Nekromanti Vad har du skrivit idag? [regler i trådstarten]

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Idag (eller tekniskt sett igår, då klockan är efter tolv) fick jag väldigt mycket skrivet. Jag närmar mig deadline för mitt äventyr till Call of Cthulhu som är långt (det är mer en kampanj än bara ett rent äventyr) och nu är jag inne i slutskedet. Totalt blev det sju sidor skrivna idag, där en liten bit blev en världsbeskrivning, men majoriteten blev att skriva vad som blir den avslutande delen i äventyret och när jag slutade skriva för dagen (precis nu) är det bara den avslutande finaldelen och epilog kvar i själva äventyrsbiten. Det är såklart en del, men just nu har jag betat av mycket av bryggorna och många bitar av slutet har jag haft klart sedan november, så nu har jag bra skrivflow. Uppade mig själv också genom att sätta mig på lokala fiket och skriva en del, vilket gav bra motivering.

Får se om jag kan skriva idag, då jag främst ska göra förlagsjobb, annars blir det på onsdag. Just nu är det skönt att börja få ha dedikerade skrivdagar och det är väldigt roligt och samtidigt rogivande. Om allt går som jag hoppas kanske jag kan ha klart äventyrsdelen den här veckan. Sedan är det bara genomläsning och petande, men då kan vi sätta igång med redigering.

Genesis

Ni dés ni maître
krank;n319646 said:
Nu kände jag mig lite tvungen att skriva något idag också, mest för att kunna skriva i den här tråden.
Då har tråden tjänat sitt syfte! :grin:

God45

#PrayersForBahakan
Genesis;n319649 said:
Djävlar, här går det undan! Baserade du scenariot på framsidan?
Ja, jag hade märkliga ögon så skrev ett scenario om ett monster som gömmer sig bakom andras ögon och äter barns ögon. :)

MetaLarsson

Warrior
ceruleanfive;n319571 said:
Spännande! Jag ser fram emot att kika, oavsett vad som sägs. :)
Det blir både ris och ros. Resultatet presenteras innan denna vecka är slut.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har haft noll lust att skriva något rollspelsaktigt sedan typ 2 veckor innan GothCon. Stress och hälsa är de stora bovarna, men jag har skalat bort en hel del saker nu och ska försöka komma igång igen. Den här tråden känns som en bra grej för det. Återkommer senare idag med en första rapport.

Mogger

Hipsteranka
Jag har skrivit några rader på vår Kickstartsida. Den är ju hemlig än så länge (men inte så länge till!) så jag säger inte vad. Men det är så gott som klart nu. Kopparhavets hjältar går snart att crowdfunda!

Genesis

Ni dés ni maître
Idag har jag skrivit några resurser till Att resa sig upp, ett jättegammalt projekt som jag har blivit sugen att ta upp igen.

Sysp

NNO
Robert Jonsson;n319669 said:
Jag har haft noll lust att skriva något rollspelsaktigt sedan typ 2 veckor innan GothCon. Stress och hälsa är de stora bovarna, men jag har skalat bort en hel del saker nu och ska försöka komma igång igen. Den här tråden känns som en bra grej för det. Återkommer senare idag med en första rapport.
Tänkte bara nämna att jag är sjukt taggad på att skriva och spela just nu och Blod och Pussel samt Bortom Bortom (särskilt intervjuerna med krank, terje och Mattias) är stora anledningar till det. Så tack! Keep on keeping on.

Sysp

NNO
Idag blev det en galen löprunda på tre mil, hann med att tänka en massa på Norrlands inland och lyssna på Welcome to Night Vale, Utmarken och Glesbygd’n. Jag sprang, tankarna vandrade och idéerna kröp fram ur skuggorna. Antecknade så gott jag kunde på rundan, det blev väl cirka femtio idéer som jag valde ut tio av och skrev ihop.

Passande eftersom det ser ut som att jag får dra igång Norrlands inland redan på söndag för en taggad spelgrupp, känner mig sjukt peppad inför detta!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Satte mig mellan jobb och träning och översatte på Kuf. Spelledarboken klar. Världsbok och spelexempel kvar.

Rangertheman

Myrmidon
Har mest korrekturläst, men även skrivit lite på mitt The Fate of Ambria. Har en grupp som speltestat det massor och som även skrivit en hel del husregler. Ska inkorporera många av dem i regeltexten. Funderar också på att göra en version med färdigheter a la Fate Core snarare än attribut/ansatser som i Fate Accelerated. Speltestargruppen har gått över till färdigheter och tycker det är bättre.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ännu en dag, ännu en datacentral beskriven.

Datacentral 1-2: Både den inre och yttre serverhallen är fyllda av rasmassor och skrot; det går att ta sig runt men det är svårt och tar tid. Det går inte att ta sig längre moturs; dörrarna in till datacentral 1-3 ligger djupt begravda. Här och var sticker torra, döda rötter fram som spretiga fingrar.

I navet finns ett hisschakt som inte rasat in. Hissen sitter fast på våning ?2, men det går att klättra ner och bryta sig in i den genom en lucka i taket.

