Nekromanti Vad vill man ha av en illustratör?

w176

Förlorad dotter
Vad vill man både som konsument och som makare har av en illustratör i ett rollspel?

Dels talar jaf om bildtekniskt, ska man arbeta i gråskala eller svartvitt. Traditionellt eller digitalt, m.m.

Dels talar jag om administativt. Liksom leveranstider, priser osv.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad JAG vill ha:

- Kvalitet (duh)
- Hålla överenskomna deadlines, eller vara ute i god tid med att skjuta fram dem.
- Komunikation. Gärna skisser efter vägen, att man diskuterar riktningar etc.
- Ödmjukhet. Att kunna acceptera om jag säger att någon detalj inte funkar för min vision eller så.
- Kreativitet. Att kunna få en ganska vag beskrivning och kunna måla ut och hitta på själv.

Jag föredrar nog digitalt för det mesta, men så länge jag kan få bilderna i digitalt högupplöst format kvittar det.

Till vissa projekt funkar gråskala bättre. I andra färg. Jag har inga alls problem med att vissa fokuserat på det ena eller det andra.

Prismässigt har jag vant mig vid att betala mellan 250:- och 1500:- beroende på komplexitet och storlek; som mest har jag betalat 2500:- (och det för en bild jag inte ens fick CC-licensiera, och till ett spel som dessutom ligger på is just nu). Normalpris 500:- för helsida med posande person i helfigur, (oftast) utan bakgrund. 750-1000 för bild med halvdetaljerad bakgrund också. Så det är väl nånstans där jag förväntar mig att en illustratör lägger sig.

Telash

Swordsman
Om jag ska ta en relativt orealistisk men utopisk önskan:

1. Tydlig offert. Flera illustratörer jag har tagit kontakt med har enbart låtit mig veta deras timlön... det är helt ointressant för mig att veta timlön om jag inte samtidigt vet exakt hur snabbt bilderna kommer skapas, något som inte ens illstratören kan veta.
Så tydliga priser, ex 5 bilder på vapen/speedpaintings = 1000 spänn eller så.

2. Det krank sa.

krank

Telash said:
1. Tydlig offert. Flera illustratörer jag har tagit kontakt med har enbart låtit mig veta deras timlön... det är helt ointressant för mig att veta timlön om jag inte samtidigt vet exakt hur snabbt bilderna kommer skapas, något som inte ens illstratören kan veta.
Så tydliga priser, ex 5 bilder på vapen/speedpaintings = 1000 spänn eller så.
Seconded. Jag undrar varför illustratörer tror att det här är OK? Är det industristandard? Om så, varför är det inte industristandard att tala om hur lång tid saker tar?

Per Folmer t.ex gav mig visserligen timmar, men kunde ganska raskt följa upp med exempel på hur nåt han gjort på olika lång tid såg ut. Så jag fick riktmärken, och kunde säga "OK, det som tog en timme är gott nog för mig; så jag kan tänka mig pröjsa si och så mycket".

En annan grej jag uppskattar är möjligheten att diskutera tidpunkt / uppdelning av betalning. Som amatör är det inte alltid man har pengarna omedelbart tillgängliga; då uppskattas det att man kan betala efter en plan.

krank

En sak till:

- I min utopivärld kan alla illustratörer tänka sig att sälja bilder till mig och acceptera att de sedan blir CC-BY-licensierade. Dvs att bilderna kan användas fritt av vem som helst så länge upphovsman anges på ett sådant sätt att denne inte uppfattas som att den har med det nya projektet att göra. Jag betalar gärna extra om det ska vara så, men jag vill ha CC-BY.

Arfert

Facit
Jag skull ALDRIG köpa illustrationer mot löpande räkning. I sen riktiga världen har alla illustratörer fasta priser om man ber om det. Alltså komma med riktiga offerter. Hur skulle det annars se ut? Och jag struntar i hur länge det tar att göra en bild, bara jag blir nöjd med resultatet.

krank

Arfert said:
Jag skull ALDRIG köpa illustrationer mot löpande räkning. I sen riktiga världen har alla illustratörer fasta priser om man ber om det. Alltså komma med riktiga offerter. Hur skulle det annars se ut? Och jag struntar i hur länge det tar att göra en bild, bara jag blir nöjd med resultatet.
Låter rimligt, det var ungefär det där jag tänkte mig.

