Nekromanti Vad är inte hippt, men bra?

solvebring

Superhero
Laptops vid spelbordet.

Jag menar, jävlar vad ohippt det är med en dator när man spelar fantasy-rollspel! Uäh! Kräkas! Tangentbordknatter och surrande hårddiskar och lysande skärmar är ju så jävla FEL!

...men när man har kontroll över WinAMP och spellistan hela tiden, när man har alla sina anteckningar och plejs i en wiki, när man när som helst kan rulla fort som fan i relevant PDF, när man alltid har koll på sina anteckningar om rollpersonerna, när man bara behöver klicka för att få tärningsslag rullade och uträknade med alla bonusar... det är bra!
Kan inte annat än att hålla med om varenda förbenade ord. Ja, det är störande så in i norden, men det är än mer praktiskt. Just därför jag skaffade en netbook, det är ett ypperligt hjälpmedel vid spelbordet.

krank

Går ondskans ärenden
Jag vill förresten säga att WoD är ohippt, men bra. Jag kom på det när nån nämnde WW's vampyrer. Det finns få spel som jag upplever får sån skit på det här forumet som White Wolfs skapelser, eller så inbillar jag mig bara det för att alla coola indietyper måste tycka att det är kasst eftersom det minsann inte alls är nåt "berättarspel" som det påstår. Bleäh.

Vampire är liksom spelet som öppnade upp för en helt ny målgrupp för en hobby som, dittills, nästan bara bestått av fantasy i olika settings. Dessutom med ett "alignment"- system som spöar häcken ur D&D's med hästlängder, jag tycker fortfarande att systemet med att man MÅSTE dricka blod kombinerat med en ständigt sjunkande Humanity är en lysande liten ångestframkallare om man är det minsta intresserad av att spela ångest, och det är man väl om man spelar Vampire? Går man in med inställningen att det ska vara superhjältar man spelar, är det väl klar4t det kan bli så. Framförallt om man har en SL som inte utnyttjar settingens jävlighet.

Fan, nu vill jag spela Vampire igen. 3rd edition revised. Fy fan vad det är bra, egentligen. Mycket snygga illustratörer, coola inbyggda konflikter mellan grupperingar, och sammantaget en helt enorm verktygslåda för SL att plocka ur (man MÅSTE ju faktiskt inte blanda alla WW's gamla spel, utan kan plocka som man vill).

Så; det är min subjektiva åsikt till varför vad som ibland verkar vara wrnu's mest ohippa rollspel - vampire - faktiskt är riktigt bra, när man tänker efter.

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Kan inte annat än att hålla med om varenda förbenade ord. Ja, det är störande så in i norden, men det är än mer praktiskt. Just därför jag skaffade en netbook, det är ett ypperligt hjälpmedel vid spelbordet.
En av mina anledningar också. Synd bara att winamp suger och saknar vettiga tangentbordskommandon (det gör alla andra musikspelare också, det är därför jag jobbar på en egen), alla notetaking apps och personal wikis etc är jobbiga att navigera utan mus (det är därför jag skissar på en egen notetaking app / kalender) och solsystemets enda hyfsat kompetenta tärningsrullare enbart tycks finnas till Iphone.

//Krank, ställer mjukvarukrav

ripperdoc

Myrmidon
Re: Tabeller

Jag tycker ganska mycket ohippt är bra. Men för att ta ett tråkigt val: Eon är mycket ohippt, men mycket bra. Det finns så mycket att ösa ur, så mycket skrivet att man alltid har något att jobba med. Och världen är såpass bred att man med gott samvete kan spela alla undergenrer till fantasy

(eller så är det bara jag som klipper och klistrar tills det blir så)

Mogger

Hipsteranka
Jag gillar träfftabeller. Jag vill veta var en träff landar någonstans, och jag vill inte bestämma det själv. Så är det bara. Jag älskar träfftabeller och jag vill inte få det inbakat i attackslaget!

Eskapism är bra! Nu ska man spela rollspel för att lära känna sig själv, men vafan, jag vill bara leva mig in i en annan karaktär, i en annan värld!

Men dessvärre så suger det mesta som är ohippt... :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Skriv upp mitt namn på listan med dem som diggar tabeller. Mina favorittabeller är förresten Skräcktabeller och andra tabeller som bestämmer hur rollpersonerna reagerar; vilket kanske är de allra mest bespottade tabellerna av dem alla.

Det som är så häftigt med dem är att det ofta uppstår intressanta saker när man går bakvägen till rollgestaltande. När spelledaren berättar vad som händer och man som spelare själv får bestämma hur ens rollperson skall agera, så väljer man ju oftast det som ligger närmast till hands. Men när man använder regler så kan märkliga resultat uppstå som får en att tänka "oj då, hur blev det så här?" vilket kan skapa mycket starkare scener.

