Nekromanti Vad tror vi om Watchmen-filmen? ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Än så länge finns det ganska lite information om det här projektet, men bilderna från deras New York-backlot gav mig instant Watchmen-vibbar. Till och med färgsättningen följer den (med dagens mått) primitiva färgläggningen från tidningarna.

Trist att det är så långt till 2009.

Dimfrost

Special Circumstances
Vi tror att Alan Moore kommer att hata filmen. :gremlaugh:

Näe, det kan säkert bli bra. Inte lika bra som serien men bra mycket mer likt V for Vendetta än The League of Extraordinary Gentlemen, om man säger så.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tvivlar inte en sekund på att de kan få filmen att bli riktigt snygg och se ut ungefär som serien. Jag tvivlar i minst 35 minuter på att de kan klämma in hela historien i en långfilm utan att den tar skada, men jag är beredd att ge dem en chans.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vi tror att Alan Moore kommer att hata filmen.
Jag tror att han som vanligt kommer att hata den - och att han som vanligt kommer att ha rätt. Ärligt talat, Moore-filmatiseringarna hittills har inte varit några jättehöjdare. Se bara på The League.

Watchmen kan bli hur bra som helst - eller hur kass som helst. Jag misstänker tyvärr det senare. Kunde blivit bra om Darren Aronofsky fortsatt vara inkopplad på projektet.

Rising

Vila i frid
Wow, de har fångat estetiken väldigt bra.

Däremot tror jag att man kommer skala bort Rorschacks högerextrema åsikter, att man kommer göra Ozymandias till en typiskt kapitalistisk nidbild till osympatisk skurk och att man kommer göra Nightowl till en häftig hunk istället för den tönt han är i serien. (Ta en titt på Patrick Wilson och avgör själva)

Det tror jag kommer vara min största källa till besvikelse, för det jag gillar med Watchmen är just att man inte riktigt vet vem det är man har sympatier med när man läst ut den.

---

Flera saker hoppas jag dock kan bli bättre än i serien: Hela subhandlingen med piratserier skulle storyn bara tjäna på att slippa, och om vi har riktigt tur så skriver de om Ozymandias' plan så att det blir något mindre krystat än den tjosan-story som Moore drog ut ur sitt arselhål i serien.

Givetvis kommer den gode Alan att hata filmen, men det gör han ju alltid, även när den innehåller vissa element som faktiskt är förbättringar i förhållande till orginalet (såsom i fallet med V för Vendetta, där Alans författande var väldigt opolerat, stundtals löjeväckande och ofta översvulstigt pretentiöst).

Jag hoppas också att de inte kommer skohorna in en massa onödiga actionsekvenser. Watchmens handling är ju mer av en deckare.

Dimfrost

Special Circumstances
det jag gillar med Watchmen är just att man inte riktigt vet vem det är man har sympatier med när man läst ut den.
Jag trodde att det var alldeles uppenbart att det var Ozymandias man hejade på. :gremgrin:

/Dimfrost, superskurk

Organ

Out of time, out of mind
Coolt! Jag visste inte ens att det var en rulle på gång.

Dessvärre blir det nog svårt att tillfredställa seriefansen då sådana är notoriskt kräsna och nästan, får jag ibland intrycket av, sågar seriefilmatiseringar oavsätt.

Jag tror att det kan bli en mycket lyckad film. Däremot är jag övertygad om att det inte kommer att bli en lyckad filmatisering av serien, då den är en så oerhört komplex historia att det är helt omöjligt att helt göra den rättvisa i bara en film. För det krävs en tv-serie med en jäkla massa timslånga avsnitt. Det skulle vara intressant att veta vilka delar av serien de valt att skala bort.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Filmatiseringar (ot)

Moore-filmatiseringarna hittills har inte varit några jättehöjdare. Se bara på The League.
Jag tillhör den minoritet som faktiskt gillar The League. Däremot håller jag med om att det är en kass filmatisering av orginalet. För jag tycker att det är två helt olika saker. Det finns många exempel på filmer som helt misslyckas med att föra över orginalets story/känsla/whatever till det nya mediet men som fortfarande är bra filmer om man bara ser dem för vad de är. Se t.ex. på Kubriks The Shining. Den har nästan inget med Stephen Kings orginalhistoria att göra men är ändå ett mästerverk. Och ibland är detta helt motiverat. För vad många stick-by-the-original-fanatiker glömmer är att film är ett helt annat medium än både romaner och tecknade serier, eller vilken form nu orginalet ursprungligen kom i. De kan helt enkelt inte se att vissa saker som t.ex. funkar i skriven form faller helt platt på film.

/Anders

krank

Givetvis kommer den gode Alan att hata filmen, men det gör han ju alltid, även när den innehåller vissa element som faktiskt är förbättringar i förhållande till orginalet (såsom i fallet med V för Vendetta, där Alans författande var väldigt opolerat, stundtals löjeväckande och ofta översvulstigt pretentiöst).
Problemet med filmatiseringen av V är ju mest att man valde att förvandla den stundtals obehaglige V från en komplicerad karaktär man inte visste om man höll med ellwer ej till nåtslags standardiserad hollywoodesk "frihetskämpe". Och av den anarkistiska agendan syns inte mycket...

krank

Re: Filmatiseringar (ot)

Det finns många exempel på filmer som helt misslyckas med att föra över orginalets story/känsla/whatever till det nya mediet men som fortfarande är bra filmer om man bara ser dem för vad de är.
Såhär tänker jag:

Om man inte kan lyckas med ett mästerverk i stol med The Shining (Kubriks) så kan man väl istället försöka hålla sig till originalet, så kan man som tittare åtminstone få ut nånting.

Exempel på några filmer som gjorde ingetdera, utan bara blev kassa:

The League
X-men 3
Fantastic Four
Daredevil
Elektra

Visst är filmer ett helt annat medium - men det ursäktar inte att man slaktar sönder bra verk för att göra kassa filmer.

Organ

Out of time, out of mind

Om man inte kan lyckas med ett mästerverk i stol med The Shining (Kubriks) så kan man väl istället försöka hålla sig till originalet, så kan man som tittare åtminstone få ut nånting.
Problemet är ju bara att det inte är upphovsmännen som avgör huruvida en film blir ett mästerverk eller ej, det gör tittarna. Dessutom så blir det uppenbart först efteråt. Sedan finns det väl inget som säger att man som tittare inte kan få ut nåt av en film som varken är störtbra eller slaviskt följer ett orginal, eller?

Visst är filmer ett helt annat medium - men det ursäktar inte att man slaktar sönder bra verk för att göra kassa filmer.
Men om man slaktar den för att göra en bra film då? :gremtongue:

Fast jag håller i princip med dig. Det jag ville säga var bara att en film inte per automatik blir kass bara för att man inte följer orginalet, oavsätt hur bra det nu är.

En annan fundering; Kan man göra en bra film på ett kasst orginal? Hur påverkas det av huruvida man följer det kassa orginalet slaviskt eller ej?

/Anders

krank

Problemet är ju bara att det inte är upphovsmännen som avgör huruvida en film blir ett mästerverk eller ej, det gör tittarna.
Jag tänker vara snäll och utgå från att du menade "på individuell basis", inte att filmer som många gillar automatiskt blir ett "mästerverk" sådär i största allmänhet... =)

Fast jag håller i princip med dig. Det jag ville säga var bara att en film inte per automatik blir kass bara för att man inte följer orginalet, oavsätt hur bra det nu är.
Självklart inte. Grejen är den att ju mer man slänger ut från ett älskat original, desto mer riskerar man. Man får s a s stå på egna ben i högre grad - och hur många regissörer känner jag till som jag faktiskt litar såpass mycket på? Inte många. Lynch. Aronofsky. Ööööh... jag kommer inte på fler.

Å andra sidan tycker jag hemskt illa om 90% av all film jag överhuvudtaget kommer i kontakt med också.

