Min pessimistiska prognos är att det kommer att bli "cheese" av alltihopa. Men jag är villig att ge filmen "the benefit of a doubt", det ska ju tydligen vara Zack Snyder som sitter bakom spakarna, och han lyckades med 300 riktigt bra enligt min mening. Jag är givetvis väl medveten om att det är en betydligt lättare serie att filmatisera än Watchmen. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att Watchmen ens går att filmatisera tillräckligt troget serien, just för att serien är så klippt och skuren för att vara just en serie och inte film eller roman eller tv-spel eller whatever.
Men givetvis ska jag se den iallafall, som sagt "benefit of a doubt". Fast gud nåde skådisen som ska spela Rorschach om han gör ett sopigt jobb. Det är min favoritkaraktär i Watchmen han håller på och tallar på, och gör han fel så trär jag på mig den svarvita bläckplump-masken, trenchcoat och går sedan bärsäkrargång i hollywood. All hail Rorschach!
Liten sidnot om V for Vendetta: Jag såg V och älskade filmen, den var riktigt bra gjord som film, men den höll sig knappast trogen till serien som jag hade läst några år innan. Som många tidigare sagt, V som karaktär ska inte vara en romantiserad frihetskämpe, V ska vara upp till betraktaren att avgöra huruvida han är enbart en psykopatisk terrorist eller en romantiserad frihetskämpe. Det är det som gjorde honom så ball i serien. Visserligen var han riktigt ball i filmen också, fast inte på riktigt rätt sätt.
Summa summarum, V var en bra film, men det var inte riktigt V för Vendetta...
P:S Alan Moore hatar allt vad filmatiseringar heter, vissreligen kan det vara hårt att få sina verk våldtagna bortom igenkännlighet, men om han nu blir så jävla sur så bör han inte ens publicera sina serier, utan låsa in dem i ett skåp och bara läsa dem själv (som jag gör med mina verk som jag vill ska vara MINA, och ingen annans). För övrigt påminner karln lite om jultomten faktiskt. D:S