Nekromanti Vad gör Vitulv på makarforumet?

Saxifrage

Hero
Svarta Havets historiska kulturliv

Intressant att du förlagt spelet till Svarta Havet. Jag antar att du tagit i beaktande att dåtidens högkulturer utövade ett substantiellt inflytande på de sociala skeendena i området, vilket kom att återspeglas såväl i samhällklimatet som i ekonomin? Om man inte väger in sådana historiska fundamenta blir ju spelet tämligen ointressant, men det har du väl redan insett.

...näähh. Jag bara skojade. Rock on! :gremsmile:

/Sax, pseudo-akademiker

Rising

Vila i frid
Re: Är det bara jag som är bonko?

Jag UTGICK ifrån att "äventyr" innebar "tidigare bravader", inte "rollspelsscenario jag spelat tidigare".
Själv hängde jag upp mig på Detta utgör systemet för förbättring i färdigheter genom erfarenhet eftersom en spelare har fler anekdoter att referera till ju fler äventyr dennes rollperson upplevt.

Och vad gäller Risings invändning, så borde inte samma anekdot kunna användas mer än en gång (om en författare ALLTID lät Urban Barbaren notera hur han besegrade hundkulten i Cyklatistan i alla UB-noveller, skulle han jävligt snabbt förlora en läsare i mig).
Mmm, det funkar.

Men å andra sidan; varför inte bara ha ett system som säger "om du kan förklara hur du gör något på ett intressant sätt så får du en bonus"? Att dra en anekdot är ett sätt att få ett färdighetsutövande att låta intressantare, men jag kan faktiskt gissa att det blir tradigt efter ett tag. Det känns bara skumt att inte också tillåta andra sorters stämningshöjande beskrivningar: Där både fantasifulla lösningar "istället för att fäktas så rycker jag tag i mattan och försöker välta min motståndare!", personliga anknytningar "hängandes med överkroppen över stupkanten börjar jag plötsligt tänka på min unge älskare och de löften jag viskat i hans öra medan jag tröstat honom i mina armar; vad är min omfamning värd om mina armars styrka inte förmår häva min egen tyngd uppför denna brant? Håll ut, Benesh, jag kommer!" såväl som finurliga teorier för att rättfärdiga okonventionella metoder "jag kommer att tänka på en sak som min kusin, utbrytaren, en gång sade; dessa valv är konstruerade för att hålla folk ute, inte för att hålla dem inne. Med denna hemlighet i färskt minne så slutar jag streta emot jättebläckfiskens grepp och låtsas istället vara avdomnad i dess tentakler. När den fört mig tillräckligt nära gapet så sticker jag plötsligt in arm och svärd i dess käftar och börjar sedan vrida upp armen tills dess att jag ser eggen träda ut mellan styggelsens ögon!"

Osv, osv, osv. Riktlinjer till dessa (och andra) metoder skulle man kunna inspirera spelare till via reglerna, men att begränsa sig till en enda av metoderna av ren princip (om man nu ändå skall få improvisera anekdoter) verkar bara dumt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Dags för att lätta lite på ridån

Det tyckte jag var för hårt nischat och fungerar inte heller så himla bra ihop med berättarstrukturen hos Moorcock och Leiber (Om Elric och Fahrd&Grey Mouser är förebilder).
Nja, tänk efter. Hur mycket mellanspel är det egentligen som är viktigt i krönikorna om Conan eller Fafhrd och Gråkatt? De flesta noveller börjar med att de är på platsen där äventyret utspelar sig. Ibland får man veta lite bakgrundsinformation, men det är äventyret i sig som är det drivande.

(och att varje äventyr är en natt, eller förstod jag fel?)
Du förstod helt rätt.

När jag tänker efter finns det ju en del bra Howard och Leiber-grejjer som bara utspelas under några timmar.
Det är just de novellerna jag tänker på. Kommer du ihåg elefantens torn? Precis den stämningen är jag ute efter.

(alltså: många bra exempel på färdigheter och anekdoter)
Fast tanken är att anekdoter är något man skaffar sig själv genom att spela flera äventyr. Så det är inget man har från starten.

