Nässe;n177580 said:
Så min fråga blir vad ni menar med att det inte funkar?
(...)
Blir det ett berättande istället för ett spel?
Ja, det exempel jag tog upp handlar om det - om det finns val, så är de ändå styrda och "regisserade". Spelarna kan göra A eller göra B, men förr eller senare kommer det att sluta i C, för det bestämt.
Så det är inte nödvändigtvis "rälsat" i betydelsen att spelarna MÅSTE göra A och sen B, utan så fort de är i en struktur som tvingar på dem vissa val, så försvinner iaf en del av deras agens.
Det går att försöka ta sig runt. Men ibland blir det lite som motsatsen till "hittar de inte nyckeln kan de inte ta sig in valvet och då dör äventyret".
Jag tog ju tex stridsuppdrag i någon form av armé som exempel - runt omkring spelarna finns ju både fiendens och den egna armén. Narrativet kräver att strider och andra väsentliga händelser sker, inte bara där spelarna är, utan runt omkring. Visserligen kan det vara så att spelarna är en elitenhet som får superviktiga uppdrag för krigets utgång - men (för att jämföra med WWII) de kan inte samtidigt vara de norska motståndsmännen som spränger Rjukan, saboterar en bränsletransport som hindrar 8:e Panzer Regiment från att nå El Alamein i tid, rekar landstigningsstränder på Iwo Jima och säkrar Luddendorff Brücke vid Remagen...
Så lösningar som gör krigets utgång mer eller mindre beroende av spelarnas insatser, måste byggas så att de _kan_ gå fel. Om det blir orimligt att spelarnas sida förlorar kriget, så blir en "dead end". Då får SL retconna och hålla på. "Ehm, ja ni misslyckades visst, men som tur är..."
(Och detta var nu på en övergripande nivå, men mer eller mindre samma sak gäller ju för enskilda uppdrag - om uppdraget "måste lyckas" för att föra berättelsen vidare, och om utvägen om spelarna misslyckas med någon kritisk del så löses det med SL-fiat, så förlorar iaf jag engagemanget...)
Sånt kan funka utmärkt på film, som
Ymir skriver handlar det om "suspense genom tidspress". Även om jag VET hur Operation Market Garden slutade, är filmen spännande.