Vad åt man när?

JohanL

Champion
Nu när vi fått en massa matfakta, hur kan det användas konkret för att göra rollspelsupplevelsen bättre?

Finns det en topp fem på vad man som SL ska undvika för att inte helt förstöra inlevelsen för spelarna?

1. Ingen potatis innan 1700-talet
2. Inga ruttna tomater kastas i protest eller för att kränka någon innan 1600-talet
3. Inga chilligrytor innan 1400-talet
4. Gröt och öl kan med fördel serveras i vilken tidsepok som helst
5. Semlor har ätits sedan 1500-talet, men den moderna semlan blev populär sent 1800-tal

Med det som framkommit i denna tråd, kan vi skapa en lista över vad som trovärdigt äts i en fantasyvärld inspirerad av medeltiden? Och vad skulle den listan innehålla? (annars har vi snart bara räknat upp en massa mat :) )
Mer som utgår: Majs. Kalkon. Kaffe. Choklad. Avocado. Tobak.

Last edited:

JohanL

Champion
Alkoholkonsumtionen var enorm, närmast chockerande med dagens mått. En sjöman i Royal Navy fick en daglig ranson på en gallon öl, eller nästan 3 dl 55%-ig rom. De tyska ordensriddarna fick flera liter öl om dagen. Det är ingen överdrift att folk i gemen kunde vara rätt lulliga en stor del av tiden, och man vill inte tänka på mängden fosterskador.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Risken med all denna mat som måste undantas är ju att SL helt enkelt säger "de äter mat" och så får det vara bra så. Listan på saker att hålla reda på blir ju bara längre och längre, och det finns rätt mycket annat som SL också ska ha koll på.

Genesis

Ni dés ni maître
Risken med all denna mat som måste undantas är ju att SL helt enkelt säger "de äter mat" och så får det vara bra så. Listan på saker att hålla reda på blir ju bara längre och längre, och det finns rätt mycket annat som SL också ska ha koll på.
Å andra sidan så var ju maten ofta mindre varierad förr, så hittar man några ingredienser som funkar kan man ju återanvända dem igen och igen.

Vill vi lägga till saker är nog ”fler delar av djuret” saker man kan jobba med för en äldre känsla. Tarmar, lever, hjärta, tunga, klövar, öron …

Däremot vet jag inte när i Europa vi bestämde oss för att bara äta en handfull djur? I Kina har man fortfarande en mycket större rikedom och käkar orm, silkesmask, skorpion, hund, råtta … (mindre av vissa saker allteftersom tiden går; när jag var i Kina 2011 serverades hund på restaurang, men min sifu klagade på att det inte gick att hitta en restaurang som serverar bra råtta längre).

JohanL

Champion
Däremot vet jag inte när i Europa vi bestämde oss för att bara äta en handfull djur? I Kina har man fortfarande en mycket större rikedom och käkar orm, silkesmask, skorpion, hund, råtta … (mindre av vissa saker allteftersom tiden går; när jag var i Kina 2011 serverades hund på restaurang, men min sifu klagade på att det inte gick att hitta en restaurang som serverar bra råtta längre).
Kristna renhetslagar, antar jag? Romarna åt mycket gärna sovmus (släkting till hasselmusen) och hade särskild keramik att låta dem bli fetare i.

Sedan åts de sakerna ofta ändå - unga Midshipmen i Royal Navy fick så dåliga ransoner att de ofta drygade ut det med råtta även i normalfallet.

Grisansikte och fårskalle är andra delar av djuret som inte äts så mycket idag (ens i Norge) men som var helt standard förr.

Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Kristna renhetslagar, antar jag? Romarna åt mycket gärna sovmus (släkting till hasselmusen) och hade särskild keramik att låta dem bli fetare i.

Sedan åts de sakerna ofta ändå - unga Midshipmen i Royal Navy fick så dåliga ransoner att de ofta drygade ut det med råtta även i normalfallet.
Jag måste ju...

