Nekromanti Vampire: The masquerade Skype spel

Übereil

Swashbuckler
En sak: om potence funkar som tidigare så blir den ruggigt imba. Man får en lyck automatiskt på alla strengthslag - det innebär att man lyckas automatiskt med alla strengthslag iom att ettor inte tar bort lyckade längre.

Jag föreslår därför att man blandar gamla och nya reglerna. Som i nya reglerna så får man snarare vara extra tärningar, men man slipper betala blod för att aktivera det som i gamla. Alternativt tvärt om (dvs man får automatiska lyck men måste lägga ett blod för det).

Übereil

God45

#PrayersForBahakan
Übereil said:
En sak: om potence funkar som tidigare så blir den ruggigt imba. Man får en lyck automatiskt på alla strengthslag - det innebär att man lyckas automatiskt med alla strengthslag iom att ettor inte tar bort lyckade längre.

Jag föreslår därför att man blandar gamla och nya reglerna. Som i nya reglerna så får man snarare vara extra tärningar, men man slipper betala blod för att aktivera det som i gamla. Alternativt tvärt om (dvs man får automatiska lyck men måste lägga ett blod för det).

Übereil
Jag och Recca pratade lite om det över skype och vi kom fram till ungefär samma. Så vad jag tycker vi gör är att det tar 1 blod för att aktivera potence för en hel scen men den ger bara extra tärningar och inte automatiska framgångar.

Jag tycker också vi pimpar upp Fortitude också så att du spenderar 1 blod för en scen och sedan höjer den ditt försvar så många steg som du har pluppar i disciplinen.

Några invändningar?

Cassius

Hero
God45 said:
Übereil said:

Übereil
Jag och Recca pratade lite om det över skype och vi kom fram till ungefär samma. Så vad jag tycker vi gör är att det tar 1 blod för att aktivera potence för en hel scen men den ger bara extra tärningar och inte automatiska framgångar.

Jag tycker också vi pimpar upp Fortitude också så att du spenderar 1 blod för en scen och sedan höjer den ditt försvar så många steg som du har pluppar i disciplinen.

Några invändningar?
Den gör potence i princip meningslös, man kan väl höja sin styrka med blod redan som det är? Är inte poängen med potence att man just är en jätte bra fighter?

Recca

Femme Fatale
Cassius said:
God45 said:
Übereil said:

Übereil

Några invändningar?
Den gör potence i princip meningslös, man kan väl höja sin styrka med blod redan som det är? Är inte poängen med potence att man just är en jätte bra fighter?
Fast en person med potence kan ju höja sin strength och ha potence. Och max är fortfarande 5 i boost. Men du har en poäng.

Kan man inte bara säga att potence endast ger auto-skada. Det vill säga att när vi slagit för att träffa så lägger man potence till skadan. Men att potence inte hjälper för att träffa i strid.

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Kan man inte bara säga att potence endast ger auto-skada. Det vill säga att när vi slagit för att träffa så lägger man potence till skadan. Men att potence inte hjälper för att träffa i strid.
Så här är ju reglerna i gamla WoD. Potence ger extra skada. Och man kan lyfta tyngre grejer.

Bornmo

Warrior
Jag gillar verkligen reglerna i oWOD, särskilt i revised där de fixat till lite...

Potence - extra skada och lyfta mer, kostar inget blod.
Fortitude - soak automatiskt, man får slå för aggrevated, kostar inget blod.
Celerity - extra handlingar, kostar blod.

Übereil

Swashbuckler
God45 said:

Några invändningar?
Fortitude borde soaka skada snarare än uppa försvar, men i övrigt så har jag inga invändningar.

Übereil

Recca

Femme Fatale
Börnmo said:
Jag gillar verkligen reglerna i oWOD, särskilt i revised där de fixat till lite...