Menade du så, eller att man valde färdigheter först?
Min tanke är att man väljer färdigheter först, och sedan motiverar dem för att bakgrundshistorian skall växa fram med skapandet av rollpersonen.

...och sedan hade en mall för hur mycket man har i dem (som i gamla gamla Drakar och Demoner, där man hade typ 80% i sina två bästa, och 45% i sina fem näst bästa osv, nåt sånt var det i alla fall)
Det är ännu enklare, du kommer att märka.

Då skulle SL typ kunna läsa äventyret medan alla gör sina rollpersoner. Det skulle vara jättesnabbt och jättebra.
Det är tanken. Äventyren kommer i och med begränsningen vara korta och snabba att läsa igenom, och reollperonsgenereringen är också snabb, smidig och narrativ.

- Vulf

Eksem

Champion
Re: Dags för att lätta lite på ridån

"Det är just de novellerna jag tänker på. Kommer du ihåg elefantens torn? Precis den stämningen är jag ute efter"

Haha, ja, det var precis den jag tänkte på, så du förmedlar din vision bra i alla fall.

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Dags för att lätta lite på trycket

Nu fick man ju något att tugga på:
Kanske kommer jag flirta lite med historiska faktum (t.ex. kommer Anders Blixt att hjälpa mig med vissa namn på hebreiska.), men vänta er ingen som helst korrekthet.
Fungerar för mig. Skulle dock vara kul om du slängde in en karta över området (med den fiktiva staden inlagd) i boken till oss geografihandikappade. Typ såpass stor att någon annan stor stad syns, bara så man vet var man är.
Gomorra är inte tänkt att spelas av barn. Det kommer att finnas tydliga element av droger, sexualitet och våld.
Yay! En ny Kult-hysteri. Rollspel blir hippt och underground igen. Äventyrsspel spränger börsen... (Hellzon är nu så där lagom seriös)
Nämen allvarligt, jag tvivlar på att den grå massan och deras knoddar spelar independentrollspel som ges ut i "ett hundratal exemplar". Inga problem, således.
Magi är ondskefult och utövas av onda typer.
Low magic är inte min trditionella :tekopp:, men i Gomorra torde artillerimagiker sitta som fot i handske. Kommer man in i John Carter-tänket så borde det passa perfekt.
Han måste därtill motivera varför han har respektive färdighet med minst en mening, vilket medför att en bakgrundshistoria växer fram under rollpersonens skapande.
Vad Rising sade. Enklast är väl att kräva att färdigheten skall omfattas av en mening, men flera färdigheter kan ingå i samma mening. Eller nåt...
Jag kommer också införa någon som kallas anekdotbonus (arbetsnamn).
Jag gillar Risings förslag bättre. Säg att man i ett tidigare äventyr har blivit förgiftad av mat. Nu har man plus på slag för att undvika att bli förgiftad igen (Upptäcka Fara för att märka att maten är förgiftad, Fingerfärdighet för att smyga ner maten på golvet o.s.v.) Lyckades man bra med att undvika den förgiftade maten första gången får man förresten ingen bonus. Detta uppmuntrar elaka spelledare (finns det andra sorter?) att hitta på nya utmaningar.
Fiender kommer att delas in i tre olika nivåer, mooks, underhuggare och bossar (alla arbetsnamn).
Förberedelseförslag:
Mooks har ETT (lågt) värde som omfattar alla färdigheter som kan omfattas av deras namn. "Ninja (+3)" har alltså +3 på Kasta Shuriken, Försvinna I Rökpuff, Dö I Drivor och andra ninjaaktiviteter. "Handelsman (+2)" har +2 på Pruta, Övertala och annat sånt.
Bossar byggs som rollpersoner (möjligtvis med fler färdigheter)
Underhuggare byggs... eh, nåt mittemellan :gremblush:
Äventyr kommer att utspela sig i staden, eller dess omnejd.
Jag vill dock INTE se någon officiell karta över själva staden. Låten spelledarna och äventyrsmakarna hitta på själv. :gremwink:
Tanken är att det skall släppas en äventyrsbok i pocketformat till Gomorra där tio författare skriver varsitt äventyr. Tänk er en novellsamling, fast där varje novell är ett kort äventyr med tillhörande karta och någon ytterligare illustration. I dessa äventyr kommer staden att växa fram genom att viktiga platser beskrivs.
Eeh, ja. Du verkar inte heller ha planer på en karta. Carry on, nohing to see here. :gremwink:

Nightowl

Champion

Enklast är väl att kräva att färdigheten skall omfattas av en mening, men flera färdigheter kan ingå i samma mening. Eller nåt...
Om spelaren definierar färdigheter själv, ser jag inget mystiskt eller oväntat att någon tar färdigheten "Fiskare" ("Jo, jag brukade lägga mina nät i Genesarets sjö..."), för att sedan fylla på med Religiös ("Det kom en vandrande profet till våran by och jag följde honom ett tag, gav upp mina nät...") för att avsluta med färdigheten Stenhård ("Jag hade ett annat namn en gång - men du kan kalla mig Klippan...").

Erik, fria definitioner

PS: Jag VAR bonko! :gremfrown:

Vitulv

Dags att jag svarar på det här eftersom ni buskrunkaräckel inte fattar.

Äh, allvarligt, ni har en vettig poäng - det borgar för upprepning. Samtidigt som det kan bli tradigt så tycker jag att det cementerar hjälten i dess roll. Visst, hjälten Bubba löser ofta saker på samma sätt, men det är ju också hans signum. Jag kan tycka att det är charmigt förutsägbart på samma sätt som Conan är förutsägbar. Och ju fler äventyr du upplever, desto mindre förutsägbar blir du som hjälte i och med att du har fler erfarenheter att dra nytta ifrån.

För att beskriva lite andra narrativa spelmetoder som tillämpas så vill jag nämna Storugglas bidrag. Istället för att ett perfekt slag innebär att man gör extra skada och blaha blaha, så får spelaren själv beskriva hur det perfekta agerandet uttrycker sig. Man får beskriva hur coolt det är. Ett perfekt slag i strid innebär inte alls att man gör dubbel skada utan att man gör det som hjältens spelare tycker är häftigt. För att använda ditt exempel så kan en variant vara att man vid ett perfekt slag i strid rycker undan mattan för skurken.

Och det perfekta slaget blir en anekdot, och i förlägningen ett signum. Använder man det för mycket så kommer dock ens rykte som Conan mattryckaren att föregå en och skurken kommer sluta ha mattor i uppgörelserummet :gremsmile:

Jag ska ta och avslöja ytterligare en narrativ metod i spelets grundregler. Den har samma nackdelar och fördelar men används på ett annat sätt. Den kallas epitet (och det är ett vidrigt namn, så ge mig gärna tips om bättre). Observera att den ligger på korr hos Seter och inte är finslipad whatsoever;

Epitet

Epitet är egenskaper som enbart är förbehållna just hjältar, och för den delen även skurkar. Det är det som får rollpersonerna att sticka ut ur Gomorras myllrande hav av färgstarka personligheter och utgör det stoff av vilket hjältelegender vävs.

Ett epitet är en beskrivande men poetisk strof om din hjälte. Ett epitet skall bestå av ett adjektiv, ett substantiv och en geografisk plats. Den Morrande Sabeltigern från Jerusalem är ett exempel, Babels Förföriska Spindelkvinna ett annat.

När du skapar din rollperson skall du välja ett epitet som du tycker låter passande och som du vill att andra skall känna dig som utöver din hjältes vanliga namn. Skriv ned det på rollformuläret.

När du under ett äventyr gör något som du anser passa särskilt väl in på ditt epitet skall du säga det till spelledaren. Det är då dennes skyldighet att uppmärksamma hjältens epitet och anpassa din rollpersons framgång. Hur han väljer att göra detta är upp till honom själv, men det skall ha en märkbar effekt. Om Latifa – Det Sövande Kattögat från Sumar försöker sig på att lugna ned en uppretad vaktleopard bör hon få en kraftig ökning (+5) av värdet för konsten Djurhantering, just när hon hanterar denna leopard. Försöker hon sig på att klättra upp för en vägg och vill dra nytta av sitt epitet blir det hela mer långsökt; visserligen är en katt smidig, men ett kattöga? Spelledaren kan i detta fall vara snäll och tillfälligt höja värdet för Akrobatik, men kan lika gärna döma ut förslaget som orimligt.