Bifur

Veteran
Däremot vet jag inte när i Europa vi bestämde oss för att bara äta en handfull djur?
Ingen aning men sannolikt tidigt under historien. Det faktum att det inte överlevt i lokal matkultur på särskilt många platser talar ju för det. (Grodor och sniglar finns så klart i fransk mat men det kan så vitt jag vet lika väl vara relativt moderna påfund.) En intressant jämförelse är ju med vattenlevande djur, där äts ju det mesta som kan fångas -- till skillnad från tamdjur och vilt som är som sagt är mycket mer begränsat.

Bifur

Veteran
Historikt har väl hästkött varit vanligt långt in i modern tid, även om de sällan fötts upp med det syftet.

JohanL

Champion
Historikt har väl hästkött varit vanligt långt in i modern tid, även om de sällan fötts upp med det syftet.
Ja och nej - det har ofta setts som moraliskt felaktigt (jämför rackaren), men det har inte hindrat alla.

Quadrante

Grisbonde
Hästen ansågs vara ett heligt djur som offrades till asagudarna. Gravfynd och hällristningar av mytomspunna hästar så som Eddans Sleipner, Gullfaxe och andra asagudars springare tyder på att hästen var ett djur med stark ställning. Köttet förtärdes under offerriter men i samband med kristendomens intågande upphörde detta. Anledningen var att påven Gregorius III uttalade ett förbud för kristna att äta hästkött som ett sätt att distansera sig hedendomen och de hedniska ritualerna. Uppfattningen att hästköttet var avskyvärt fick då fäste i större delen av Sverige och de som hanterade hästköttet attribuerades som oärliga. Själva slakten ansågs inte som motbjudande utan det var främst köttet som symboliserade något obehagligt. Undantag fanns i delar av Norrland och norra Dalarna där slakt av häst för livsmedel fortsatte. Fördomen om hästkött som oätligt fick störst fäste på landsbygden i södra Sverige och sedan i mellersta Sverige. Varför det inte befästes i delar av Dalarna eller Norrland menar Egardt grundar sig på ett bondesamhälle med social homogenitet. Fördomens utbredning etablerade sig på de sociala klassuppdelningarna som förelåg i södra Sverige och kan ses som ett led i medel- och överklassens sätt att distansera sig från underklassen (Egardt 1966).

Organ

Out of time, out of mind
Alkoholkonsumtionen var enorm, närmast chockerande med dagens mått.
Brukar inte det sägas till vis del vara lite av en myt? Och det då på grund av att sådant som till exempel den öl som dracks till vardags var relativt alkoholsvag? Ett par liter lätt- eller mellanöl utspritt på nästan ett dygn blir de flesta inte särskilt kaxiga av. Eller har jag missuppfattat saker och ting?

JohanL

Champion
Brukar inte det sägas till vis del vara lite av en myt? Och det då på grund av att sådant som till exempel den öl som dracks till vardags var relativt alkoholsvag? Ett par liter lätt- eller mellanöl utspritt på nästan ett dygn blir de flesta inte särskilt kaxiga av. Eller har jag missuppfattat saker och ting?
Romransonen är specifikt kodifierad - vi vet exakt hur stor den var. Och medeltidsmänniskorna bryggde definitivt inget lättöl. Det här säger egentligen sig självt - man brygger det man får till, vilket är hyggligt mycket i första bryggningen, och lägre (som med svagdrickan) i senare. Folk ville få alkohol, då som nu. Och vi har tillgång till recept och loggar - det går hela vägen upp till över 10% (man kommer inte jättelångt över 10% innan jästen dör).

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
MODERERING! Glöm inte bort att hålla er till trådens ämne, det vill säga hur man kan använda kunskaper kring historisk mat för att göra rollspel roligare. Nu har tråden blivit farligt nära att inte handla om rollspel över huvud taget.

Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Äventyr som handlar om mat, eller är relaterade till mat i sitt tema. Någon som har bra exempel?
Äventyr har jag såklart inga, men ett spel med historisk mat i huvudfokus är Den store Gwaq. Spelet utspelas på en bankett i bronsålders-Kina och en av rollerna (värden) får extra Värdighet om hen serverar extravagant mat.