jag inte bara fram emot nästa spelmöte eller nästa kampanj; jag ser också fram emot nästa revolution i spelstil. När jag har ridit den vågen för vad den bar, så finns det ännu en spelstil som bara väntar på att överösa mig med skoj...

... och efter den, ännu fler. Hela hobbyn är ett äventyr!

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Re: Spel med förväntningar och mellan deltagarroll

Jag ber om ursäkt -- jag såg inte att du kom med ytterligare inlägg!

Det är inte bara narrativistiska spel som är narrativa. Tvärtom, skulle man till och med kunna hävda :gremsmile:. Se den här gamla posten för ett resonemang kring begreppen:

Gammal post

Med "avnarrativisering" menar jag alltså inte "avnarrativismisering" (om man nu kan använda ett så fult ord). Som Mattis påpekar är min poäng att i princip alla rollspel är berättande och har regler som handlar om berättande, och att det inte finns någon anledning att ta ifrån dem detta för att föra fram nya rollspel. Jag menar att det finns en generell tendens både här och på theforge att reservera berättandeaspekten av rollspel för narrativistiska spel och så kallade samberättarspel, och att detta sker till inte så liten del genom hur man benämner olika kategorier. "Samberättande" tycker jag gäller alla rollspel, och att reservera det för vissa spel är att beröva resten den kvaliten. Dito med narrativism, eftersom namnet antyder att det har mer med narration att göra medan andra sorters spel har mindre med det att göra.

Återigen vill jag inte förneka något spels särart eller förtjänster. Jag vänder mig bara mot att särarten och förtjänsterna ska föras fram på bekostnad av andra rollspel, särskilt när det gäller en så positivt laddad sak som att rollspel handlar om att berätta tillsammans.

Jag vill flagga för att jag inte tror att jag kommer att ha tid att följa upp den här diskussionen de närmaste dagarna. Detta är inte för att jag inte törs stå för det jag säger eller för att jag tycker det är ointressant. Förutom i den här tråden har jag ju redan skrivit en hel del om detta i diverse äldre trådar, och nu har jag sämre med tid. Den som är intresserad av vad just jag haft att säga i ämnet kan alltid göra en sökning på "narrativism", "alterism", "främmandegöring" och "system" med mig som användare. Det är visserligen rätt trista poster det handlar om, men de är inte så många :gremsmile:.

Jag hoppas detta räcker!

Hälsar

Christian, som ständigt önskar han hade mer tid att delta i alla roliga diskussioner