Den tuffe veteranen tar plötsligt och blir handlingsförlamad av skräck, liksom. Eller den försynte bibliotekarien drabbas av raseri och angriper monstret helt hysteriskt. När sådana saker händer så får man ett annat perspektiv på vem ens rollperson egentligen är, vilket gör att man får massor med uppslag på hur man skall utveckla rollpersonens personlighet framöver. Kommer han att känna skuld och ånger över sitt agerande? Kommer han att bearbeta dessa känslor, och försöka gå till botten med dem? Har han nått ett peripeti som får honom att börja utvecklas i en ny riktning?

Det är intressanta saker. Regler som bestämmer hur rollpersonerna skall reagera är allmänt bespottade, men jag börjar tycka att de tillhör the finest of the finest av output som kan fås av regelsystemen.

GnomviD

Heresiark
krank said:
...alla notetaking apps och personal wikis etc är jobbiga att navigera utan mus (det är därför jag skissar på en egen notetaking app / kalender)
Jag använder mig av Tomboy när jag SLar, och det funkar riktigt bra utan mus för mig, iaf. Men du kan ju ha lite högre krav än mig.

Annars är jag med dig att Winamp/XMMS ibland är mer arbete än vad de är värda, vilket är varför jag (förgäves?) väntar på Tempest 3.0, så jag slipper dras med XMMS. :gremwink:

GnomviD

Heresiark
Tabeller är så ohippt att det inte finns, men samtidigt så är det någonting som är så otroligt mysigt och härligt med dem, speciellt tre varianter: vapen-, namn- och fummeltabeller.

Vapentabeller, speciellt då halva sidan tas upp illustrationer, är ju ett nöje att titta igenom och fundera i optande-banor. Många spel nuförtiden misslyckas tyvärr här, vilket är varför det var så kul att se Noir hålla fanan högt.

Namntabeller är också riktigt kul, delvis för att slumpmässighet i rollpersonsskapande är kul, och delvis för att det är så sjukt användbart. Pluspoäng delas ut till de som endast har aproliga namn, så att alla grupper låter som om de vore tyska porrstjärnor.

Fummeltabeller är helt enkelt bara en mysig grej. DoD -91 är riktigt, riktigt bra på det här. Att effekterna är i klass med "din rollperson snubblar på en osynlig sköldpadda" gör att det blir något avslappnat och mysigt över spelet.

En annan gref som egentligen är ganska ohippt men som jag verkligen älskar är genre-mashups. Sci-fi/västern, noir/fantasy, mecha/cthulhu, vampyrer/high school drama, zombie/CSI Miami, etc. Det är så härligt att se grejer som måste ha börjat som "Vore det inte coolt om X mötte Y?" faktiskt fungera och bli awesome.

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Orkar inte göra plats för en mus antar jag?
Framför allt tar det uppmärksamhet att behöva dels kolla på skärmen, dels flytta hand till mus, dels flytta mus till rätt ställe... Min uppmärksamhet bryts, jag måste fokusera på datorn en kort stund. Och det vill jag inte. Bra tangentbordskommandon är ju såna som inte kräver någon uppmärksamhet - Den musikspelare jag jobbar på, Tempest, har till exempel F1-F12 för spellistor och sedan 0-9 för låtar i varje lista. Då kan man t.om köra utan skärm - Man kan ha ett litet papper framför sig med lämpliga låtar (typ "Jakt: F3-7"). Två tangenttryck, man behöver varken titta på eller meckla med datorn.

(Min strävan är att alla mina program ska vara ungefär så enkla att använda under själva rollspelsmötet)

krank

Går ondskans ärenden
GnomviD said:
Jag använder mig av Tomboy när jag SLar, och det funkar riktigt bra utan mus för mig, iaf. Men du kan ju ha lite högre krav än mig.
Jag kör Zim, bäst hittills - men fortfarande lite för ointuitiva tangentbordskommandon, lite för mycket uppmärksamhet.

GnomviD said:
Annars är jag med dig att Winamp/XMMS ibland är mer arbete än vad de är värda, vilket är varför jag (förgäves?) väntar på Tempest 3.0, så jag slipper dras med XMMS. :gremwink:
*host* Sorry, hade tänkt jobba mer under sommaren men det blev inte av. Måste ta beslut om hur plattformsoberoende jag vill vara (nuvarande nästan-redo-skissen funkar såvitt jag vet i osx, windows och mac - jag funderar på att luckra upp koden lite och göra den mer pluginbaserad, och därmed kunna fixa stöd för psp och grejer...), men så snart terminen börjat på på rutin lovar jag att ta tag i alltihop igen.