En annan fundering; Kan man göra en bra film på ett kasst orginal? Hur påverkas det av huruvida man följer det kassa orginalet slaviskt eller ej?
Resonemanget utgår ju från att det rör sig om älskade, som i bra, original. Jag kommer inte på några exempel på när det hänt, men det har säkerligen gjorts. Mina egna favoriter bland filmatiseringar (Fear and Loathing och Fight Club) följer ju båda originalen åtminstone i stämning och känsla och karaktärer, om än inte ordagrant - samtidigt som det rör sig om mycket bra regissörer som gått lagom mycket ifrån originalet för att materialet ska passa mediet - och som har kompetensen att bära upp just det de själva tillför.

Som jag ser det: Även en dålig regissör kan göra en bra film av ett bra original, om han eller hon följer originalet. En bra regissör kan göra vilket som. Problemet är att det finns för få bra regissörer.

Organ

Out of time, out of mind

Jag tänker vara snäll och utgå från att du menade "på individuell basis", inte att filmer som många gillar automatiskt blir ett "mästerverk" sådär i största allmänhet... =)
Vi får se detta som bevis på att snällhet lönar sig eftersom du tolkade mig helt rätt. :gremgrin:

Även en dålig regissör kan göra en bra film av ett bra original, om han eller hon följer originalet.
Här håller jag inte med dig alls. Det finns mängder med böcker som, oavsätt kvalité, är mer eller mindre omöjliga att filma med minsta hopp om att göra något sevärt utan att sätta kniven i dem.

/Anders

Coffe_Kanon

Swordsman
Min pessimistiska prognos är att det kommer att bli "cheese" av alltihopa. Men jag är villig att ge filmen "the benefit of a doubt", det ska ju tydligen vara Zack Snyder som sitter bakom spakarna, och han lyckades med 300 riktigt bra enligt min mening. Jag är givetvis väl medveten om att det är en betydligt lättare serie att filmatisera än Watchmen. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att Watchmen ens går att filmatisera tillräckligt troget serien, just för att serien är så klippt och skuren för att vara just en serie och inte film eller roman eller tv-spel eller whatever.

Men givetvis ska jag se den iallafall, som sagt "benefit of a doubt". Fast gud nåde skådisen som ska spela Rorschach om han gör ett sopigt jobb. Det är min favoritkaraktär i Watchmen han håller på och tallar på, och gör han fel så trär jag på mig den svarvita bläckplump-masken, trenchcoat och går sedan bärsäkrargång i hollywood. All hail Rorschach!

Liten sidnot om V for Vendetta: Jag såg V och älskade filmen, den var riktigt bra gjord som film, men den höll sig knappast trogen till serien som jag hade läst några år innan. Som många tidigare sagt, V som karaktär ska inte vara en romantiserad frihetskämpe, V ska vara upp till betraktaren att avgöra huruvida han är enbart en psykopatisk terrorist eller en romantiserad frihetskämpe. Det är det som gjorde honom så ball i serien. Visserligen var han riktigt ball i filmen också, fast inte på riktigt rätt sätt.

Summa summarum, V var en bra film, men det var inte riktigt V för Vendetta...

P:S Alan Moore hatar allt vad filmatiseringar heter, vissreligen kan det vara hårt att få sina verk våldtagna bortom igenkännlighet, men om han nu blir så jävla sur så bör han inte ens publicera sina serier, utan låsa in dem i ett skåp och bara läsa dem själv (som jag gör med mina verk som jag vill ska vara MINA, och ingen annans). För övrigt påminner karln lite om jultomten faktiskt. D:S

Rising

Vila i frid
Problemet med filmatiseringen av V är ju mest att man valde att förvandla den stundtals obehaglige V från en komplicerad karaktär man inte visste om man höll med ellwer ej till nåtslags standardiserad hollywoodesk "frihetskämpe"
Ja, i filmen är V en libertariansk propagandafigur.

Men jag tror nästan att jag gillar det. Jag menar; filmen målar upp en värld där alla åsikter är styrda och reglerade, och där massmedia sysslar med hjärntvättskampanjer via munchaussennyheter. Filmen fördömer konservativa just för att de ser världen i svart och vitt, och för att de förvridit samhället så att "annorlunda" blev synonymt med "farlig".

