Orcher och Klingoner
Hmmm en värld utan dvärgar är ingen värld... å låt mig gissa... du gillar Chronopia va??
Hmm... nej. Som jag skrev, typ i det inlägg du svarade på. Oh well...
Vad gäller dvärgar har vi väl bara litet olika åsikter. Jag tycker dvärgar är tråkiga och ersätter dem gärna med vättar och ankor
Orcher ÄR onda... har alltid varit... fast du kanske föredrar troll som heter snösippa eller vackertass???? Näää Fy fan... å visst går det spela svartfolk!!... Spelade det i Drakar och Demoner.. -91:an... Faaaaaaaan vad det rokkade... har inte haft så kul på länge... IMHO Onda svartfolk.. fast vem säger att det inte finns goda! (Undantagen bekräftar regeln!!!)
Man skulle kunna tänka sig att det finns saker som inte enkelt går att klassificera som Onda eller Goda. Det åsido borde det kunna vara kul att ha gråzoner även i en värld där ondska och godhet är påtagliga begrepp. Sauron i Tolkiens böcker (som verkar vara så viktiga för dig) har t.ex ett antal sydlänska allierade (Haradrim m.fl). Dessa är människor och tillhör därför inte någon "Ond ras" (i Tolkiens ögon), snarare är de manipulerade till att stödja fel sida. Är dessa Onda? Skall man jaga reda på varje litet spädbarn av det folket och döda det? Nej, knappast.
För att inte tala om Gollum. En typiskt ond varelse som de flesta rollspelare skulle dödat utan en andra tanke... ändå räddade han världen.
Vidare, om att spela Orcher. Det klart att man kan spela orcher oavsett hur de framställs men det är ruskigt svårt att motivera att ha en Orch, en Dvärg och en Alv i samma spelgrupp om dessa arter ligger i konstant krig. Jag förstår att vissa gillar detta fenomen men jag personligen skulle vilja kunna starta en kampanj och säga: "dessa är de kända intelligenta arterna, spela vilken du vill", inte "vill ni vara Onda eller Goda?".
Det är tråkigt att slakta orcher bara för att de lever och är av en Ond art. Jfr Star Trek. I orginalserien är Klingoner Onda, fiender osv. I filmerna sluter man fred med dem och i Next generation är de allierade, Goda varelser och inte så litet coola. Borg är nu den stora fienden (och Onda, behöver jag säga det?). Osv...
Detsamma skulle kunna ske med orcher. Man skulle kunna sluta fred med dem, integrera dem i samhället och få en rolig värld.
Oh well, det är som sagt mina högst personliga åsikter.