Nekromanti Vad vill vi egentligen se i den nya världen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Hängivna

Personligen så älskar jag De Hängivna - särskilt skoj blir det om man vinklar det som om de är de "good guys" och alla Kaleb-dyrkar är de onda egentligen /images/icons/smile.gif

Personligen så kör jkag inte de Hängivna som standaronsingar, för vad vore det för roligt? Är det just det som stör dig, månntro?

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Fast vill vi inte ha något nytt? Varför skulel vi vill ha ytterligare en värld enligt dessa mallar? Vi kan ju i sådant fall fortsätta spela i EReb och Midgård...

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Sir Foilan

Hero
Realism?

"Även om discworld knappast är ett under av realism ser jag just den biten som riktigt trovärdig."

Det var inte längesedan jag såg dig säga att trovärdighet och realism inte var något att eftersträva. /images/icons/wink.gif
Eller vad det när det gällde magi?

"Ankor är ett måste. De har så underbar attityd och är dessutom en kär DoD-tradition"

Är helt med på din linje. Ankor är skettuffa! /images/icons/cool.gif

Annars kan jag säga att highfantasy inte spelar på min luta. Men, tja... DoD är rätt kul...

/Sir Foilan

...make your way to the Friendly Arm Inn. There you will meet...

/images/icons/cool.gif

hatten

Swashbuckler
Re: Orcher som värdefulla samhällsmedborgare

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>JAG SÄGER BARA EN SAK iNGEN DJÄVLA NYSKAPANDE FANTASY TRADITION SKALL DET VARA

"Ändamålet helgar medlen"<p><hr></blockquote><p>Definiera traditionel fantasy...

Tolkien ?
Gamla nordiska myter ?
Usa skit ? ( jag gillar USA skit själv men ibland blir det lite VÄL MYCKET )
???

Archer

Swashbuckler
Tja, så länge världen är helt ny och inte inarbetar delar av tidigare världar till den så är det ganska trevligt. Människor, alver, dvärgar, orcher är väl dock ganska standard att ha med. Inget överflöd av monster eller monster som är fullständigt orealistiska och tråkiga (hyggelmonster till exempel, eller femtio elva versioner av drakar).
Det allra viktigaste är dock att det har en stämmning som man kan hålla fast vid och som är ständigt närvarande. Detaljer i världen är mindre viktiga än en överhängande stämning och stort utryme att utveckla sina egna stil på spelandet i världen. Vill man ha high fantasy så ska det vara möjligt, vill man ha low fantasy så ska det vara möjligt, vill man ha dark fantasy så bör även det kunna få plats i världen. Stor flexibilitet och stämning istället för mängder av fakta om exakt hur många skomakare det finns i en viss stad och dylikt.

/Johan

Azagthoth

Myrmidon
Re: Mysig fantasy med mycket icke-människor

Allt enligt Tolkien ja. Men vem säger att Tolkien skall vara basen för all fantasy?

/Azagthoth

Vindhand

Myrmidon
Re: Realism?

Det var inte längesedan jag såg dig säga att trovärdighet och realism inte var något att eftersträva.

Trovärdighet bra, realism dåligt (ibland)... men låt oss inte starta den diskussionen igen...

Vindhand

Myrmidon
Varför en ny värld isåfall?

Om man inte vill skapa något nytt är det väl praktiskare att ta en existerande spelvärld och använda den?

Jag tror att man kan ha rätt kul med fantasy om man vågar bryta mot en del genrekonventioner där det behövs. Med det är inte sagt att annorlunda är bättre men det _kan_ vara det :)

Vindhand

Myrmidon
Varför de skall samexistera.

Alver undviker människor i största möjliga grad och handlar väl lite med dem i vissa fall (se Bilbo) orcher anfaller människor men tenderar försöka hålla sig borta från de större rikena och städerna och strategiska platser såvida de inte är tillräckligt många för att ockupera och försvara området utan några större besvär kortsagt orcher undviker truppkoncentrationer och större samhäleln

Jupp. Det fungerar bra i hans böcker men hur kul är det att spela en alv som "lever tillbakadraget i skogarna" eller en orch som inte kan interagera med människor alls på ett ickevåldsamt sätt?

Dessutom gör man både alver och orcher till tvådimensionella tråkiga varelser på detta vis. Hur många alver lär man känna i tolkiens böcker? De bara fjollar omkring och är ljusa, glada och bra på allting.
Hur många Orcher har en egen personlighet? De utgör bara stor ond svart massa. Kanske imponerande i en bok men trist som fan i ett rollspel.

Hunden

Veteran
Klassiska fantasy äventyr? Nej tack!

Klassiska fantasy äventyr vill vi verkligen ha sadan? När man börjar prata klassiska ävntyr tänker jag på Spindelkonungnes pyramid, dimös hemliget samt tvilling bergen. Såna äventyer kan jag vara utan! Termen klassiska fantasy äventyr får mig att tänka ändlösa grottor, korridorer, orimliga monster på orimliga platser samt ändlösa strider utan början och slut. Hack and Slash eller koboldism.

Hunden

Veteran
Varför inte en svensk motsvarighet till Talislant, eller Glorantha. En unik värld så som Tekumel eller Jorune det skulle vara något! Någonting nytt, något som inte följer dom gammla mallarna som redan finns utstakade.Vaför inte förlagt till en slags romartid eller sen renessans med krutvapen och kanoner. Vad som helst bara det inte är som det har varit. Kicka alverna, dvärgarna samt orcherna. De behövs inte för att göra ett bra spel! Skulle det inte vara kul om dom gjorde något nytt i stället för att bli en av dessa otaliga standard fantasy världar. Nordisk sagostämning eller inte i slut ändan blir det inget annat än standard fantasy med gulli gull varelser i skogen.