Vi får alltså se en ren propagandafilm som fördömer motståndare för att deras ideologi i sig skulle kräva propaganda för att hålla...

Jag gillar den knorren. Det är på många sätt en intressantare aproach än den som Alan Moore valde, och jag tycker det leder till en mer sammanhängande och fokuserad berättelse.

Däremot har jag förstås inga illusioner om att detta skulle vara ett medvetet val från manusförfattarna.

krank

Vi får se detta som bevis på att snällhet lönar sig eftersom du tolkade mig helt rätt.
Om man är mycket stark måste man också vara mycket snäll... =)

Här håller jag inte med dig alls. Det finns mängder med böcker som, oavsätt kvalité, är mer eller mindre omöjliga att filma med minsta hopp om att göra något sevärt utan att sätta kniven i dem.
Det finns det säkert - men jag tror att dessa böcker inte blir bra filmatiseringar med mindre än en helt lysande regissör och även manusförfattare.

Ett exempel är The Naked Lunch. Boken hölls ju för "ofilmbar" i ganska många år, men Cronenberg, som ju är en av de där regissörerna jag anser vara snäppet bättre än alla andra, lyckades göra en film som fungerade som film - trots att, och kanske på grund av att han gick ifrån originalet.

Det är det jag snackar om - The Naked Lunch hade blivit BAJS med en sämre regissör, eftersom man där i princip MÅSTE gå ifrån boken. Och när man går ifrån originalet behöver man vara sjujävla bra.

krank

Ja, i filmen är V en libertariansk propagandafigur.

Men jag tror nästan att jag gillar det. Jag menar; filmen målar upp en värld där alla åsikter är styrda och reglerade, och där massmedia sysslar med hjärntvättskampanjer via munchaussennyheter. Filmen fördömer konservativa just för att de ser världen i svart och vitt, och för att de förvridit samhället så att "annorlunda" blev synonymt med "farlig".

Vi får alltså se en ren propagandafilm som fördömer motståndare för att deras ideologi i sig skulle kräva propaganda för att hålla...

Jag gillar den knorren. Det är på många sätt en intressantare aproach än den som Alan Moore valde, och jag tycker det leder till en mer sammanhängande och fokuserad berättelse.
Problemet är ju att filmen blir så utpräglat amerikansk - de enda två åsikter som verkar existera är den urvattnade liberalism Demosarna står för, och den utpräglade Konservatism deras moptståndare står för.

Originalet kändes mer trovärdig, med sitt Thatcherinspirerade england och den anarkistiske nästan-men-kanske-inte-hjälten V. Karaktären hade mer djup och var mer intressant i serien. Filmen blir långt mindre än det politiska sprängstoff den skulle kunnat bli, även om den visst hade en viss sprängkraft ändå. Filmen kunde ha gjort i stort sett alla upprörda istället för att bli en feelgoodfilm för liberaler.

Eksem

Champion

"Kan man göra en bra film på ett kasst orginal?"

Om man heter Starbreeze kan man i alla fall göra bra datorspel på kassa orginal.

Troberg

Sinister eater

Ett exempel är The Naked Lunch. Boken hölls ju för "ofilmbar" i ganska många år, men Cronenberg, som ju är en av de där regissörerna jag anser vara snäppet bättre än alla andra, lyckades göra en film som fungerade som film - trots att, och kanske på grund av att han gick ifrån originalet.

Det är det jag snackar om - The Naked Lunch hade blivit BAJS med en sämre regissör, eftersom man där i princip MÅSTE gå ifrån boken. Och när man går ifrån originalet behöver man vara sjujävla bra.
Instämmer helt. Nu börjar iofs Cronenberg få rutin på det, har ju i princip gjort samma film rätt många gånger nu (Videodrome, The Naked Lunch, eXistenZ, Spider). Too bad att det inte blev som det var tänkt med Total Recall, där Cronenberg från början var tänkt som regissör, då hade den kunnat bli en sevärd film.