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos said:
Tabeller är typ så ohippt det kan bli
Etepete said:
De allvarliga skadetabellerna i MERP
Bobby Magikern said:
Tabeller är the shit om man vill ha ett spel som inte bara används för att hantera input, utan också slänger tillbaka substantiell output
Andy said:
Jag hakar på tabell ohippigheten men säger så här.
Eksem said:
Tabeller har sjukt mycket outnyttjat designutrymme känns det som
HJK said:
Håller med dig och alla andra om att tabeller är underbara
Måns said:
Jag gillar träfftabeller
Rising said:
Skriv upp mitt namn på listan med dem som diggar tabeller
GnomviD said:
Tabeller är så ohippt att det inte finns

SLUTA SÄGA ATT TABELLER ÄR OHIPPT!

Tabeller har inte varit ohippt på flera år. De enda som sagt "tabeller suger" under de senaste tre åren har sagt "Jag vet att alla tycker att tabeller suger, MEN ...". Ni hänger uppenbarligen inte med i svängarna.

Arvidos nämner Maid RPG och Blodröta, och jag kan lägga till Fiasco och In a Wicked Age. Tabeller är djävligt hippt.

Bara det faktum att nio pers i den här tråden säger att de gillar det borde vara en tydlig indikation.

Samtliga ovan citerade får tiotusen minuspoäng, utom de som bara sagt att de gillar tabeller (men därmed implicit gått med på att tabeller är ohippa, eftersom de annars inte skulle platsa i tråden), som bara får niotusen minuspoäng.

Rising

Vila i frid
:^)

Jag håller med om att antalet personer som säger sig gilla tabeller pekar på att det står i startgropen till att få en renässans, men att jag ändå säger att tabeller är ohippt beror på att många (däribland jag själv) tidigare har haft "tabeller är dåligt" som ett mantra. Jag tycker därför att det är rätt att påstå att tabeller traditionellt sett (fram till för inte alls länge sedan) har varit oerhört ohippt.

Det är svårt att säga att tabeller plötsligt skulle ha blivit hippt, ty än så länge tycker jag att det saknas något nytt, stort rollspel som baserat en stor del av sina framgångar på just tabeller. Men jag håller med om att det verkar vara en av de nästa, stora grejerna som många verkar se fram emot.

Genesis

Ni dés ni maître
Rising said:
... att jag ändå säger att tabeller är ohippt beror på att många (däribland jag själv) tidigare har haft "tabeller är dåligt" som ett mantra.
Men du har ju inte sagt det på evigheter!

Det är svårt att säga att tabeller plötsligt skulle ha blivit hippt, ty än så länge tycker jag att det saknas något nytt, stort rollspel som baserat en stor del av sina framgångar på just tabeller.
In a Wicked fucking Age! Ta en titt på den här sidan och säg sedan att tabeller inte är hippt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Fast du nämner (antar jag) några indiespel. Indie är inte så stort utan för Genesis vardagsrum.

Men visst, det är förvånansvärt många som gillar tabeller. Jag trodde jag var i stort sett ensam om att älska tabeller. Undrar om det alltid varit populärt eller om det är en ny trend, en längtan tillbaka till Eon?

Christoffer

It's all pig.
HJK said:
Fast du nämner (antar jag) några indiespel. Indie är inte så stort utan för Genesis vardagsrum.
Fast hippt är inte samma sak som stort. Det är väl nästan motpolen till stort. Poängen var att säga vad som inte var hippt men bra, och tabeller är fan hippt och tillbaka i affären...

Arfert

Facit
HJK said:

Men visst, det är förvånansvärt många som gillar tabeller. Jag trodde jag var i stort sett ensam om att älska tabeller. Undrar om det alltid varit populärt eller om det är en ny trend, en längtan tillbaka till Eon?
jag längtar inte tillbaks till eon (spelar ju inte det), en till andra, äldre spel... tabeller har sin charm... plus att det på 80-talet fanns en uppsjö med böcker där man kunde skapa personer eller städer helt från tabeller...

Mindless Gamings ACTION har tabeller man skapar äventyr från!

Eksem

Champion
Agreed. Jag hade en kunskapslucka där. Ska skaffa mig lite tabellspel och så om något av dem gör något vettigt eller om de är nedskalade Rolemaster.

Eksem

Champion
Är DnD4 särskilt tabelligt? Jag minns inte att jag slagit i en tabell en enda gång under ett års spelande.