Nekromanti Vad vill vi egentligen se i den nya världen?

Vindhand

Myrmidon
Ankor

Mina (spelade) ankor brukar vara modiga krigare med en terriers temperament och stort behov av att hävda sig. Det var dock länge sedan nu... Många spelledare jag har haft har haft den tråkiga och enformiga "alla spelar människor" attityden.
/images/icons/frown.gif

I min senaste spelvärld hade ankorna kontrollen över all interkontinental handel så där var de mera flexibla till sin personlighet. Alltifrån hederliga handelsmän till lömska pirater...

Ankor är kul :)

Dizzy

Veteran
Jag vill se mindre av fjanterier såsom ankor och råttmän. Det är stämningsdödande och rent ut sagt irriterande.

En död anka är en bra anka.

Johan K

Gammal & dryg
Jippi !!

Håller helt med dig !! Tänk va´roligt att det är någon mer än jag som gillar ankor !!
De är bland de coolaste som man kan spela, förutom dvärgar då... /images/icons/wink.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Vindhand

Myrmidon
Whee, Ankor :)

Håller helt och hållet med. Iofs var det rätt få av de humanoida arterna som hade någon egen kultur i ereb så ankor var ju inte särskilt missgynnade.

Great goblin

Veteran
Re: De Hängivna

Väl talat! problemet är att vi har en galen magiker i vår grupp som H A T A R Hängivna
/Great goblin

"Ändamålet helgar medlen"

Great goblin

Veteran
Re: Varför de skall samexistera.

det fungerade i Srr och Edd samt Dod 91 så varför inte nu man kan ju spela en ustött alv eller en som skall rädda världen möjligen någon som inte gillade det alviska samhället dessutom finns det ju i Edd unga alver som upptäcker världen det är bara det att de försöker vara anonyma annars gillar jag alver mest som stämmningshöjande moment jag blev trött på att spela asmäktiga alver under Chatastropia tiden.

Great goblin

Veteran
Re: Mysig fantasy med mycket icke-människor

Därför att han är bäst!
/Great goblin

Great goblin

Veteran
Re: Orcher som värdefulla samhällsmedborgare

traditionell fantasy är Tolkien och Ereb.

Azagthoth

Myrmidon
varför byta ut något som redan funkar samt är roligt?

Därför att samma argument skulle användas av de som sitter med de gamla böckerna. Varför byta värld när den är så lik den vi redan spelar i?

/Azagthoth - söker förnyelse

Vindhand

Myrmidon
Re: Varför de skall samexistera.

det fungerade i Srr och Edd samt Dod 91 så varför inte nu

Kanske just därför? /images/icons/smile.gif

Jaja... jag får nog göra min integrerade fantasyvärld själv för jag tror att riotminds går mer på din linje :)

Azagthoth

Myrmidon
Re: Mysig fantasy med mycket icke-människor

Det var inte ens i närheten av att vara svar på min fråga...

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
Tolkien och Ereb

"traditionell fantasy är Tolkien och Ereb."

Det är tämligen svårt att kunna sätta in Tolkien och Ereb Altor i samma fack, men folk gör det ändå av någon skum anledning.

Ereb altor är ett lapptäcke av ungefär vilka kulturer som helst från vilken tidsperiod som helst, uppblandat med en hel radda med überfantastiska saker (till exempel flygande öar som Caranor, och var det felicierna som hade torn på ryggen på jättesköldpaddor ute till havs?) och artillerieldsmagi. Evigt unga häxmästarinnor kan få hela illusoriska slott att flytta på sig och trollar bort åldrande till en annan dimension. Hela Ereb Altor luktar, med få undantag, rejält av sword&sorcery.

Tolkiens Midgård är en tämligen väl sammanskriven och fungerande värld, där man inte hittar mycket senmedeltida rustningar eller romerska legionärer blandade i en sabla soppa. Istället har Tolkien mer norpat inspiration från ett fåtal kulturer och en ganska specifik tidsperiod. Artillerieldsmagin lyser med sin frånvaro, utan är mer artefaktmagi. Flygande öar, jättesköldpaddor, kronolaaber, tektoner som flyttar hela öar och andra überfantastiska saker försvinner helt. Tolkiens Midgård är helt enkelt allt annat än sword&sorcery.

Det enda som är gemensamt mellan Tolkiens Midgård och Ereb Altor är alver, dvärgar, halvlängdsmän och orcher, och inte ens de påminner särskilt mycket om varandra annat än ytligt.

Så ursäkta om jag säger det, folk som sätter likhetstecken mellan den fantasy som finns i Ereb och den som finns i Midgård har antingen inte spelat Ereb eller inte läst Tolkien.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg
Re: Öhhh...

Alltså, anokr är missförstådda. De är stenhårda. Titta på piratankorna ?? De är fruktade !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Vindhand

Myrmidon
Se det från den ljusa sidan

Om både Ereb och Tolkien ingår i kategorin "klassisk fantasy" så är det en väldigt bred kategori ;)