Nånstans måste illustratören kunna göra en uppskattning baserat på önskad komplexitet, vana, etc. Jag betalar gärna extra om det handlar om att en illustratör gör nåt den är ovan vid men som blir bra (=kan sägas på förhand; "+200:- för att jag nog kommer behöva meckla lite mer). Jag betalar däremot inte för klantighet ("ojdå, jag fick visst göra om den här bilden fem gånger, så det blir priset x5 eftersom vi kör timlön"...

Arfert

Facit
När jag gjorde illustrationer gav jag ett pris som byggde på den tid jag uppskattade att den skulle ta och var bilden ska användas. Normalt är det bilder som ska friköpas av kunden för fri användning.

Skulle jag sen behöva mer tid (och inga andra förusättningar ändrata) så får jag ta den smällen. Och vise versa. Om jag är snabbare är det min vinst.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Saker jag tycker är viktigt:
* Hålla deadlines (och om det skulle skita sig ändå, säg till och kom med en ny tidpunkt då det kan bli klart.)
* Löpande kommunikation med skisser och progress är viktigt, för att stämma av att vi är överrens om hur saker skall se ut.
* Svart-vitt är lättare att få snyggt om man trycker hos Lulu, gråskalor kan bli både åt ena och åt andra hållet beroende på deras humör för dagen.
* Ett pris jag kan betala. För min egen del är det budgeten som sätter begränsningarna, om jag säger att att jag vill ha X och kan betala Y, och det inte är görbart är jag intresserad av vad jag skulle behöva betala för X, och vad jag kan få för Y.
* Digitala bilder som jag kan använda direkt är bra. Jag har inte kompetensen att städa upp dem för tryck själv.

Smrtihara

Warrior
Men.. Man måste ju självklart ge en vettig offert! Det skulle aldrig falla mig in att bara ge timlön. Kanske ville illustratören inte ha jobbet.

Anyway. För att svara på huvudfrågan i tråden:

God kommunikation är det viktigaste. I övrigt ska illustratören givetvis arbeta professionellt.

Recca

Femme Fatale
Jag tycker det är trevligt när det är samma teknik i bilderna. Eller om det som mest skiljer sig så att det är två olika tekniker eller tecknare. Det är jobbigt när framsidan är vacker och första bilden innanför är den fulaste streckgubben genom tiderna.

Nu läser jag t.ex. London by Night och där finns det vid varje nytt kapitel en väldigt fin bild som jag kan titta på länge. Men sen så kommer man till karaktärsporträtten och då är det ett helt annat rollspel. Det värsta är att alla ansikten har över medel i appearance om man tittar till stats och sånt men tittar man på bilden så vet jag inte vad.. Är det Karl Alfred eller Långben de försöker avbilda??

Kvalité genomgående gärna. :gremsmile:

krank

Recca said:
Jag tycker det är trevligt när det är samma teknik i bilderna. Eller om det som mest skiljer sig så att det är två olika tekniker eller tecknare. Det är jobbigt när framsidan är vacker och första bilden innanför är den fulaste streckgubben genom tiderna.
Fast brukar inte det bero på att det är helt olika illustratörer, snarare än att en illustratör har ojämn kvalitet?

KamiFisk

Hero
Jag hade väll tänk komma till ett läge där jag kan ta beställningsjob i framtiden.

Min plan var att ha fasta priser baserade på tid och komplexsitet, samt som Afert säger om bilden skall köpas loss. Sen är alltid kommunikation mellan parterna bra.

Telash

Swordsman
jag vill ha CC-BY.
Att sälja med rättigheterna verkar bli mer och mer praxis i branchen. Fler illustratörer verkar fatta att det inte är försvarbart att ta betalt flera gånger för bilderna.
Själv köper jag aldrig annat än fullständiga ekonomiska rättigheter, oavsett hur billiga de är.
Som jag ser det får illustratören välja, antingen fast lön eller provision på vinst. Man kan inte både äta kakan och.. ja, ni fattar.

krank

Telash said:
Fler illustratörer verkar fatta att det inte är försvarbart att ta betalt flera gånger för bilderna.
Iaf bland rollspelsillustratörer...

De gånger jag stött på att man inte velat släppa fullständiga rättigheter så har det varit illustratörer som inte riktigt verkar ha någon koll varken på de egna rättigheterna eller vilka varianter eller möjligheter som finns. Man vill hålla tag i alla rättigheter man kan så länge man kan. Någon pratade om att det "skulle vara dyrare" att släppa fullständiga rättigheter, men ville vid förfrågan inte specifiera hur mycket dyrare.

Det är nog också ett önskemål. Jag ser gärna illustratörer som åtminstone har LITE koll på hur det här med immaterialrätt funkar. Vilka lagar som gäller. Är det ett jobbigt och dumt önskemål?