Ovanför hissdörren på våning ?1 sitter dock ett takmonterat tungt automatvapen vars elektronik lyser med ett ilsket rött sken. Vapnet styrs av servern i central 1-1 och kommer att anfalla rollpersonerna ifall det ser dem röra sig. Systemet är inte speciellt intelligent utan går att lura och distrahera. Om rollpersonerna försöker använda sprängmedel för att ta sig förbi det så kommer däremot taket att rasa in; även om rollpersonerna överlever så är hisschaktet inte längre ett alternativ.

Om Söderblom tagit kontroll över servern så ser han till att vapnet deaktiveras.

Tanken här är alltså att rollpersonerna ska få tillfälle att utforska lite, och få ett intressant hinder att ta sig förbi. Det enklaste sättet att lösa automatvapenproblemet, och det mest uppenbara, är ju att koppla in så att "Söderblom" kan ta över.

Grejen är väl däremot att "Söderblom" i själva verket inte alls är det han presenterar sig som när rollpersonerna möter honom – han verkar vara en desperat forskare som suttit inlåst i ett serverrum i tjugo år och ätit råttor och vill bli räddad. Men han är i själva verket inte på riktigt – eller ja, han är resultatet av ett desperat försök av forskaren ifråga att ladda upp sitt medvetande till datacentralens maskiner. Han tror att han är på riktigt, och lever i en simulerad version av rummet han leder rollpersonerna till. Han kommer inte att bli glad om han börjar tvivla på sin existens.

Och då kanske det inte längre verkar ha varit sådär supersmart att ha kopplat in honom i en massa säkerhetssystem när man behöver ta sig upp från våning ?4 i det här massiva datacentret...

Om någon har kommentarer på det här – antingen bara glada tillrop, eller att det verkar tråkigt eller kliché, eller vad som helst så är det välkommet.

Själv ska jag nog som nästa grej börja jobba med kartan för våning ?2...

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Har inte haft lika mycket skrivtid idag, utan bara ungefär en timme i kommunaltrafiken, men lyckades få nästan två sidor klara och jag har nu strukturerat och skrivit ut alla rubrikerna fram tills äventyret är färdigskrivet. Det känns väldigt skönt och jag ser mållinjen!

Jocke

Man med skägg
Jag har hållit en workshop i världsskapande för min skrivgrupp. Vi skapade en träskvärld där människor bodde på städer på pålar och de rikaste bodde säkert 70-100 meter upp i luften. Sen skrev vi varsin grej i den världen och min grej handlade om att magiska barn tillfaller staten och hur det går till, först reglerna sedan ur en barninsamlares vinkel.

olaberg

Hero
Idag har jag fortsatt att skriva på Tidslinjen för Edda. Historiska fakta blandat med spekulationer och påhitt för den mytiska forntiden. Just nu blandar jag in spekulationer från en författare som skrivit tre böcker i en magisk/realistisk/fabulerande fornnord. Hennes källforskning handlar precis som min: ta något som inte är helt tokigt, gör den någorlunda kongruent med arkeologin och historien, men se framförallt till att det blir en spännande miljö.

Hennes sida: http://freya.theladyofthelabyrinth.com/

Min tidslinje: https://docs.google.com/document/d/10ugrHkk8zpxQcWECk5kGbaYzG7kI2E-qGTR8iZ-U0vA/edit

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Igår blev det inte mycket skrivet, men det blev i alla fall något skrivet. En karaktärsbeskrivning till Trollblod, vilket är sommarlovsprogrammet i podden Soloäventyret. Baby steps.

Sysp;n319710 said:
Tänkte bara nämna att jag är sjukt taggad på att skriva och spela just nu och Blod och Pussel samt Bortom Bortom (särskilt intervjuerna med krank, terje och Mattias) är stora anledningar till det. Så tack! Keep on keeping on.
Åh! Vad roligt att höra! Det gör mig jätteglad - både att du hade roligt på spelmötet och att du gillade podden! <3

God45

#PrayersForBahakan
Jag har skrivit på en recension på Skuggstaten och lite på min Hydra artikel. Men jag gjorde en massa grejer för att bli bättre på mitt jobb istället igår så det åt min tid.

Khan

Kondottiär
Puh! Det här blir lite av varje.

1 - Jag har skrivit halvvägs klart på en minidungeon till Hydra, om spökskeppet Hydra som plötsligt dyker upp hamnen.

2 - Jag har skrivit två sidor skisser på ett scenario till Skrômt om ett julfirande som går fruktansvärt snett.

3 - Jag har skrivit två RP till Kult, grunden för ett konventsscenario. Men själva scenariot är fortfarande bara handskrivet i ett skissblock.

4 - Jag har flyttat mina skisser på ett Kutulu-scenario från mitt skissblock till datorn. Det är baserat på Västgötaslätten, Kornguden i Norra Vånga och hur hemskt det är att hamna bland inavlade västgötar utan flyktväg när man bara är en enkel folklivsforskare.

5 - Jag har filat på och byggt om i Piratöarna till Eon, som jag hoppas ska bli ett publicerat äventyrslandskap inom snar framtid.

Mogger

Hipsteranka
Idag har jag småputsat, korrat och fört in korr till Kickstartkampanjen, som nu är skickad till review. Vilket sannolikt innebär att vi snart får börja skriva updates i form av "Hej vad det går!" och "Fundat på 47 minuter! Rekord!" :)