Leon
Leo carcion
Det var den jag tänkte på
Det var den jag tänkte på
Framförallt är det väl enskilda bönder som brygger öl. Kanske är mer brittisk medeltid, men hörde/läste om att ursprunget till pubskyltar är att bönderna satte upp lövruskur vid dörren för att vissa att de hade färskt öl.Öl är något man i första hand brygger i hushållet, och eftersom varken kylning eller humle finns, är det en färskprodukt, som håller max två veckor innan man slår ut det till grisarna (men eftersom du kokat upp vattnet och har en viss alkoholhalt är det någorlunda hygieniskt i början). På grund av gästfrihetsreglerna är en effektiv förolämpning att servera någon dåligt öl som denne då är förpliktigad enligt gästfrihetsreglerna att dricka upp.
En "pub" är ursprungligen ett "public house", där man öppnat upp undervåningen i sitt hem för allmänheten och säljer sitt hemgjorda öl till dem. Rimligtvis är många av fantasyvärldens värdshus den sortens hybrid av hem och utskänkning.
Svagdricka är ofta när man brygger resterna efter ölbryggningen en gång till, och får en svagare produkt. Extremt vanligt.
Mathistorikern vill nyansera lite! Nu pratar vi finmat för fint folk. På 1700-talet serverades flera rätter på samma gång, lite som man fortfarande gör i stora delar av världen. I 1800-talets Frankrike började borgerligheten servera mat "à la russe", en rätt i taget, som kan ha hetat så för det kom från ryska hovet, eller helt enkelt för att allt ryskt var trendigt.Och det vi tänker på som fin flerrättersmiddag idag är en rysk uppfinning. Den franska stilen är traditionellt att servera all mat på samma gång.
Le service à la russe a été introduit par le prince Alexandre Kourakine, ambassadeur de Russie en France entre 1808 et 1812, et a remplacé le service à la française en France et dans toute la partie occidentale de l'Europe ; c'est le goût qui a prévalu.
Mjöd är bland världens enklaste alkohol att göra.Hur är det med mjöd? Enligt min rent popkulturella kunskap gjordes det innan öl kom till Norden.
Båda är väldigt gamla – öl går som jag sade minst tillbaka till bronsåldern, antagligen till bondestenåldern, och någon form av fermentering av honung är inte vidare svår att få till. Däremot har öl alltid varit vanligare, eftersom honung var dyrbart. Detta beror särskilt på att man först var hänvisad till vildhonung, därefter till tambikupor där man inte kunde komma åt honungen utan att döda bina. Den moderna bikupan med löstagbara ramar som låter en skörda honung utan att skada bina kommer till först på 1600-talet. Mjöd är således en lyxprodukt, medan öl är vardagsdryck. Det förklarar också varför mjöddrickandet i norr avtar när man knyter fler kulturella band med resten av Europa och vin tar över som prestigedryck (samt religiös nödvändighet).Hur är det med mjöd? Enligt min rent popkulturella kunskap gjordes det innan öl kom till Norden.
Just det, det var den jag tänkte på också.Kan annars också varmt rekommendera kanalen Tasting History där en kille lagar olika historiska maträtter och pratar om dess historia.
Ja. Sverigebalter och Sverigefinnar åt svamp redan på medeltiden.Ja, och det går längre tillbaka – så man behöver inte vara nipprig societetsmedlem för att plocka svamp i Sverige, man kan vara råbarkad svedjefinne också.
Här uppe i norra Sverige vet jag att det var en sed som kom hit med de ryssar som blev kvar efter 1809 års krig, men "vanligt folk" höll sig borta från sånt. Till och med så att jag har hört gamla gubbar oja sig övar att svamp endast är dugligt som ko-föda och det är en bit in på 2000-talet”Hellre svalt väl svensken ihjäl än åt en svamp” gäller väl fram till början av 1900-talet. Svampplockning är möjligtvis något man sysslar med om man är en nipprig societetsmedlem som fått underliga vanor från kontinenten.
Ärtor har odlats i norden sedan stenåldern (ärtsoppa är uråldrig. Även om den inte gjordes med gula ärtor förrän under tidigmodern tid), och lika så bondbönor (baljväxter av pisum och vicia släktena). Linser odlades inte här, men väldigt mycket nere vid medelhavet. Bönor (dvs phaseolus. Så vita bönor, kidney bönor osv) kom inte hit förrän väldigt sent då de kommer ifrån Amerika.Hur såg det ut med baljväxter under europeisk medeltid? De är ju ett ganska rimlig ersättare.
Här uppe (Västerbotten) vet jag att man använde skvattram, som ibland kallas get-porch i öl, den ska tydligen göra eventuella baksmällor värre, och man slutade med det när man började kunna köpa vettigt med humle söderifrån, och från TysklandBåda är väldigt gamla – öl går som jag sade minst tillbaka till bronsåldern, antagligen till bondestenåldern, och någon form av fermentering av honung är inte vidare svår att få till. Däremot har öl alltid varit vanligare, eftersom honung var dyrbart. Detta beror särskilt på att man först var hänvisad till vildhonung, därefter till tambikupor där man inte kunde komma åt honungen utan att döda bina. Den moderna bikupan med löstagbara ramar som låter en skörda honung utan att skada bina kommer till först på 1600-talet. Mjöd är således en lyxprodukt, medan öl är vardagsdryck. Det förklarar också varför mjöddrickandet i norr avtar när man knyter fler kulturella band med resten av Europa och vin tar över som prestigedryck (samt religiös nödvändighet).
Mjödliknande drycker finns också i andra kulturer. Mayaindianerna tillverkade till exempel en dryck som hette balché av honung (från en annan domesticerad biart som har fördelen att den inte sticks) och en särskild träbark. Denna dryck var så pass nära kopplad till religiösa ritualer att den sedermera förbjöds av de spanska erövrarna.