Vad tjänar då epitetet till? Epitetet hjälper dig med att skapa en personligare och mer levande rollperson och utökar dessutom hjältens bakgrundshistoria. Epitetet ger dig dessutom en möjlighet att dra nytta av det som gjort dig känd som hjälte ur ett rent regelmässigt perspektiv, vilket såklart är en bonus.

Om din hjälte överlevt tre äventyr skall du sätta dig ned och fundera över hennes karriär. På vilket sätt har hon utmärkt sig? Efter var tredje äventyr får du nämligen hitta på ytterligare ett epitet. En hjälte kan som mest ha tre epitet, men om hon överlever fler än nio äventyr får du som spelare stryka ett av dessa och hitta på ett nytt.

På samma sätt som hjältar har epitet så äger även skurkar denna förmåga. Det är en hjälp för dig som spelledare att spela skurken, men även ett sätt för spelarna att förbereda sig på hur en ond svartkonstnär skall agera.
___

Så för att komma till slutsats. Jag håller med dig om de svagheter som du tar upp, men ser fördelar som spelar väl med den känsla jag eftersträvar. Gray Mouser är förutsägbar, men det är också en del av hans charm.

Är jag helt ute och cyklar, eller kan du se vad jag är ute efter?

- Vulf

Vitulv

Re: Lite neggoism:

Låt oss förflytta oss fem år fram i en fiktid framtid där Gomorra är världens största rollspel och jag bärs fram på en gyllene bärstol av storbystade negresser så får du i detta utopiska scenario citera mig; "fiske som färdighet kan suga min jävla kuk!".

Men skit i det, jag ska utveckla svaret lite;

Blir det inte risk för frustration? Jag menar, om jag nu är fiskare och vill ha färdigheten Fiske, om spelledaren/reglerna i detta läge kräver en motivering till detta så vill man ju gärna bara svara "ja, vafan tror du? Jag åker ut i min båt varje dag och lägger ut nät och skit, tror du inte jag lär mig något av det, din dumma djävel? Kolla yrket en gång till; fiskare står det! Ta dina krav på motivationer och stoppa upp dem i arslet tills jag säger att min fiskare är en baddare på astrologi och annat konstigt - men fiske, simma, segling och liknande skall jag banne mig inte behöva motivera med en mening vardera!"
Jag har inte krävt någon mer djuplodande motivering än så. Vi snackar om fem-tio färdigheter (och det kommer inte heta färdigheter eftersom jag är urless på ordet) som skall motiveras med en mening per färdighet.

Vill du skriva, "jag har färdigheten fiske för att jag har fiskat i hela mitt jävla liv", så duger det.

Och angående yrken; det finns inga yrken. Rollpersonerna är hjältar och äventyrare. Punkt.

Resten av ditt inlägg svarar jag på lite längre ned.

- Vulf

Men likförbannat tackar jag för dina åsikter som är högst försvarbara, förståeliga och vettiga. Konstigt nog.

Vitulv

Tack för ditt inlägg, du kommer med bra åsikter som jag kommer att ta till mig av (liksom alla andra åsikter som ventileras i den här tråden).

Jag svarar kort på några;

Skulle dock vara kul om du slängde in en karta över området (med den fiktiva staden inlagd) i boken till oss geografihandikappade
Det kommer att finnas en översiktskarta över området, men inte en detaljkarta över staden. Jag vill verkligen inte kartlägga själva Gomorra.

Yay! En ny Kult-hysteri. Rollspel blir hippt och underground igen. Äventyrsspel spränger börsen... (Hellzon är nu så där lagom seriös)
Nu har jag inga illusioner om att Gomorra kommer att påverka något what so evah, men om det skulle bli en dödsstöt för den svenska spelhobbyn skulle jag bara garva förnöjsamt. Rollspel ska vara underground och rubriker vore ashäftigt!

