w176 said:
Vad vill man både som konsument och som makare har av en illustratör i ett rollspel?
Dels talar jaf om bildtekniskt, ska man arbeta i gråskala eller svartvitt. Traditionellt eller digitalt, m.m.
Dels talar jag om administativt. Liksom leveranstider, priser osv.
Det beror iof helt på projektet, illustatören i fråga och sådant som är svårt att generalisera.
Jag förutsätter dock inte att illustratören tvunget ska kunna hantera både traditionellt och digitalt tecknande. Det är en klar fördel om denne kan det, och fet respekt till de illustratörer som fixar alltifrån oljemålningar till PS-kollage.
Men det finns många tecknare idag, speciellt unga, som bara tecknar digitalt. Därav kan man inte förutsätta eller kräva att en illustratör fixar både och. Och sedan så är det ju sällan man finner en illustratör som hanterar alla stilar och medier - jag skulle kort sagt välja illustratören utifrån den teknik liksom den stil jag vill ha.
Det är inte heller alla som jobbar med både svartvitt och färg. Så tja, jag förväntar mig väl att illustratören kan hantera både och något så när, men det finns ju inga garantier för att denne är lika bra med färg som svartvitt, eller tvärtom. Återigen styr mitt val av teknik och stil vilken illustratör jag kontaktar. Vill jag ha svartvitt tittar jag ju efter en illustratör som är duktig på det.
När det gäller det administrativa så är ju kommunikation A och O. Så kommunikation är oerhört viktigt. Sedan så tycker jag att man ska kunna komma överens om en något så när fast prisuppskattning. Som andra sagt så är det ju informativt att känna till timpenningen - men då kan man ju få betala hur mycket som helst om man inte aktar sig. Jag tycker därför att illustratören ska kunna uppskatta sin arbetstid så att man preliminärt kan sätta ett ungefärligt pris.
Sedan tycker jag att deadline ska hållas i den absoluta mån som går. Kan man inte hålla deadline så är det kommunikation som gäller återigen - jag vill att illustratören hör av sig i god tid, är ärlig och talar om att verket blir försenat.
Priserna i sig är en svår sak att diskutera. Det handlar ju om saker som t.ex. hur omfattande är jobbet, hur mycket brukar illustratören ta betalt för den sortens jobb, hur känd är han/hon, lever han/hon på detta? Osv. Vi har materialfrågor också - hur mycket material går åt, och vad kostar det materialet?
Med andra ord så kan ju verket vara alltifrån gratis till snordyrt beroende på vad man vill ha och vilken plånbok man har. Illustratörens famous-rate spelar också in (eftersom ett kant namn blir en del av marknadsföringen). Också vilken typ av rättigheter man faktiskt betalar för: betalar jag bara för att publicera bilden en gång, upprepade gånger i ett verk, eller för alla rättigheterna så att jag kan använda bilden till vad jag vill och hur mycket jag vill? ... Kommersiella eller ickekommersiella syften?
Nå - mer exakt kan jag nog tyvärr inte vara. Detta är förövrigt också vad jag som illustratör skulle ta i beaktande och luta mig mot om jag skulle illustrera för ersättning. Speciellt det här med vilka syften bilden har och vem som betalar. Ska bilden användas kommersiellt, på ett brett sätt, av någon som kan betala för sig så tar jag mer betalt än om en snubbe vill ha ett par bilder i sitt PDF-rollspel.