Malakhai

Veteran
De Hängivna

Hmmm enligt mig... hade inte de hängivna funnits i Chronopia så hade det inte varit värt att spela... (spelar helst hängiven)

Malakhai
Döden är bara början

Malakhai

Veteran
Re: Orcher som värdefulla samhällsmedborgare

Hmmm en värld utan dvärgar är ingen värld... å låt mig gissa... du gillar Chronopia va?? Orcher ÄR onda... har alltid varit... fast du kanske föredrar troll som heter snösippa eller vackertass???? Näää Fy fan... å visst går det spela svartfolk!!... Spelade det i Drakar och Demoner.. -91:an... Faaaaaaaan vad det rokkade... har inte haft så kul på länge... IMHO Onda svartfolk.. fast vem säger att det inte finns goda! (Undantagen bekräftar regeln!!!)

Malakhai
Döden är bara början

Vindhand

Myrmidon
Orcher och Klingoner

Hmmm en värld utan dvärgar är ingen värld... å låt mig gissa... du gillar Chronopia va??

Hmm... nej. Som jag skrev, typ i det inlägg du svarade på. Oh well...

Vad gäller dvärgar har vi väl bara litet olika åsikter. Jag tycker dvärgar är tråkiga och ersätter dem gärna med vättar och ankor :)

Orcher ÄR onda... har alltid varit... fast du kanske föredrar troll som heter snösippa eller vackertass???? Näää Fy fan... å visst går det spela svartfolk!!... Spelade det i Drakar och Demoner.. -91:an... Faaaaaaaan vad det rokkade... har inte haft så kul på länge... IMHO Onda svartfolk.. fast vem säger att det inte finns goda! (Undantagen bekräftar regeln!!!)

Man skulle kunna tänka sig att det finns saker som inte enkelt går att klassificera som Onda eller Goda. Det åsido borde det kunna vara kul att ha gråzoner även i en värld där ondska och godhet är påtagliga begrepp. Sauron i Tolkiens böcker (som verkar vara så viktiga för dig) har t.ex ett antal sydlänska allierade (Haradrim m.fl). Dessa är människor och tillhör därför inte någon "Ond ras" (i Tolkiens ögon), snarare är de manipulerade till att stödja fel sida. Är dessa Onda? Skall man jaga reda på varje litet spädbarn av det folket och döda det? Nej, knappast.

För att inte tala om Gollum. En typiskt ond varelse som de flesta rollspelare skulle dödat utan en andra tanke... ändå räddade han världen.

Vidare, om att spela Orcher. Det klart att man kan spela orcher oavsett hur de framställs men det är ruskigt svårt att motivera att ha en Orch, en Dvärg och en Alv i samma spelgrupp om dessa arter ligger i konstant krig. Jag förstår att vissa gillar detta fenomen men jag personligen skulle vilja kunna starta en kampanj och säga: "dessa är de kända intelligenta arterna, spela vilken du vill", inte "vill ni vara Onda eller Goda?".

Det är tråkigt att slakta orcher bara för att de lever och är av en Ond art. Jfr Star Trek. I orginalserien är Klingoner Onda, fiender osv. I filmerna sluter man fred med dem och i Next generation är de allierade, Goda varelser och inte så litet coola. Borg är nu den stora fienden (och Onda, behöver jag säga det?). Osv...
Detsamma skulle kunna ske med orcher. Man skulle kunna sluta fred med dem, integrera dem i samhället och få en rolig värld.

Oh well, det är som sagt mina högst personliga åsikter.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Klassiska fantasy äventyr? Nej tack!

Jag hävdar fortfarande att de här äventyren är blande de bättre !! Om inte annat så har det ett kultvärde som inte är av denna värld.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Lord of Empire

Warrior
Jag föredrar i DoD allra mest den feudaliska sidan, och de onda och goda aspekterna. En lite mystisk high-fantasy värld vore helt klart att föredra, där det är lätt att hitta äventyrsuppslag utan att peta för mycket. Och så får det gärna vara lite löst beskrivet också, så att man slipper vänta på massa bakgrundsmoduler som senare ska komma ut.
Stora alvskogar och dvärgaboningar... Ja tack! Men lite mer orginellt än det gamla vanliga. Tolkien men ändå inte så att säga.

/Erik, vill spela riktig high-fantasy!

Sodivra

Champion
Japp.

Klart orcher skall vara integrerade i samhället! (Men vissa stammar är ju fortfarande rätt ogästvänliga...)
Jämför med amerikanska filmer: Ryssarna kan
1) Bo i stan med dom och vara kompisar (Med undantag)
2) Vara terrorister

Gör likadant med orcherna!!!!

Lord of Empire

Warrior
Såklart hängivna ska vara med! De är ju utmärkta att använda som de mystiska som arbetar i bakgrunden, eller de som terroriserar befolkningen och startar krig mot kungen. Men man vill inte ha några såna där implantat som gör krigarna övermäktiga. Ush och fy!

/Erik

Sodivra

Champion
Och föresten: Ankor och Ulvmän OWNZ!

Hehe i min värld (Som e på gång...) så har jag en oändlig stäpp i öster, bara för att ulvmännen ska få någonstans att bo! Och ankorna regerar! Dom är nog den ras som är mest likna människor... Hur brukar ni spela ankor? Tyvärr så har dom (HITILLS!) bara varit Arne-Ankor i min spelgrupp.

Och råttmän måste man ha med! (Tycker jag efter att ha börjat samla skaven till warhammer...) Och kattman var min första rollperson. Fast jag är inte lika sugen på dom längre..