Smrtihara

Warrior
Jag måste fråga: Vad är det för illustratörer ni stöter på? Är denna oprofessionalitet verkligen vanligt bland rollspelsillustratörer, eller råkar det bara vara ett par enstaka filurer som utmärkt sig för er?

solvebring

Superhero
w176 said:
Vad vill man både som konsument och som makare har av en illustratör i ett rollspel?

Dels talar jaf om bildtekniskt, ska man arbeta i gråskala eller svartvitt. Traditionellt eller digitalt, m.m.

Dels talar jag om administativt. Liksom leveranstider, priser osv.
Det beror iof helt på projektet, illustatören i fråga och sådant som är svårt att generalisera.

Jag förutsätter dock inte att illustratören tvunget ska kunna hantera både traditionellt och digitalt tecknande. Det är en klar fördel om denne kan det, och fet respekt till de illustratörer som fixar alltifrån oljemålningar till PS-kollage.

Men det finns många tecknare idag, speciellt unga, som bara tecknar digitalt. Därav kan man inte förutsätta eller kräva att en illustratör fixar både och. Och sedan så är det ju sällan man finner en illustratör som hanterar alla stilar och medier - jag skulle kort sagt välja illustratören utifrån den teknik liksom den stil jag vill ha.

Det är inte heller alla som jobbar med både svartvitt och färg. Så tja, jag förväntar mig väl att illustratören kan hantera både och något så när, men det finns ju inga garantier för att denne är lika bra med färg som svartvitt, eller tvärtom. Återigen styr mitt val av teknik och stil vilken illustratör jag kontaktar. Vill jag ha svartvitt tittar jag ju efter en illustratör som är duktig på det.

När det gäller det administrativa så är ju kommunikation A och O. Så kommunikation är oerhört viktigt. Sedan så tycker jag att man ska kunna komma överens om en något så när fast prisuppskattning. Som andra sagt så är det ju informativt att känna till timpenningen - men då kan man ju få betala hur mycket som helst om man inte aktar sig. Jag tycker därför att illustratören ska kunna uppskatta sin arbetstid så att man preliminärt kan sätta ett ungefärligt pris.

Sedan tycker jag att deadline ska hållas i den absoluta mån som går. Kan man inte hålla deadline så är det kommunikation som gäller återigen - jag vill att illustratören hör av sig i god tid, är ärlig och talar om att verket blir försenat.

Priserna i sig är en svår sak att diskutera. Det handlar ju om saker som t.ex. hur omfattande är jobbet, hur mycket brukar illustratören ta betalt för den sortens jobb, hur känd är han/hon, lever han/hon på detta? Osv. Vi har materialfrågor också - hur mycket material går åt, och vad kostar det materialet?
Med andra ord så kan ju verket vara alltifrån gratis till snordyrt beroende på vad man vill ha och vilken plånbok man har. Illustratörens famous-rate spelar också in (eftersom ett kant namn blir en del av marknadsföringen). Också vilken typ av rättigheter man faktiskt betalar för: betalar jag bara för att publicera bilden en gång, upprepade gånger i ett verk, eller för alla rättigheterna så att jag kan använda bilden till vad jag vill och hur mycket jag vill? ... Kommersiella eller ickekommersiella syften?

Nå - mer exakt kan jag nog tyvärr inte vara. Detta är förövrigt också vad jag som illustratör skulle ta i beaktande och luta mig mot om jag skulle illustrera för ersättning. Speciellt det här med vilka syften bilden har och vem som betalar. Ska bilden användas kommersiellt, på ett brett sätt, av någon som kan betala för sig så tar jag mer betalt än om en snubbe vill ha ett par bilder i sitt PDF-rollspel.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Jag ser gärna illustratörer som åtminstone har LITE koll på hur det här med immaterialrätt funkar. Vilka lagar som gäller. Är det ett jobbigt och dumt önskemål?
Nej det är verkligen inte ett dumt önskemål. Jag kan ta jämförelsen med programmering, där är det arbetsgivaren som äger copyrighten på koden som standard (detta gäller även vid konsultuppdrag och är så belagt att man måste förhandla bort den rättigheten för att undvika den).

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Fast brukar inte det bero på att det är helt olika illustratörer, snarare än att en illustratör har ojämn kvalitet?
Men jag skrev ju det. Max två olika tekniker eller tecknare. Hallå. :gremtongue:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Recca said:
krank said:
Recca said:
Men jag skrev ju det. Max två olika tekniker eller tecknare. Hallå. :gremtongue:
Eller en duktig Art director? :gremwink: