Om vi ger upp tanken på att det går att kategorisera spel, för ett ögonblick?
Förutom de traditioner som kommer och går och klumpar ihop rollspelsdesigners bland sig, så tänker jag att det finns även andra influenser dimensioner som designfilosofi kan placera sig på, vilket skiljer Vampire och BRP åt, även om de bägge befinner sig i ett paradigm där fokus ligger på att efter eget huvud konstruera och gestalta en karaktär i ett scenario utifrån en väl utarbetad spelvärld.
Med det sagt så tror jag att lumpley-spelen bäst förstås utifrån den där lumpley-stilen
som binder ihop spelen, trots att de kan kopplas till massor av traditioner egentligen.
Baker står med ett ben stadigt i simulationsspelsmyllan (En av hans favvospel är ju Ars Magica), samtidigt som han var med och startade upp The Forge (storyspel/samberättande), och hans spelledarprinciper (nedskrivna i Apocalypse Worlds principer) har ett tydligt släktskap med improvisationsteaterns principer. (vilket jag inte ens tror han är medveten om) Slutligen, Apocalypse World känns ju nästan friform ibland med sin "fiction first".
Jag tror att han alltid varit ute efter att göra sin egen grej, och att den grejen har tagit avstamp från simulationsspelstraditionen (vägra ordet "trad"!) i en annan riktning som inte finns med i (den falska) trad-indie-dikotomin. Och att det här avstampet är nog, ja, mer av en reform än en revolution.
Om något så får man väl vara glad att någon kommer och vägrar inordnas i våra fåfänga kategorier, det visar på att vår hobby är något större än så, tycker jag.
Om det sen lämpar sig bäst att beskrivas som ett "storyspel" eller ett "neotrad" är jag lite osäker på, jag har för lite koll på andra neotradspel.