Simon
Swashbuckler
Nej nej nej
När du nu flörtar med det antika så vill du väl inte släppa en godbit som ai-diftongen heller? Inte minst som du (väl?) vill att titeln ska associeras till de två första betydelserna som du anger (gudomlig kraft respektive gudomlig varelse). Och jag uppfattar den tredje betydelsen (ond ande --> demon) som något senare, och alltså inte med samma antika vibbar. Jag menar, Sokrates/Platon använder ordet daimonion för att beteckna den gudomliga gnistan i alla människor i skiftet fyra- till trehundratalet.
Om du vill ändra dai till de så kommer associationerna mycket mera gå till di onde, och då kan du nästan lika gärna byta ut titeln mot "Demon" och skippa diminutivändelsen.
Självklart är det här en smaksak, bara så att ingen tror att jag menar att jag har rätt eller så!
/Simon
När du nu flörtar med det antika så vill du väl inte släppa en godbit som ai-diftongen heller? Inte minst som du (väl?) vill att titeln ska associeras till de två första betydelserna som du anger (gudomlig kraft respektive gudomlig varelse). Och jag uppfattar den tredje betydelsen (ond ande --> demon) som något senare, och alltså inte med samma antika vibbar. Jag menar, Sokrates/Platon använder ordet daimonion för att beteckna den gudomliga gnistan i alla människor i skiftet fyra- till trehundratalet.
Om du vill ändra dai till de så kommer associationerna mycket mera gå till di onde, och då kan du nästan lika gärna byta ut titeln mot "Demon" och skippa diminutivändelsen.
Självklart är det här en smaksak, bara så att ingen tror att jag menar att jag har rätt eller så!
/Simon