Potence - extra skada och lyfta mer, kostar inget blod.
Fortitude - soak automatiskt, man får slå för aggrevated, kostar inget blod.
Celerity - extra handlingar, kostar blod.
Jupp.

Fast celerity är lite för bra egentligen. jag skulle mycket hellre se det som att man får extra tärningar av Celerity. Typ automatiskt 1 per dot som kan användas till vad som helst under stridsrundan. Celerity's utformning är idiotisk. Det finns två sorters regler för den. Antingen så kostar den 1 blood per turn att aktivera och ger lika många extra full-pots-handlinger som nivån på celerity.

I senare editions av böckerna så kostar den 1 blood per celerity-level. Man hade helt enkelt fattat hur fuskig celerity var men när man fixade till den så innebar det att man måste lägga vansinnigt mycket blod per turn och det egentligen aldrig är värt att ha mer än 2-3 i celerity just därför. Eftersom det är en husregelsfix så var man också tvungen att säga att generations max blood per turn inte gäller celerity, vilket i princip strider mot hela spelets fundament om generationer. Så husregelsfixen är väldigt opassande settingen.

Alternativt kan man säga att celerity ger extra förflyttningshandlingar, t.ex. att man kan ta sig fram till motståndare och initiera närstrid med folk som har avståndsvapen innan de hinner skjuta och liknande. Eller att man höjer svårighetsgraden att bli träffad genom att dra igång celerity. Egentligen kan alla de här grejerna funka tillsammans. ^^

Bornmo

Warrior
Recca said:
I senare editions av böckerna så kostar den 1 blood per celerity-level.
Fast var det inte tvärt om? I de tidigare böckerna var det 1 blood/dot of celerity, i de senare 1 för att få alla dots man hade...

I de senare versionerna var vampyrerna mer imponerande fysiskt, oavsett om man var en brujah eller en...mesigare klan? Det kom ju regler med bashing/lethal/aggrevated som inte fanns med i varken 1st ed eller 2nd om jag minns rätt...

Recca

Femme Fatale
Börnmo said:
Recca said:
I senare editions av böckerna så kostar den 1 blood per celerity-level.
Fast var det inte tvärt om? I de tidigare böckerna var det 1 blood/dot of celerity, i de senare 1 för att få alla dots man hade...

I de senare versionerna var vampyrerna mer imponerande fysiskt, oavsett om man var en brujah eller en...mesigare klan? Det kom ju regler med bashing/lethal/aggrevated som inte fanns med i varken 1st ed eller 2nd om jag minns rätt...
Vampire the masquerade: 20th edition

Laowai

Hero
Är det inte så i nWoD att celerity ger plus i defence, och att man förflyttar sig skitasnabbt för ett blod per runda? För det är rätt balanserat imo. Extra handlingar känns bara brutet :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Laowai said:
Är det inte så i nWoD att celerity ger plus i defence, och att man förflyttar sig skitasnabbt för ett blod per runda? För det är rätt balanserat imo. Extra handlingar känns bara brutet :gremsmile:
Ja, det är fruktansvärt brutet. <.<

Laowai

Hero
Recca said:
Laowai said:
Ja, det är fruktansvärt brutet. <.<
Iom att vi använder nWoD kanske vi kan avända de bya mitsvarigheterna i så stor utsträckning som möjligt iom att de är balanserade mot varandra?

Edit: eftersom både vigor och celerity verkar rätt imba i nWoD alltså :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Vi kommer köra nwods fighting system så det finns inget soak och att träffa och göra skada är inte två olika rullningar.

Att få fem plus tärningar till attack är lika bra som att ha en raketkastare i det nya systemet.

Så jag uppskattar inputten men fortitude och potence får nog funka som jag föreslog det. Förutom att jag glömde säga att Fortitude också ger + 1 healthlevel per nivå idet vilket gör den lite bättre.

Celerity däremot hade Laowai en bra ide på så där använder vi nya wods system att den gör att man rör sig fort och får en defense bonus :gremsmile: