En sak som rollspel ger mig som inga andra konstformer är upplevelsen av ett kollektivt kreativt flöde, ett gemensamt dagdrömmeri eller vad man ska kalla det. Den känslan är det nog det viktigaste för mig när jag spelar, och det finns massa sätt att få till den, t ex att lyssna, få dina medspelare att känna sig hörda, bygga vidare på vad som sägs, osv. Det är inte ett kontinuerligt flöde som man aldrig bryter utan man låter det komma och gå, utan tvång, för det är då det blir som bäst. Språk och beskrivningar är superviktiga för mig och är oftast förenligt med de flesta spel och grupper, men jag håller nog hellre tillbaka lite än rubbar flödet i fall risken finns.
Skådespeleri av enstaka spelare har jag varit med någon gång verkligen pajat inlevelsen i känslorna som uppstått genom spel, att det blivit väldigt krystat, och inte alls bra. Och tvärtom, att enstaka spelare har varit obekväma av att känna sig tvingade att spela teater. Jag tror det beror väldigt mycket på spelet (och gruppen såklart) för att det ska kunna funka.
Att det är en kollektiv dagdröm tycker jag kan överföras delvis på böcker och trycksaker som jag gillar, att jag kan dagdrömma ”tillsammans” med skaparen. Men för att det ska funka måste det finnas något i bilden/texten som gör att jag känner nån sorts koppling eller dragning till verket, att känna att man är på nån sorts liknande våglängd. Det spelar ingen roll hur tekniskt skickligt något är, om jag inte får rätt känsla så är det svårare att engagera mig i det.