Förberedelseförslag:
Mooks har ETT (lågt) värde som omfattar alla färdigheter som kan omfattas av deras namn. "Ninja (+3)" har alltså +3 på Kasta Shuriken, Försvinna I Rökpuff, Dö I Drivor och andra ninjaaktiviteter. "Handelsman (+2)" har +2 på Pruta, Övertala och annat sånt.
Bossar byggs som rollpersoner (möjligtvis med fler färdigheter)
Underhuggare byggs... eh, nåt mittemellan
Tack för förslaget. Det är något sådant jag tänkt mig, men det är trevligt med anra människors förslag. Jag tar åt mig.

- Vulf

hraufnir

Swordsman
Ett fett djävla pris...

... För dagens i särklass bästa ordbajsande! Och då har ajg ändå suttit på föreläsning hela dagen =)

Vitulv

Men å andra sidan; varför inte bara ha ett system som säger "om du kan förklara hur du gör något på ett intressant sätt så får du en bonus"?
Jag har funderat på ett bra svar till varför jag inte vill ha det på det sättet, för när du beskriver det så här så låter det ju fantastiskt. Anledningen är att alla inte kan förklara saker på ett intressant sätt, och det känns inget kul att straffa den ovane eller blyge spelaren. Liksom;

"hängandes med överkroppen över stupkanten börjar jag plötsligt tänka på min unge älskare och de löften jag viskat i hans öra medan jag tröstat honom i mina armar; vad är min omfamning värd om mina armars styrka inte förmår häva min egen tyngd uppför denna brant? Håll ut, Benesh, jag kommer!"

Vem klipper ur sig det här? Du kanske, men knappast jag, och sällan en lite yngre spelare. Men vem som helst kan klämma ur sig "Öh, spelledaren! Jag vill använda min piska mot något träd för att lättare kunna dra mig upp för branten, precis som jag gjorde i Krokodilernas Natt"

- Vulf

Rising

Vila i frid

För att beskriva lite andra narrativa spelmetoder som tillämpas så vill jag nämna Storugglas bidrag. Istället för att ett perfekt slag innebär att man gör extra skada och blaha blaha, så får spelaren själv beskriva hur det perfekta agerandet uttrycker sig.
Jag personligen tycker bättre om den här inriktningen. Precis som du nämnt på annat håll så är inställningen "beskriv bra så får du en bonus!" lite jobbig eftersom inte alla spelare är så haj på beskrivningar. Och så blir ju spelarna med den inställningen någon sorts utställningspudlar som ska tävla om spelledarens gunst, vilket jag personligen alltså ogillar.

Så den här nya inställningen du nämner; att berättandet i sig blir en bonus (istället för en uppgift) tycker jag är bättre. Det är så jag personligen ofta väljer att köra - jag har tidigare nämnt exempel om hur jag i eldstrider kan låta mina spelare få beskriva sina karaktärers dräpande attacker. Vissa spelare gillar fantasifulla lösningar - om de träffat med ett gevärsskott så kan de (istället för något uppenbart som en beskrivning om hur de träffat fienden i ögat och gjort en Pollock på väggen bakom hans nacke) berätta om hur de riktat ett skott upp mot kristallkronan i taket för att sedan se den rasa ner över fiendens huvud.

Så... allra helst vill jag se en sådan regel, med många förslag i boken på hur man kan använda finessen - förslagsvis med anekdoter av det slag som du tidigare beskrivit. Då kan man gestalta en enspårig hjälte som hela tiden refererar till någon tidigara bravad om man så vill, men man får också många andra möjligheter.

---

Om Latifa – Det Sövande Kattögat från Sumar försöker sig på att lugna ned en uppretad vaktleopard bör hon få en kraftig ökning (+5) av värdet för konsten Djurhantering, just när hon hanterar denna leopard.
Det här är ashäftigt, och jag tycker mig se en synergi här med din tidigare anekdottanke. Med epitet såsom (nu bryter jag mig delvis ur mallen för dina epitet); "Björnbrottaren med bruten arm" så skulle det kunna fungera som erfarenhetsanekdotregel på det sätt som du tidigare föreställt dig. Om den rollpersonen hamnar i ett tillfälle då han måste försöka slåss samtidigt som han med ena armen håller tag om hans älskarinna så skulle spelaren alltså kunna tänka "det här är precis som den där gången då jag hade brutit armen och sprang på en uppretad björn - om det var något jag lärde mig den gången så är det hur man slåss med bara en stridsduglig arm!"

Vitulv

Epitet låter kajko

Kommer ni ihåg reglerna för epitet? Nå, jag är den förste att hålla med om att "epitet" låter helt jävla kajko. Har någon ett bättre förslag?

Fråga nummer två; Varje epitet skall ju innehålla en geografisk plats. Självklart kan man ju hitta på egna städer, länder, bergskedjor, sjöar osv. Men det vore kul med historiskt klingande namn också. Har ni några förslag? Jag har dålig klla på vilka riken och städer som existerade samtidigt som Gomorra.

Och nummer tre, har ni några förslag på balla hjälte-, och skurkepitet som jag kan använda som exempel i spelet?

- Vulf

Lambi

Swordsman
Ammunition - frivillig regel

Man kan ju slänga in regeln att man måste ha lika många negativa erfarenheter som positiva. Är man härkehjälte så kanske man kan få ha fler positiva erfarenheter än negativa etc. Det blir dynamiskt och coolt.

Ghúnan

Veteran
Re: Epitet låter kajko

Tja, vad sägs om Nineveh? Började befolkas omkring 6000 f.v.t. om man förlitar sig på diverse internet-länkar... Korint är väl också sisådär uråldrigt...

Jag har själv ganska dålig koll på när Gomorrah skulle ha funnits, men lite proto-greker och assyrier måste man ju få ha med. :gremsmile:

Här är en karta över det assyriska väldet vid diverse årtal:

Carchemish blev väl grundad nå'n gång kring 3000 f.v.t. tror jag, men när staden föll i hittiternas händer, etc, vet jag inte...

EDIT: Om hjälten i fråga kommer från någon slags vildmark/stäpp/öken skulle man väl kunna använda stamnamn eller det specifika folkets beteckning? Exempel: Den Slägghänte Krossaren från Sacae (en 'scythian', alltså)...

Vitulv

Tack [ANT]

Stort tack! Den kartan var väldigt bra.

- Vulf

Chi

Veteran
Re: Epitet låter kajko

Är ju ingen historiker så om jag har fel så får väl någon med mer kunskaper rätta mig. I alla fall, så har ditt projekt gjort mig lite intresserad av Sodom och Gomorrah. Så efter lite surfande har jag störr på en del namn som kanske skulle vara av intresse för dig.

Gränsen för Kanann löpte längst med städerna Sidon, Gasa, Gerar, Sodom, Gomorrah, Admah, Zeboim och Lasha.

Här är en bild på en del av dessa städer som visar dess plasering längst med Döda Havet. Längst i söder på bilden är en annan stad Zoar markerad.

Abraham lämnade ju Ur i Kaldéen när han skulle bosätta sig i Kanaan, så det är väl två andra geografiska platser som skulle kunna användas.

Såg också att sydväst om platsen där Gomorrah skulle ha legat ligger berget Hor som kanske är ett passande namn. :gremgrin:

Hoppas jag varit till någon hjälp

Dimfrost

Special Circumstances
Epitet låter ok

För det första: jag ser inget problem med "epitet", det funkar bra för mig.

För det andra: varför måste epiteten innehålla någon geografisk plats, var har du fått det ifrån?

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Anekdotbonus, igen

Jag har ett annat förslag på hur man skulle kunna lösa anekdotbonusen:

När man utför något stordåd får man ett Ryktespoäng (som nog ska heta något annat, eftersom man har lika mycket Rykta även om ingen vet om vad man har gjort). Antalet ryktespoäng begränsar sedan antalet anekdoter man kan använda under ett spelmöte (där man alltså kan hitta på fritt, och inte behöver hänvisa till saker man faktiskt har gjort). På så sätt får man med både fritt fabulerande och erfarenhetsaspekten.

/Dimfrost

Vitulv

Re: Epitet låter ok

För det andra: varför måste epiteten innehålla någon geografisk plats, var har du fått det ifrån?
Var jag har fått det ifrån? :gremsmile: Tja, jag ville ha det så, eftersom det är häftigt och dessutom beskriver var hjälten komer ifrån eller var han har varit. Var bakgrunden till hans epitet utspelade sig.

- Vulf